Providing Youth and Adult Education from the perspective of municipal coordinators in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94540Keywords:
Youth and Adult Education, YAE Coordination, Municipal offerAbstract
In the Brazilian legislation, the schooling of young people and adults without basic education is a right incorporated into the public education system that requires monitoring and evaluation of the conditions under which the full compliance with this constitutional duty is carried out. Do the efforts undertaken by the local government make the educational right of this population effective? The question initially guided a broad study with 29 municipalities in Minas Gerais, being 10 of them thoroughly studied, with the main concern to verify the provision of Youth and Adult Education (YAE) at a time when classes and schools are being closed all over the country. We will hereby deal with the quantitative-qualitative stages that portrayed the counting of schools and of EJA enrollments, and the validation of the data by municipal managers. The mapping showed a marked negative trend in enrollments, in line with the national reality. We tried to understand this educational reality through the eyes of the municipal coordinators of YAE. The comprehensive analysis points out that in YAE of the municipalities there is a convergence of multilateral tensions associated with the discontinuity of the executive branch and the political conditions of the municipal offer and its developments. The singularities presented are the elaboration of their own didactic materials and the daytime class schedule. The importance of monitoring the supply of YAE in the municipal agenda is emphasized since it is an arena where political will and administrative capacity compete.
References
ARAÚJO, R. L. S. Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos municípios brasileiros. Educação & Sociedade, v. 33, p. 1215-1233, 2012.
ARROYO, M. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. et al. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 4a ed., 2015, p. 19-50.
ARROYO, M. G. Experiências de Inovação Educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, A. F. B. (org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2006ª, p. 131-164.
ARROYO, M. G. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio et al. Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 17 – 32.
BEISIEGEL, C. Estado e Educação Popular: um estudo sobre educação de adultos. São Paulo: Liber Livros, 1974.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988. Brasília.
BRASIL. DATASUS População Residente – Estudo de Estimativas Populacionais por Município, Idade e Sexo 2000-2020 Brasil. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/tabcgi.exe?popsvs/cnv/popbr.def.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 14, de 12 de setembro de 1996. Modifica os art. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Brasília, 1996. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc14.htm
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População 15 ou mais e taxa por município. 2010. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/.
Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Instrumentos de coleta. Pnad Contínua 2022. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102002_informativo.pdf.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (9394/96), de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Diponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
BRASIL. Sistema IBGE de Recuperação Automática ‒ SIDRA. População residente estimada. Municípios, 2018. Disponível em https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/6579#resultado
BRUNEL, C. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Medicação, 2004.
CARRANO, P. Educação de Jovens e Adultos e juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, p. 55-67, ago. 2007.
CATELLI Jr, R.; DI PIERRO, M. C.; GIROTTO, E. D. A política paulistana de EJA: territórios e desigualdades. Estud. Aval. Educ. São Paulo, v. 30, n. 74, p. 454-484, maio/ago. 2019.
CATELLI, Jr, R.; HADDAD, S.; RIBEIRO, V. M. A EJA em Xeque: Desafios das políticas de Educação de Jovens e Adultos no século XXI. 1.ed.- São Paulo: Global, 2014.
COURA, I. G. M. A terceira idade na educação de jovens e adultos: expectativas e motivações. 2007.141f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
COUTRIM, R. M. da E. et al. O papel dos avós nos cuidados com a educação e a saúde das crianças. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 3, n. 5, p. 101-110, 2018.
D’AVILA, J. L. P. Trajetória escolar: Investimento familiar e determinação de classe. Educação & Sociedade, v. 19, n. 62, 1998.
DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2001. p. 136-161.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1115-1139, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática pedagógica. 30a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 41a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
GONÇALVES, G. B. B. Nucleação das escolas rurais. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM
GIOVANETTI, M. A. A formação de educador de EJA: o legado da educação popular. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2005.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M.C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação. maio/jun./jul./ago., n. 14, p. 108-130, 2000.
HADDAD, S.; GRACIANO, M. A educação monitorada como um direito humano. Experiência da Relatoria Nacional pelo Direito à Educação. In: HADDAD, S.; GRACIANO, M. (org.). A educação entre os direitos humanos. Campinas, SP: Autores Associados, São Paulo, SP, Ação Educativa, 2006, p. 199-265.
HADDAD, S. Novos caminhos em Educação de Jovens e Adultos ‒ EJA: Um estudo de ações do poder público em cidades de regiões metropolitanas brasileiras. São Paulo: Global, 2007.
LAFFIN, M. H. L. F. Formação Inicial de Educadores no campo da Educação de Jovens e Adultos: espaços de direito e de disputas. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, v.1, p. 53-71, 2018.
MANSUTTI, M. A. (Coord.). Em busca de saídas para a crise das políticas públicas de EJA. São Paulo, Movimento Pela Base, 2022.
MINAS GERAIS. Resolução SEE/MG nº 01/2021 de 25 de maio 2021. Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf
NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. Família & escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2011.
PAIVA, V. História da Educação Popular no Brasil: Educação Popular e Educação de Adultos. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
PINTO, J. M. de R. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, v. 28, p. 877-897, 2007.
RIBEIRO, V. M. A formação de educadores e a constituição da educação de jovens e adultos como campo pedagógico. Educação & Sociedade. Campinas, v. 20, n. 68, dez. 1999.
SILVA, F. A. O. R. Elementos para a construção das especificidades na formação do educador da EJA. 2013. 372f. Tese. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.
SILVA, F. A. O. R; SOARES, L. Educação de Jovens e Adultos na esfera municipal em Minas Gerais. Rev. Educação e Pesquisa, 47, e227768, 2021.
SOARES, L. A formação inicial do educador de jovens e adultos: um estudo da habilitação de EJA dos cursos de Pedagogia. In: GRACINDO, R. V. (org.). Educação como exercício de diversidade: estudos em campos de desigualdades sócio-educacionais. Brasília: Liber Livro Editora, p. 89-103, 2007.
SOARES, L. Sobre a importância da obra e do pensamento de Paulo Freire para a educação em tempos distópicos. In: GOLDSCHMIDT, C., BORGES, L. (org.). Diálogos com Paulo Freire: para entender e mudar o mundo: 100 anos de um educador. Veranópolis: Diálogos Freiriano, 2022, p. 227-238.
SOARES, L.; VENÂNCIO, A. P. A educação de jovens e adultos na Escola Municipal Aurélio Pires: tensões, contradições e avanços. In: HADDAD, S. Novos caminhos em Educação de Jovens e Adultos ‒ EJA: Um estudo de ações do poder público em cidades de regiões metropolitanas brasileiras. São Paulo: Global, 2007, p. 189-207.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VENTURA, J. A diminuição das matrículas na EJA no Rio de Janeiro – cenários e enfrentamentos a partir do Fórum de EJA/RJ. Rev. Cátedra Digital. v. 3, 2017, p. 40-48.
VÓVIO, C. Formação de educadores de jovens e adultos: a apropriação de saberes e práticas conectadas à docência. In: SOARES, L. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, p. 60-77, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Aparecida Rodrigues Silva, Leôncio Soares, Anna Carolina de Paiva Leal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.