Privileged interlocutors when assisting students with Giftedness: the language in focus
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92045Keywords:
Giftedness, Accessibility, Language, InteractionAbstract
The study of the relationship between Giftedness and language is the focus of this article, which aims to understand the relationship between the qualification of assistance to students with Giftedness and interaction with the privileged interlocutor. Giftedness people are considered as such based on the identification of three traits: above average ability, involvement with the task and creativity. Regarding the research methodology, it is stated that it had a qualitative, exploratory nature and the instrument for data collection was the semi-structured interview, carried out with 24 giftedness students. The data collected was assessed based on Content Analysis, through the two categories: Learning of giftedness students and privileged interlocutors. The main result was that the majority of participating students recognize the importance of privileged interlocutors, which are teachers who participated in their educational service in After-School Enrichment Programs. These people are able to understand and favor the languages through which participants express their potential. As a conclusion, the way in which privileged interlocutors relate and interact with giftedness students stands out, which constitutes a strategy for establishing accessibility educational for research participants.
References
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; FLEITH, Denise de Souza. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3ª ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2003.
ARMSTRONG, Thomas. As inteligências múltiplas na sala de aula. Tradução: Maria Adriana Veríssimo Veronese. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
BAKHTIN, Mikhail . Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 14ª ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro, São Paulo: Edições 70, 2011.
CAMARGO, Renata Gomes. Altas habilidades/superdotação inteligências múltiplas e linguagem: qual a sua relação? IN: Revista Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, 7(1), 53–70, 2020.
CAMARGO, Renata Gomes. Estratégias de acessibilidade educacional para e por estudantes com altas habilidades/superdotação. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio Grande do Sul, 2013, 210 p.
CAMARGO, Renata Gomes.; FREITAS, Soraia Napoleão. Altas habilidades/superdotação por estudantes com altas habilidades/superdotação. Revista Brasileira de altas habilidades/superdotação (CONBRASD), v. 1, n. 1, p. 82-89, 2013.
COSTA, Maira Maria da.; BIANCHI, Alessandra Sant’Anna; OLIVEIRA, Márcia Melo de Oliveira. Crianças com altas habilidades/superdotação: revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v.28, e0121, p.71-88, 2022.
FEDOSSE, Elenir. Da relação linguagem praxia: estudo neurolingüístico de um caso de afasia. Elenir Fedosse. Campinas, SP: [ s.n. ], 2000. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. 153 p.
FEDOSSE, Elenir. Processos alternativos de significação de um poeta afásico. Elenir Fedosse. -- Campinas, SP : [s.n.], 2008. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. 319 p.
GARDNER, Howard. Inteligencias múltiples: la teoria em la práctica. Tradução por María Teresa Melero Nogués. 1ª ed. 4ª reim. Buenos Aires: Paidós, 2011.
GARDNER, Howard. O nascimento e a Difusão de um “Meme”. In: GARDNER, H. et. al. Inteligências Múltiplas ao redor do mundo. Tradução: Ronaldo Cataldo Costa, Roberto Cataldo Costa.Porto Alegre: Artmed, 2010. cap. 1, p.16-30.
GERSON, Karen; CARRACEDO, Sandra. Niños com altas capacidades a la luz de las múltiples inteligências. 1ª ed. Buenos Aires: Magistério del Río de la Plata, 2007.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LIMA, Denise Maria de Matos Pereira; MOREIRA, Laura Ceretta. O professor frente à identificação do estudante com Altas Habilidades/Superdotação na universidade. In:VIRGOLIM, Angela (org.). Altas Habilidades/superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Juruá, 2018. p.271-286.
MAIA-PINTO, Renata Rodrigues ; FLEITH, Denise de Souza. Percepção de professores sobre alunos superdotados. Estudos de Psicologia. Campinas, v. 19, n. 1, jan./abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103166X2002000100007&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em 04/02/2011.
MENDONÇA, Lurian Dionizio; RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. Alunos com altas habilidades/superdotação: como se veem e são vistos por seus pais e professores. Educar em Revista, [S.l.], jul. 2020. ISSN 1984-0411. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/71530. Acesso em: 06 set. 2023.
METTRAU, Marsyl Bulkool; REIS, Haydéa Maria Marino de Sant'Anna . Políticas públicas: altas habilidades/superdotação e a literatura especializada no contexto da educação especial/inclusiva. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. v.15 n.57 Rio de Janeiro, out./dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010440362007000400003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30/01/2012.
RENZULLI, Joseph Salvatore. O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Tradução: Susana Graciela Pérez Barrera Pérez. Educação, Porto Alegre: RS, n. 1 (52), ano XXVII, jan./abr., 2004, p.76-131.
RENZULLI, Joseph Salvatore. The Three-Ring conception of giftedness. A developmental model for promoting creative productivity. In: STERNBERG, Robert J.; DAVIDSON, Janet E. (Org.) Conceptions of giftedness. 2ª ed., p. 246-279, New York: Cambridge University Press, 2005.
RENZULLI, Joseph Salvatore.; REIS, Sally. The Schoolwide Enrichment Model Executive Summary. Disponível em: http://www.gifted.uconn.edu/sem/semexec.html. Acesso em : 16/03/2012.
SABATELLA, Maria Lúcia Prado. Talento e superdotação: problema ou solução. Curitiba: IBPEX, 2005.
SABATELLA, Maria Lúcia Prado; CUPERTINO, Christina Menna Barreto. Práticas Educacionais de Atendimento ao Aluno com Altas Habilidades/Superdotação. In: CUPERTINO, Christina Menna Barreto. A Construção de Práticas Educacionais para Alunos com Altas Habilidades/Superdotação. Volume 1: Orientação a Professores. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007, p.67-80.
SALVADOR, César Coll. et. al. Psicologia do ensino. Tradução Cristina Maria de Oliveira. Porto Alegre: Artmed, 2008.
URQUIZA, Jeanny Monteiro; MARTINS, Bárbara Amaral. Concepções sobre altas habilidades/superdotação: reflexões com base na discursividade docente. APRENDER – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação. Vitória da Conquista. Ano XV n. 26 p. 140-159 Jul./Dez. 2021.
VIEIRA, Nara Joyce Wellausen. A escola e a inclusão dos alunos portadores de altas habilidades. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, nº 21, p. 7-22, 2003.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organização: Michael Cole [et.al.]. Tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKII, Lev Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar.In: VIGOTSKII, Lev Semionovitch ; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaievich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução: Maria da Penha Villalobos. 10ª ed. São Paulo: Ícone, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata Gomes Camargo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.