The patchwork quilt of the Life Project in gaucho secondary education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024e98517Keywords:
Life Project., Didactic book., High School.Abstract
The objective of this study is to present the evaluation that students and teachers carry out on the training of teachers and the didactic books that are used for the Life Project curriculum development in Gaucha high school. The central question of the study is: what is the evaluation of the gaucho students and teachers about the didactic book and the training of teachers who work in the Life Project curricular component. The research is a case study with ten schools that were part of the pilot project for the implementation of the New high school in Rio Grande do Sul. It is a basic, exploratory research with a qualitative-quantitative approach. The result of the study indicates that in the face of the numerous absences and gaps related to the Life Project curricular component and the training of teachers who work on said component, it is possible to infer that its implementation constitutes a “patchwork quilt” very poorly sewn and without perspective of adequate and efficient harmony through an unfavorable scenario of teacher training and appreciation. Without structural and pedagogical improvements in schools, the acclaimed Life Project may be limited to the reproduction of a pedagogical spontaneity that further weakens public schools and may distance young people even further from the socially significant knowledge produced historically.
References
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação e Secretaria de Educação Fundamental, 1998. Disponível em: portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000. Disponível em: portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2013. Disponível em: portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília. DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Guia de implementação do novo ensino médio. Brasília: Ministério da Educação; Consed, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Senado Federal, 2020. Disponível em: https://www2.senado.gov.br/bdsf/handle/id/572694. Acesso em: 30 abr. 2023.
ALVES, Maria Zenaide; DAYRELL, Juarez. Ser alguém na vida: um estudo sobre jovens do meio rural e seus projetos de vida. Educação e Pesquisa, n. 41, v.2, p. 375–390, abr./jun. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015021851. Acesso em: 22 abr. 2023.
ARANTES, Valéria Amorim [et al.]. Projetos de vida, juventude e educação moral. International Studies on Law and Education, v. 23, p. 77–94, maio/ago. 2016. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar. Acesso em: 22 abr. 2023.
BARBOSA, Carlos Soares; PARANHOS, Michelle. O empreendedorismo como projeto de vida juvenil no ensino médio da rede estadual do Rio de Janeiro. Revista Trabalho Necessário, v. 21, n. 44, p. 01–27, 2023.Disponível em: https://doi.org/10.22409/tn.v21i44.57385. Acesso em: 22 abr. 2023.
BORGES, Anna Karolina Santoro. Projetos de vida no contexto educacional público: Concepções de professores e estudantes. Tese (Doutorado) — Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2023. Disponível em: http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/handle/123456789/16818 . Acesso em: 22 abr. 2023.
CAÚ, José Nildo Alves. A juventude do curso técnico integrado em agropecuária do IFPE: desejos, expectativas e experiências vivenciadas para construção do seu projeto de vida. Tese (Doutorado) — Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/25209 . Acesso em: 22 abr. 2023.
CHARLOT, Bernad. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CONSALTÉR, Evandro; FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. A formação continuada de professores a partir de três perspectivas: o senso comum pedagógico, pacotes formativos e a práxis pedagógica. Educação em Perspectiva, Viçosa-MG, v. 10, p. e019040, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7121. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7121 . Acesso em: 5 nov. 2023.
DAYRELL, Juarez Tarcisio; JESUS, Rodrigo Ednilson de. Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação & Sociedade, v. 37, p. 407–423, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vDyjXnzDWz5VsFKFzVytpMp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2023.
DAYRELL, Juarez. A juventude e suas escolhas: as relações entre projeto de vida e escola. In: Vieira, Maria Manuel; Resende, José; Nogueira, Maria Alice; Dayrell, Juarez; Martins, Alexandre; Calha, António. Habitar a escola e as suas margens. Portalegre/PT: Instituto Politécnico de Portalegre — Escola Superior de Educação, 2013.
Disponível em: http://dx.doi.org/10.26489/rvs.v31i42.5. Acesso em: 22 abr. 2023.
FALCÃO, Nadia Maciel Falcão; CALDAS, Rafaela Silva Marinho Caldas; BARROS, Ellen Belmonte. Juventude e Projeto de Vida na Reforma do Ensino Médio. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14360, 15 abr. 2023. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14360. Acesso em: 22 abr. 2023.
FÁVERO, Altair Alberto; ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. Me ame, me abrace, me acolha! Saberes docentes e políticas de formação continuada. Revista contrapontos – Eletrônica. Itajaí, v. 11, n. 1, p. 6–13, jan./abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/2430. Acesso em: 02 nov. 2023.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Educar o educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas: Mercado de letras, 2010.
KRAEMER, Celso; OECHSLER, Fábio Richard. Analítica existencial e Projeto de Vida em Santa Catarina. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14326-e14326, 2023. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14326. Acesso em: 22 abr. 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) - 2021. Projetos Integradores e Projeto de Vida. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_proj_int_vida/inicio. Acesso em: 05 nov. 2023.
PEREIRA, Joabe Tavares; Mariz, Ana Paula Medeiros de. Filosofar com projeto de vida: por uma vida estudantil autêntica. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, v. 9, n. 1, p. e3/1–23, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2448065771437. Acesso em: 22 abr. 2023.
RICOEUR, Paul. A metáfora viva. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
RIBEIRO, Eliane; MACEDO, Severine. Notas sobre políticas públicas de juventude no Brasil: conquistas e desafios. Revista de Ciencias Sociales, v. 31, n. 42, p. 107–126, jan./jun. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26489/rvs.v31i42.5. Acesso em: 22 abr. 2023
RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular Gaúcho: Ensino Médio. Secretaria de Estado da Educação: Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202111/24135335-referencial-curricular-gaucho-em.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.
SANTOS, Milaine Fernandes. Projeto de vida: O que estudantes do ensino médio de Cáceres, Mato Grosso, Brasil pensam sobre isso? Life project and the high school. Journal of Education Science and Health, v. 3, n. 2, p. 1–8, abr./jun. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.52832/jesh.v3i2.195. Acesso em: 22 abr. 2023.
SANTOS, Kaliana Silva; GONTIJO, Simone Braz Ferreira. Ensino médio e projeto de vida: possibilidades e desafios. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n. 1, p. 19–34, 2020. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/27. Acesso em: 22 abr. 2023.
SEDUC/RS (Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul). Itinerários formativos: componentes obrigatórios, c2024. Disponível em: https://ensinomediogaucho.educacao.rs.gov.br/. Acesso em: 16 jun. 23.
SEDUC/RS (Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul). Formação em Projetos de Vida segue aberta no programa Nosso Ensino Médio. Portal da Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 08 mar. 2022. Disponível em: https://portal.educacao.rs.gov.br/Main/Noticia/Visualizar/portalseduc/Formacao-em-Projetos-de-Vida-segue-aberta-no-programa-Nosso-Ensino-Medio. Acesso em 06 nov. 2023.
SEDUC/RS (Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul). Projeto de Vida. Portal da Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://portal.educacao.rs.gov.br/Projeto-de-Vida. Acesso em 06 nov. 2023.
SILVA, Conceil Corrêa da; SILVA, Nye Ribeiro. A colcha de retalhos. São Paulo: Editora do Brasil, 1995.
SILVA, F. Vieira da; Brunet, P. Diógenes de Melo; MOURA, T. Soares de. "O futuro já começou”. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14253, 17 abr. 2023. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14253. Acesso em: 22 abr. 2023.
SILVA, Gidalti Guedes da; MATOS, Helen Carla Santos; BRITO, Renato de Oliveira. Projeto De Vida No Ensino Fundamental: Desafios De Implementação. Educação em Foco, v. 28, n. 1, p. e28005-e28005, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/38783 . Acesso em: 22 abr. 2023.
AUTORES. O penduricalho do projeto de vida no novo Ensino Médio Gaúcho: o proposto pelo Referencial Curricular Gaúcho e o vivido pelos estudantes. No prelo
TONIETO, Carina; FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon; BUKOWSKI, Chaiane; BELLENZIER, Caroline Simon. Os professores diante do novo ensino médio: relações externas de mudança e trabalho docente. Educação, v. 48, n. 2, p. e62/1–27, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644469995. Acesso em: 03. nov. 2023.
TONIETO, Carina; BELLENZIER, Caroline; BUKOWSKI, Chaiane. As concepções dos estudantes em relação ao protagonismo juvenil no Novo Ensino Médio. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, e. 14398, p. 1-23, 2023. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14398/114117105. Acesso em 16 jun. 2023.
TROIAN, Alessandra; BREITENBACH, Raquel. A Questão da Juventude na Contemporaneidade: Estudo dos Projetos de Vida em Arroio do Tigre/RS. Desenvolvimento Em Questão, n. 16, v.44, p. 260–284, jul./st. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2237-6453.2018.44.260-284. Acesso em: 22 abr. 2023. Acesso em: 22 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Altair Alberto Fávero, Carina Tonieto, Caroline Simon Bellenzier, Chaiane Bukowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.