From clinical to pedagogical knowledge: challenges in identifying high skills/giftedness
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e93492Keywords:
Mental health, Learning, StudentAbstract
In the national and international literature, there is a constant challenge in the educational processes of students with high abilities/giftedness (HA/G) regarding knowledge and information sharing between the clinical and pedagogical areas. In the identification and diagnosis of HA/G, a psychodiagnostic is necessary to identify characteristics, potentialities, and special needs; however, the diagnosis does not guarantee the promotion of the educational process aimed at inclusion and learning specificities. Thus, this research aimed to discuss ways to understand psychodiagnostics as a resource for knowledge sharing and support for pedagogical actions. It resorted to a narrative review of the literature using the qualitative analysis software QSR NVIVO(r), aiming to perform a content analysis of the articles selected to compose the study. With the sample of studies that make up the narrative review of the literature, it was possible to observe that, in the field of high abilities/giftedness, few studies discuss the promotion of mental health based on post-diagnosis and the understanding of the subject's subjectivity. Clinical and pedagogical knowledge as distinct aspects remain as different strands; however, so that the student with high abilities/giftedness understands, it is necessary that the clinical and pedagogical dimensions communicate to assist the families and the subjects involved
References
ALVES, Míriam F.; OLIVEIRA, Valdirene A. de. Política educacional, projeto de vida e currículo do ensino ARANTES, D. R.B. Uma investigação sobre pessoas com altas habilidades/ superdotação: dialogando com Marion Milner. Dissertação, 108p. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.
BAZELEY, P., JACKSON, K. Qualitative Data Analysis with NVivo. Londres: SAGE Publications, 2019.
BAZELEY, P. Qualitative Data Analysis: Practical Strategies. Londres: SAGE Publications, 2013.
BARONI, D. P. M., VARGAS, R. F. S. E CAPONI, S. N. Diagnóstico como nome próprio. Psicologia & Sociedade; 22 (1): 70-77, 2010.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Clínica ampliada, equipe de referência e projeto terapêutico singular. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
CAIN, M. K; KABOSKI, JUHI, R; GILGER, J. W. Profiles and academic trajectories of cognitively gifted children with autism spectrum disorder. Autism, v. 23, n. 7, p. 1663-1674, 11 jan. 2019.
COSTA, B. H. R; MEDEIROS, Cynthia Pereira de. Demanda diagnóstica na escola: entre querer-o-bem-do-sujeito e a escuta analítica. Estilos clin., v. 23, n. 3, p. 590-610, dez. 2018 .
CUNHA, J. A. Psicodiagnóstico-V. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DAL FORNO, L.F. Indícios de Sobredotação e Criatividade na criança: Perceções de Educadores do pré-escolar no Brasil e em Portugal (Tese) Universidade de Lisboa, Lisboa, 2015.
DAZZANI, M.V.M.; CUNHA, E.de O.; LUTTIGARDS, P.M.; ZUCOLOTO, P.C.; SANTOS, G.L. Queixa escolar: uma revisão crítica da produção científica nacional. Revista Quad. Ass. brasileira de Psico Esco. e Educacional, v.18, n.3, p. 421-428, 2014.
FARIA, N.C.; RODRIGUES, M.C. Promoção e prevenção em saúde mental na infância: implicações educacionais. Psicologia da Educação, v.51, n. 2, 2020, pp. 85-96.
FLEITH, D. de S. (org). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação: volume 1: orientação a professores. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007.
FORD, D.Y.; COLLINS, K.H.; GRANTHAM, T.C.; MOORE, J.L. Equity-Based Gifted and Talented Education to Increase the Recruitment and Retention of Black and Other Underrepresented Students. In: STERNBERG, R.; AMBROSE, D.(Org.). Conceptions of Giftedness and Talent, Springer: London, 2021, p. 141-161.
FRANCO, M.A.R.S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. v.97, n. 247, 2016, pp. 534-551.
GAGNÉ, F. Debating Giftedness: Pronat vs. Antinat. In L. Shavinina, Internatonal Handbook on Giftedness (p. 155-204). Quebéc: Springer Science+Business Media, 2009.
GONÇALVES, P. Identificação, avaliação e atendimento das altas habilidades ou superdotação: uma análise crítica (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
GUENTHER, Z.C. Dotação e Talento: Reconhecimento e Identificação. Revista do Centro de Educação, n.28, 2006, p. 1-8.
KALRA, G. et al. Mental health promotion: Guidance and strategies. European Psychiatry, v. 27, p. 81–86, 2012.
KERR, B.A.; WRIGHT, J.D.; HUFFMAN, J.M.; BIRDNOW, M.; REDER, M.; STULL, O.A.; MALMSTEN, R.N. Cognitive Ability, Personality, and Privilege: A Trait-Complex Approach to Talent Development In: STERNBERG, R.; AMBROSE, D.(Org.). Conceptions of Giftedness and Talent, Springer: London, 2021, p. 195-214.
LAVRIJSEN, J; VERSCHUEREN, K. High Cognitive Ability and Mental Health: findings from a large community sample of adolescents. Journal Of Intelligence, v. 11, n. 2, p. 38, 18 fev. 2023
MEC- MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, Brasília: MEC, 2008.
PAPADOPOULOS, D. Parenting the Exceptional Social-Emotional Needs of Gifted and Talented Children: what do we know?. Children, v. 8, n. 11, p. 953, 22 out. 2021
PÉREZ, S.G.PB.; FREITAS, S.N. Manual de identificação de altas habilidades/ superdotação. Guarapuava: Apprehendere, 2016.
SANTOS, E.M. dos; MATURANA,A.P.P.M. Possibilidade de atuação entre saúde e educação para o desenvolvimento e aprendizagem de alunos com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, vol. 32, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313158902015/html/ Acesso em 20 de setembro de 2023.
SOKOLOWSKA, E. et al. The “PsychoZak” program - an example of using positive concepts of mental health in practice. Psychiatria polska, v. 52, n. 1, p. 157–164, 2018.
STERNBERG, R. J. What Constitutes a “Good” Definition of Giftedness?. Journal for the Education of the Gifted, v. 14, n.1, p. 96-100, 1990. https://doi.org/10.1177/016235329001400110
SUÁREZ, J.T. Identificação de talentos criativos e intelectuais por testes psicológicos e percepção de professores. Dissertação (Mestrado em Psicologia)- Pontifícia Universidade Católica Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/15768/ccv_ppgpsico_dr_Janete_TS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
SIDDAWAY A. P, WOOD A. M., HEDGES L.V. How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. Annu Rev Psychol., n.70, p.747-770, 2019.
WHO - WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mental health: strengthening mental health promotion. v. Fact sheet, n. September 2007, p. 1–2, 20072.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letícia Fleig Dal Forno, Lucas França Garcia, Camila Cortellete Pereira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.