Daily creations of student workers in Proeja: acts of resistance of “disorder” in order
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e92144Keywords:
Permanence, Resistance, Youth and adult EducationAbstract
This paper is an excerpt from a research conducted between 2022 and 2024, which is part of the umbrella research "Permanence and School Organizational Culture in Proeja: the Construction of Learning Communities," in partnership between the Federal University of Alagoas (Ufal) and the Federal Institute of Alagoas (Ifal), funded by CNPq. It aims to provide contributions to the construction, implementation, and development of professional learning communities, with the perspective of contributing to the systematization of a policy for school permanence in Proeja. The research is being carried out in four Ifal campuses offering secondary-level courses in the modality of Education for Young People and Adults Integrated with Technical Professional Education (EJA/EPT), involving teachers, students, and the pedagogical sector. In this excerpt, relative to the year 2023, we share the actions of the subjects/students from the Technical Craftsmanship course, belonging to the Maceió/Ifal campus, regarding their resistance for the right to education. Their narratives, in conducted interviews, showed that EJA subjects are bearers of knowledge from their daily lives, have fragile self-esteem, and their personal, social, and professional identities are little recognized and valued. Their educational paths expressed the use of resistance tactics to circumvent the established order and occupy their spaces with the aim of remaining in an environment that was not initially created for them. These acts ranged from resistance to common personal situations and external to the school environment, highlighting the need for the school to understand and align itself with the rhythms of life.
References
AGÊNCIA DO SENADO. Sistema S. “s/d” Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/glossario-legislativo/sistema-s. Acesso em: 05 jul. 2021.
ARAUJO, Sandy Andreza de Lavor; ANDRIOLA, Wagner Bandeira; CAVALCANTE, Sueli Maria de Araújo; CORRÊA, Denise Maria Moreira Chagas. Efetividade da assistência estudantil para garantir a permanência discente no ensino superior público brasileiro. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 24, n. 03, p. 722-743, nov. 2019.
BALANDIER, Georges. A desordem: elogio do movimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
BRASIL. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006.
CARDOSO, Vanda Figueiredo. Permanência escolar no Proeja: olhares dos estudantes do Curso Técnico em Cozinha. Orientadora: Marinaide Freitas. 2017. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Ufal, Maceió, 2016.
DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1998.
COSTA, Nara Soares; BRASILEIRO, Beatriz Gonçalves; MIRANDA, Paula Reis de. A permanência dos estudantes no Proeja: histórias de luta e resistências. Trabalho Necessário, Minas Gerais, v. 19, n. 40, p. 148-172, 2021.
COSTA, Andrea Barros Daltro de; CONCEIÇÃO, Ana Paula Silva da. O processo de aprendizagem na Educação de Jovens e Adultos (EJA): as vozes dos cidadãos da resistência. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 02, n. 03, p. 23-112, jan/jun. 2019.
ESPINOZA, César Picon. EJPA en movimento: La Educación de Personas Jóvenes y adultas (EPJA) es una tarea histórica en construcción. Breña, Lima – Peru: SYRGOS GRAF SAC, p. 04, 2002
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2002b.
GOMES, Maria de Fátima Feitosa Amorim; FREITAS, Marinaide, Lima de Queiroz; MARINHO, Paulo. Estudantes do Proeja: de prcursos negados a outras possibilidades. Educar em Revista, Curitiba, v.38, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/82026/45838. Acesso em: 12 dez.2022.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: Pesquisa qualitativa em ciências sociais: reflexões sobre o trabalho de campo (pp. 91-106). Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
LIRA, Iolita Marques; FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz. Currículo pensado praticado: trajetórias e desafios. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26. p. 501-514 2020.
NICODEMOS, Alessandra; CASSAB, Mariana. A educação de jovens e adultos no tempo presente: entre silenciamentos, invisibilidades, retrocessos e resistências. Revista Cocar: Dossiê A educação de Jovens e Adultos no tempo presente: entre silenciamentos, invisibilidades, retrocessos e resistências em políticas e práticas de currículo. Rio de janeiro, n. 11, p. 1-14, 2022.
NUNES-MACEDO, Maria do Socorro Alencar; MORTINER, Eduardo Fleury; GREEN, Judith. A constituição das interações em sala de aula e o uso do livro didático: análise de uma prática de letramento no primeiro ciclo. Trabalho apresentado no GT Alfabetização, leitura e escrita, durante a 26ª reunião anual da ANPEd, realizada em Poços de Caldas, MG, de 05 de outubro de 2003. Jan/fev/mar/abr, 2004. Disponível em: https://scielo.br/j/rbedu/a/gdrNrXQFTH47QysrxBZp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 jul. 2021.
OLIVEIRA, Inês Barbosa dos. As artes do currículo. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa (org.). Alternativas emancipatórias em currículo. São Paulo: Cortez, p.9-25, 2004.
OLIVEIRA, Mariana Lins de; MARQUES, Luciana Rosa. Políticas de juventudes: histórias de vida, educação e resistência. Educação Social, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1203-1222, out-dez. 2016.
PAIVA, Jane. Uma arqueologia da memória. In: Orientações Curriculares para Educação de Jovens e Adultos (EJA). Secretaria Municipal de Educação. Maceió: Editora Viva, 2018.
REIS, Dyane Brito. Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa. 2009. 214 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, UFBA, Bahia, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria de Fátima Feitosa Amorim Gomes, Marinaide Lima de Queiroz Freitas, Paulo Marinho, Jailson Costa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.