Textual analysis in the training of teachers of Portuguese as a foreign language: an interactionist proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92213

Keywords:

Text analysis, Teacher training, Sociodiscursive interactionism

Abstract

This article proposes to reflect on the analysis of texts in the training of teachers of Portuguese as a foreign language (PLE). This reflection is situated in a practice developed in the Portuguese Teacher Training Course at the Universidad Nacional de Rosario (UNR, Argentina) and aims to discuss a central aspect of the linguistic training of PLE teachers: knowledge (and know-how) on texts as fundamental objects of the teaching task. In addition, and because of this problematization, an intervention proposal is presented, implemented in a discipline, called Comprehension of texts in Portuguese. In theoretical and epistemological terms, this discussion – and the didactic proposal linked to it – is situated within the framework of Sociodiscursive Interactionism. The article begins by defining what can be understood by text and by text analysis. Then, it situates the problem in the case of the training of Portuguese teachers. Finally, it shows a didactic intervention proposal to address textual analysis in teacher education and a possible way of text analysis.

References

ADAM, J. M. Plano de texto. In: CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário da Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2004.

ANDRADE E SILVA, M. K. Autenticidade de materiais e ensino de línguas estrangeiras. São Paulo: Pandaemonium, v. 20, n.31, p.1-29, 2017.

BEAUGRANDE, R.; DRESSLER, W. Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel, 1997.

BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.

BRONCKART, J-P. Genres de textes, types de discours et « degrés » de langue. Hommage à François Rastier. In Texto! vol. XIII, 1. Disponível em http://www.revue-texto.net/docannexe/file/86/bronckart_rastier.pdf, 2008.

BRONCKART, J-P. Les genres de textes et leur contribution au développement psychologique. Langages, 153, 2004.

CONTE, M. E. La linguistica testuale. Milano: Campi del sapere/Feltrinelli, 1989.

DOLZ, J.; GAGNON, R.; MOSQUERA, S. La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica. Lengua y Literatura, vol. 21, 2009.

DOLZ-MESTRE, J., GAGNON, R. O gênero de texto, uma ferramenta didática para desenvolver a linguagem oral e escrita. In: L. BUENO & T. da COSTA-HÜBES C. Gêneros Orais no Ensino. Campinas: Mercado de Letras, , p. 23-56, 2015.

KOCH, I. V. Linguística textual: retrospecto e perspectivas. In: BRAIT, B. (Org.). Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas. Campinas: Pontes, p.71-86, 2001.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo, Brasil: Cortez, 2001.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo, Brasil: Parábola, 2008.

MARQUES, M. L. B. e M. Os bordões do português falado contemporâneo: Análise de dois exemplos: “não é” e “pá”. Dissertação (Mestrado em Linguística Portuguesa). Centro de Linguística da Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993.

MIRANDA, F. As dimensões interlinguística e intercultural em livros didáticos de português para hispanofalantes. In VASCONCELOS, S. I.C. C. de (Org.) Práticas pedagógicas e material didático no ensino de português como língua não materna. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 161-175, 2019.

MIRANDA, F. Os textos no ensino de português língua estrangeira: teorias e práticas. EntreLínguas, 1(2), 291-310, 2015.

MIRANDA, F. Los géneros: una perspectiva interaccionista. In: SHIRO, M..; CHARAUDEAU, P.; GRANATO, L. (eds.). Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, 2012.

MIRANDA, F. Textos e géneros em diálogo. Uma abordagem linguística da intertextualização. Lisboa: FCG-FCT, 2010.

SCHMIDT, S. J. Lingüística e Teoria de Texto. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1978.

VOLOSHINOV, V. El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Godot, 2009.

WIDDOWSON, H. G. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press, 1978.

Published

2023-12-04

How to Cite

Miranda, F. (2023). Textual analysis in the training of teachers of Portuguese as a foreign language: an interactionist proposal. Perspectiva, 41(4), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92213

Issue

Section

Dossier Initial training spaces for future language teachers