Aesthetic education in the continuous formal training of professors in higher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e95415Keywords:
Continuous education for teachers., Aesthetic education., Higher education.Abstract
This research has teacher training as its theme and aims to discuss how a continuing education program impacts the aesthetic education of higher education professors. We defined the qualitative documentary research as the methodology, with the content analysis method (Franco, 2005), which allows an approach that focuses on verbal, gestural, photographic messages, among others, directly perceived or not. The documents analyzed were: a) videos produced for the Asynchronous Digital Training Tracks of a Continuous Education Program of a university in Southern Brazil; b) reports written by professors who participated in the Aesthetic Education Tracks, available in the discussion forums in the Virtual Learning Environment (VLE) of the Higher Education Institution that is the focus of this research. As a result, we indicate that a program has an impact on professors’ aesthetic education when it offers opportunities for them to develop a playful impulse through the appreciation and reflection of the aesthetic and artistic object, a movement that reverberates in their personal lives and pedagogical practice. Through the professors’ narratives, we found that they reflected on themselves and the complexity of this profession, understanding that content mastery is no longer enough for the education of the individuals that society demands. Therefore, a Continuing Education Program should promote not only pedagogical knowledge but also aesthetic knowledge, as the integration between intellectual and aesthetic knowledge will foster autonomous thinking, freedom of choice, critical thinking, and a broadened worldview that mobilizes them to be more sensitive to challenges in classroom.
References
ARROYO, Miguel González. Uma celebração da colheita. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Souza Miguel (org.). A escola vai ao cinema. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 125-133.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BARBOSA NETO, Viana Patricio; COSTA, Maria da Conceição. Saberes docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, Recife, v. 22, n. 2, p. 76-99, 2016.
BITTENCOURT, Eliane de Oliveira. A educação estética na formação de professores da educação básica. Orientadora: Mônica Zewe Uriarte, 2021. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
DUARTE JR., João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5. ed. Curitiba: Criar Edições, 2010.
FAVERE, Juliana de; CERVI, Gicele Maria. Formação docente na contemporaneidade: uma experiência de trabalho em redes de ensino. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 13, n. 30, p. 109-129, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20160006
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
GALLO, Elisa de Araújo. A construção da profissionalidade docente dos licenciandos em Biologia, Física e Química: mediação, saberes pedagógicos e lúdico-sensíveis. Orientadora: Cristina Maria D’Ávila, 2014. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
GOERGEN, Pedro L. Competências docentes na educação do futuro: anotações sobre a formação de professores. Nuances, Presidente Prudente, v. VI, p. 1-9, out. 2000.
HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Tradução: Marcia S. C. Schuback. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2015.
JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, 285-317, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n1p285
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
NEITZEL, Adair de Aguiar; ALVES, Maria Paula. Grande Sertão: Veredas - estudos sobre educação estética. Revista Antares: Letras e Humanidades, Caxias do Sul, v. 14, n. 33, p. 407-433, maio/jul. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.18226/19844921.v14.n33.16
NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla. A estética na formação de professores. In: NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla (org.). Mediação cultural, formação de leitores e educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 252-267.
NEITZEL, Adair de Aguiar; PAREJA, Cleide Jussara Muller; SANTOS, Amanda Demétrio dos. A formação inicial do(a) futuro(a) professor(a) de Letras: a mediação de leitura em foco. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 103, p. 160-180, 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4822
PAREJA, Cleide Jussara Müller. A mediação da leitura do literário no Ensino Superior. Orientadora: Adair de Aguiar Neitzel, 2021. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Vermelho amargo. 2. ed. São Paulo: Global, 2017.
RANCIÈRE. Jacques. O espectador emancipado. Tradução: Ivone Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fonte, 2012.
REZENDE, Maria Valéria. O vôo da guará vermelha. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 36. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
SCHILLER, Friedrich. Educação estética do homem numa série de cartas. 4. ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.
SOUZA, Marco Aurélio de Cruz e. Prefácio. In: STEIL, Isleide; NEITZEL, Adair de Aguiar. Por uma escola que dança. Curitiba: CRV, 2019. p. 9-13.
STEIL, Isleide; NEITZEL, Adair de Aguiar. Por uma escola que dança. Curitiba: CRV, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aletéia Caroline de Simas Rossi, Adair de Aguiar Neitzel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
