From clinical to pedagogical knowledge: challenges in identifying high skills/giftedness

Authors

  • Letícia Fleig Dal Forno Universidade Cesumar
  • Lucas França Garcia UNiCesumar
  • Camila Cortellete Pereira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e93492

Keywords:

Mental health, Learning, Student

Abstract

In the national and international literature, there is a constant challenge in the educational processes of students with high abilities/giftedness (HA/G) regarding knowledge and information sharing between the clinical and pedagogical areas. In the identification and diagnosis of HA/G, a psychodiagnostic is necessary to identify characteristics, potentialities, and special needs; however, the diagnosis does not guarantee the promotion of the educational process aimed at inclusion and learning specificities. Thus, this research aimed to discuss ways to understand psychodiagnostics as a resource for knowledge sharing and support for pedagogical actions. It resorted to a narrative review of the literature using the qualitative analysis software QSR NVIVO(r), aiming to perform a content analysis of the articles selected to compose the study. With the sample of studies that make up the narrative review of the literature, it was possible to observe that, in the field of high abilities/giftedness, few studies discuss the promotion of mental health based on post-diagnosis and the understanding of the subject's subjectivity. Clinical and pedagogical knowledge as distinct aspects remain as different strands; however, so that the student with high abilities/giftedness understands, it is necessary that the clinical and pedagogical dimensions communicate to assist the families and the subjects involved

References

ALVES, Míriam F.; OLIVEIRA, Valdirene A. de. Política educacional, projeto de vida e currículo do ensino ARANTES, D. R.B. Uma investigação sobre pessoas com altas habilidades/ superdotação: dialogando com Marion Milner. Dissertação, 108p. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.

BAZELEY, P., JACKSON, K. Qualitative Data Analysis with NVivo. Londres: SAGE Publications, 2019.

BAZELEY, P. Qualitative Data Analysis: Practical Strategies. Londres: SAGE Publications, 2013.

BARONI, D. P. M., VARGAS, R. F. S. E CAPONI, S. N. Diagnóstico como nome próprio. Psicologia & Sociedade; 22 (1): 70-77, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Clínica ampliada, equipe de referência e projeto terapêutico singular. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

CAIN, M. K; KABOSKI, JUHI, R; GILGER, J. W. Profiles and academic trajectories of cognitively gifted children with autism spectrum disorder. Autism, v. 23, n. 7, p. 1663-1674, 11 jan. 2019.

COSTA, B. H. R; MEDEIROS, Cynthia Pereira de. Demanda diagnóstica na escola: entre querer-o-bem-do-sujeito e a escuta analítica. Estilos clin., v. 23, n. 3, p. 590-610, dez. 2018 .

CUNHA, J. A. Psicodiagnóstico-V. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DAL FORNO, L.F. Indícios de Sobredotação e Criatividade na criança: Perceções de Educadores do pré-escolar no Brasil e em Portugal (Tese) Universidade de Lisboa, Lisboa, 2015.

DAZZANI, M.V.M.; CUNHA, E.de O.; LUTTIGARDS, P.M.; ZUCOLOTO, P.C.; SANTOS, G.L. Queixa escolar: uma revisão crítica da produção científica nacional. Revista Quad. Ass. brasileira de Psico Esco. e Educacional, v.18, n.3, p. 421-428, 2014.

FARIA, N.C.; RODRIGUES, M.C. Promoção e prevenção em saúde mental na infância: implicações educacionais. Psicologia da Educação, v.51, n. 2, 2020, pp. 85-96.

FLEITH, D. de S. (org). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação: volume 1: orientação a professores. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007.

FORD, D.Y.; COLLINS, K.H.; GRANTHAM, T.C.; MOORE, J.L. Equity-Based Gifted and Talented Education to Increase the Recruitment and Retention of Black and Other Underrepresented Students. In: STERNBERG, R.; AMBROSE, D.(Org.). Conceptions of Giftedness and Talent, Springer: London, 2021, p. 141-161.

FRANCO, M.A.R.S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. v.97, n. 247, 2016, pp. 534-551.

GAGNÉ, F. Debating Giftedness: Pronat vs. Antinat. In L. Shavinina, Internatonal Handbook on Giftedness (p. 155-204). Quebéc: Springer Science+Business Media, 2009.

GONÇALVES, P. Identificação, avaliação e atendimento das altas habilidades ou superdotação: uma análise crítica (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

GUENTHER, Z.C. Dotação e Talento: Reconhecimento e Identificação. Revista do Centro de Educação, n.28, 2006, p. 1-8.

KALRA, G. et al. Mental health promotion: Guidance and strategies. European Psychiatry, v. 27, p. 81–86, 2012.

KERR, B.A.; WRIGHT, J.D.; HUFFMAN, J.M.; BIRDNOW, M.; REDER, M.; STULL, O.A.; MALMSTEN, R.N. Cognitive Ability, Personality, and Privilege: A Trait-Complex Approach to Talent Development In: STERNBERG, R.; AMBROSE, D.(Org.). Conceptions of Giftedness and Talent, Springer: London, 2021, p. 195-214.

LAVRIJSEN, J; VERSCHUEREN, K. High Cognitive Ability and Mental Health: findings from a large community sample of adolescents. Journal Of Intelligence, v. 11, n. 2, p. 38, 18 fev. 2023

MEC- MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, Brasília: MEC, 2008.

PAPADOPOULOS, D. Parenting the Exceptional Social-Emotional Needs of Gifted and Talented Children: what do we know?. Children, v. 8, n. 11, p. 953, 22 out. 2021

PÉREZ, S.G.PB.; FREITAS, S.N. Manual de identificação de altas habilidades/ superdotação. Guarapuava: Apprehendere, 2016.

SANTOS, E.M. dos; MATURANA,A.P.P.M. Possibilidade de atuação entre saúde e educação para o desenvolvimento e aprendizagem de alunos com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, vol. 32, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313158902015/html/ Acesso em 20 de setembro de 2023.

SOKOLOWSKA, E. et al. The “PsychoZak” program - an example of using positive concepts of mental health in practice. Psychiatria polska, v. 52, n. 1, p. 157–164, 2018.

STERNBERG, R. J. What Constitutes a “Good” Definition of Giftedness?. Journal for the Education of the Gifted, v. 14, n.1, p. 96-100, 1990. https://doi.org/10.1177/016235329001400110

SUÁREZ, J.T. Identificação de talentos criativos e intelectuais por testes psicológicos e percepção de professores. Dissertação (Mestrado em Psicologia)- Pontifícia Universidade Católica Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/15768/ccv_ppgpsico_dr_Janete_TS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SIDDAWAY A. P, WOOD A. M., HEDGES L.V. How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. Annu Rev Psychol., n.70, p.747-770, 2019.

WHO - WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mental health: strengthening mental health promotion. v. Fact sheet, n. September 2007, p. 1–2, 20072.

Published

2023-11-28

How to Cite

Fleig Dal Forno, L., França Garcia, L., & Cortellete Pereira da Silva, C. (2023). From clinical to pedagogical knowledge: challenges in identifying high skills/giftedness. Perspectiva, 41(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e93492

Issue

Section

Dossier Giftedness: researches and educational practices