Textual analysis in the training of teachers of Portuguese as a foreign language: an interactionist proposal
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92213Keywords:
Text analysis, Teacher training, Sociodiscursive interactionismAbstract
This article proposes to reflect on the analysis of texts in the training of teachers of Portuguese as a foreign language (PLE). This reflection is situated in a practice developed in the Portuguese Teacher Training Course at the Universidad Nacional de Rosario (UNR, Argentina) and aims to discuss a central aspect of the linguistic training of PLE teachers: knowledge (and know-how) on texts as fundamental objects of the teaching task. In addition, and because of this problematization, an intervention proposal is presented, implemented in a discipline, called Comprehension of texts in Portuguese. In theoretical and epistemological terms, this discussion – and the didactic proposal linked to it – is situated within the framework of Sociodiscursive Interactionism. The article begins by defining what can be understood by text and by text analysis. Then, it situates the problem in the case of the training of Portuguese teachers. Finally, it shows a didactic intervention proposal to address textual analysis in teacher education and a possible way of text analysis.
References
ADAM, J. M. Plano de texto. In: CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário da Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2004.
ANDRADE E SILVA, M. K. Autenticidade de materiais e ensino de línguas estrangeiras. São Paulo: Pandaemonium, v. 20, n.31, p.1-29, 2017.
BEAUGRANDE, R.; DRESSLER, W. Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel, 1997.
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.
BRONCKART, J-P. Genres de textes, types de discours et « degrés » de langue. Hommage à François Rastier. In Texto! vol. XIII, 1. Disponível em http://www.revue-texto.net/docannexe/file/86/bronckart_rastier.pdf, 2008.
BRONCKART, J-P. Les genres de textes et leur contribution au développement psychologique. Langages, 153, 2004.
CONTE, M. E. La linguistica testuale. Milano: Campi del sapere/Feltrinelli, 1989.
DOLZ, J.; GAGNON, R.; MOSQUERA, S. La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica. Lengua y Literatura, vol. 21, 2009.
DOLZ-MESTRE, J., GAGNON, R. O gênero de texto, uma ferramenta didática para desenvolver a linguagem oral e escrita. In: L. BUENO & T. da COSTA-HÜBES C. Gêneros Orais no Ensino. Campinas: Mercado de Letras, , p. 23-56, 2015.
KOCH, I. V. Linguística textual: retrospecto e perspectivas. In: BRAIT, B. (Org.). Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas. Campinas: Pontes, p.71-86, 2001.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo, Brasil: Cortez, 2001.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo, Brasil: Parábola, 2008.
MARQUES, M. L. B. e M. Os bordões do português falado contemporâneo: Análise de dois exemplos: “não é” e “pá”. Dissertação (Mestrado em Linguística Portuguesa). Centro de Linguística da Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993.
MIRANDA, F. As dimensões interlinguística e intercultural em livros didáticos de português para hispanofalantes. In VASCONCELOS, S. I.C. C. de (Org.) Práticas pedagógicas e material didático no ensino de português como língua não materna. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 161-175, 2019.
MIRANDA, F. Os textos no ensino de português língua estrangeira: teorias e práticas. EntreLínguas, 1(2), 291-310, 2015.
MIRANDA, F. Los géneros: una perspectiva interaccionista. In: SHIRO, M..; CHARAUDEAU, P.; GRANATO, L. (eds.). Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, 2012.
MIRANDA, F. Textos e géneros em diálogo. Uma abordagem linguística da intertextualização. Lisboa: FCG-FCT, 2010.
SCHMIDT, S. J. Lingüística e Teoria de Texto. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1978.
VOLOSHINOV, V. El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Godot, 2009.
WIDDOWSON, H. G. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Florencia Miranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.