Aesthetic education in the continuous formal training of professors in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e95415

Keywords:

Continuous education for teachers., Aesthetic education., Higher education.

Abstract

This research has teacher training as its theme and aims to discuss how a continuing education program impacts the aesthetic education of higher education professors. We defined the qualitative documentary research as the methodology, with the content analysis method (Franco, 2005), which allows an approach that focuses on verbal, gestural, photographic messages, among others, directly perceived or not. The documents analyzed were: a) videos produced for the Asynchronous Digital Training Tracks of a Continuous Education Program of a university in Southern Brazil; b) reports written by professors who participated in the Aesthetic Education Tracks, available in the discussion forums in the Virtual Learning Environment (VLE) of the Higher Education Institution that is the focus of this research. As a result, we indicate that a program has an impact on professors’ aesthetic education when it offers opportunities for them to develop a playful impulse through the appreciation and reflection of the aesthetic and artistic object, a movement that reverberates in their personal lives and pedagogical practice. Through the professors’ narratives, we found that they reflected on themselves and the complexity of this profession, understanding that content mastery is no longer enough for the education of the individuals that society demands. Therefore, a Continuing Education Program should promote not only pedagogical knowledge but also aesthetic knowledge, as the integration between intellectual and aesthetic knowledge will foster autonomous thinking, freedom of choice, critical thinking, and a broadened worldview that mobilizes them to be more sensitive to challenges in classroom.

 

Author Biographies

Aletéia Caroline de Simas Rossi, Universidade do Vale do Itajaí

Master in Education from the University of Vale do Itajaí. Member of the Culture, School and Creative Education research group. Technician in Education at UNIVALI.

Adair de Aguiar Neitzel, Universidade do Vale do Itajaí

PhD in Education from the University of Santa Catarina - UFSC. Leader of the Culture, School and Creative Education Research Group. Professor of the Graduate Program in Education at UNIVALI. Research on Reading, Aesthetic Education and Cultural Formation of Teachers.

References

ARROYO, Miguel González. Uma celebração da colheita. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Souza Miguel (org.). A escola vai ao cinema. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 125-133.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

BARBOSA NETO, Viana Patricio; COSTA, Maria da Conceição. Saberes docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 2, p. 76-99, 2016.

BITTENCOURT, Eliane de Oliveira. A educação estética na formação de professores da educação básica. Orientadora: Mônica Zewe Uriarte, 2021. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

DUARTE JR., João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5. ed. Curitiba: Criar Edições, 2010.

FAVERE, Juliana de; CERVI, Gicele Maria. Formação docente na contemporaneidade: uma experiência de trabalho em redes de ensino. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 13, n. 30, p. 109-129, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20160006

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

GALLO, Elisa de Araújo. A construção da profissionalidade docente dos licenciandos em Biologia, Física e Química: mediação, saberes pedagógicos e lúdico-sensíveis. Orientadora: Cristina Maria D’Ávila, 2014. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

GOERGEN, Pedro L. Competências docentes na educação do futuro: anotações sobre a formação de professores. Nuances, Presidente Prudente, v. VI, p. 1-9, out. 2000.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Tradução: Marcia S. C. Schuback. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2015.

JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, 285-317, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n1p285

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

NEITZEL, Adair de Aguiar; ALVES, Maria Paula. Grande Sertão: Veredas - estudos sobre educação estética. Revista Antares: Letras e Humanidades, Caxias do Sul, v. 14, n. 33, p. 407-433, maio/jul. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.18226/19844921.v14.n33.16

NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla. A estética na formação de professores. In: NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla (org.). Mediação cultural, formação de leitores e educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 252-267.

NEITZEL, Adair de Aguiar; PAREJA, Cleide Jussara Muller; SANTOS, Amanda Demétrio dos. A formação inicial do(a) futuro(a) professor(a) de Letras: a mediação de leitura em foco. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 103, p. 160-180, 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4822

PAREJA, Cleide Jussara Müller. A mediação da leitura do literário no Ensino Superior. Orientadora: Adair de Aguiar Neitzel, 2021. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Vermelho amargo. 2. ed. São Paulo: Global, 2017.

RANCIÈRE. Jacques. O espectador emancipado. Tradução: Ivone Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fonte, 2012.

REZENDE, Maria Valéria. O vôo da guará vermelha. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 36. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

SCHILLER, Friedrich. Educação estética do homem numa série de cartas. 4. ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SOUZA, Marco Aurélio de Cruz e. Prefácio. In: STEIL, Isleide; NEITZEL, Adair de Aguiar. Por uma escola que dança. Curitiba: CRV, 2019. p. 9-13.

STEIL, Isleide; NEITZEL, Adair de Aguiar. Por uma escola que dança. Curitiba: CRV, 2019.

Published

2025-01-07

How to Cite

Rossi, A. C. de S., & Neitzel, A. de A. (2025). Aesthetic education in the continuous formal training of professors in higher education. Perspectiva, 43(1), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e95415