Autopoiesis and complex thinking: reflections to (re)think Education in contemporary times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94630

Keywords:

Education, Curriculum, Human formation

Abstract

The traditional teaching, through fragmented and specialized training, no longer meets the formative demands in the contemporary times, which requires educators to (re)think Education and its formative assumptions, to (re)think the ways of understanding and acting in the educational process, in order to unveil other formative and didactic/pedagogical possibilities. Given the facts, the present study aims to reflect on the epistemological principles of autopoiesis, proposed by Maturana and Varela (1997), and on the foundations of the complex thinking, coined by Morin (2005). Through a dialogue with these authors’ ideas, the study recognizes such bases as foundations and possibilities to (re)think Education. The problem arises from the question: what epistemological and formative assumptions can support a formative proposition in contemporary domains? Methodologically, the study has a qualitative approach, a bibliographical kind, and an interpretative and reflexive nature. The reflections point towards a formation in which there is space for oneself and for the others, with unique identities, in environments for dialogue and collaboration, respecting the diversity of experiential forms and knowledge. It is concluded that it is urgent to rescue the foundations of respect and responsibility towards the being, becoming, and feeling human; to understand that love and affectivity propel collaborative and supportive actions, just as the diversity of formative experiences leads to overcoming fragmented logic, inequalities, and indifference; and that (re)thinking Education from the perspective of autopoiesis and complexity demands a less fragmented and more integrative curriculum, open to pedagogical experiences of reflections, curiosity and creativity prioritizing formation for living in harmony.

Author Biographies

Daniele Martini, Instituto Federal Catarinense

Mestra em Ciências no domínio da Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2005). Doutoranda e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Docente no Instituto Federal Catarinense,  campus Concórdia.

Maiara Elis Lunkes, Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina

Mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutoranda e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Professora de Matemática na rede básica estadual de ensino em Santa Catarina.

Roque Strieder, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, UNIMEP/SP, Brasil. Docente da Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC, SC, Brasil. Foco de estudos: Pensamento Complexo; Formação Humana; Autopoiese e Biologia do Conhecer.

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

BEHRENS, Marilda Aparecida; OLIARI, Anadir Luíza Thomé. A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional à complexidade. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 7, n. 22, p. 53-66, set./dez. 2007. DOI 10.7213/rde.v7i22.4156. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/4156/4072. Acesso em: 20 jan. 2023.

CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência, afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.

CHIAPPIN, José Raimundo Novaes. A concepção metafísica de Descartes da ciência e da representação mecanicista da natureza. Discurso, São Paulo, v. 1, n. 43, p. 253-290, 2013. DOI 10.11606/issn.2318-8863.discurso.2013.84729. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/discurso/article/view/84729. Acesso em: 10 jan. 2023.

FIORENTINI, Dario. A investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Costa Rica, ano 8, n.11, p. 61-82, 2013. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14711/13962. Acesso em: 19 jan. 2023.

GOERGEN, Pedro. Tecnociência, pensamento e formação na educação superior. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 3, p. 561-584, nov. 2014. DOI 10.1590/S1414-40772014000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/3MV8gT5X5XWQmBhfQvpGfqK/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2023.

GONÇALVES, Teresa Paula Nico Rego. Investigar em educação: fundamentos e dimensões da investigação qualitativa. In: ALVES, Mariana Gaio; AZEVEDO, Nair Rios. Investigar em educação: desafios da construção de conhecimento e da formação de investigadores num campo multi-referenciado. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2010, p. 39-62.

GRAY, John. Cachorros de palha: reflexões sobre humanos e outros animais. Rio de Janeiro: Record, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 1986, p. 19-44.

MATURANA, Humberto Romesín. Da biologia à psicologia. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

MATURANA, Humberto Romesín. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2001.

MATURANA, Humberto Romesín; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação humana e capacitação. Tradução: Jaime A. Clasen. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Campinas: Editorial Psy II, 1995.

MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco J. De máquina e seres vivos - Autopoiese: A organização do vivo. Tradução: Juan Acuña Llorens. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MATURANA, Humberto Romesín; VERDEN-ZÖLLER, Gerda. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena, 2004.

MATURANA, Humberto Romesín; YÁÑEZ, Ximena Dávila. Habitar humano: em seis ensaios de Biologia Cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2008.

MORIN, Edgar. Challenges of transdisciplinarity and complexity. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa. (Org.). Inovação e interdisciplinaridade na universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007, p. 15-28.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução: Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar; SLOTERDIJK, Peter. Tornar a Terra habitável. Natal: EDUFRN, 2021.

PELLANDA, Nize Maria Campos. Maturana & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília: Universitária, 1997.

RICOEUR, Paul. Percurso do Reconhecimento. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula. (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009, p. 23-72.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Pesquisa educacional: da consistência epistemológica ao compromisso ético. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 900-916, 2019. DOI 10.21723/riaee.v14i3.12445. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12445. Acesso em: 12 jan. 2023.

STRIEDER; LAGO, Clenio; EIDT, Paulino. Complexidade e experiências formativas. Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 1240-1259, 2017. DOI 10.5007/2175-795X.2017v35n4p1240. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2017v35n4p1240. Acesso em: 10 jan. 2023.

VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-09-10

How to Cite

Martini, D., Lunkes, M. E., & Strieder, R. (2024). Autopoiesis and complex thinking: reflections to (re)think Education in contemporary times. Perspectiva, 42(1), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94630