Ideology an Education: between market, science and religion
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71218Abstract
This paper aims to present analyses that contribute to the debate on the definition of education policies in Brazil. The focus is on the mediation of political representatives who act based on the interests of the market and religious groups (Christians). The bibliographic study emerged from the interest of researchers on the political and ideological situation, especially in the field of Education, from the Marxist theoretical foundation, having as its central issue to answer the following question: Which ideological determinants are hegemonic in the current Brazilian education policies? Grasping the multiple determinants that interfere in the approval of education policies is fundamental so that it is possible to understand the correlation of forces existing in the Brazilian State and act to guarantee essential principles such as secular teaching, the plurality of ideas, and social diversity without losing sight of class inequality. Science, religion, and the market are analytical categories that express the reality of these policy propositions and are increasingly intertwined in debates about education. Therefore, there is evidence that there is a conservative agenda for education being objectively addressed through strategic alliances.
References
ABRUCIO, Fernando Luiz. Impacto do modelo gerencial na administração pública: um breve estudo sobre a experiência internacional recente. Brasília: Enap, 1997.
BARTH, Hans. Verdad e ideologia. México: Fondo de Cultura Económica, 1951.
BELL, Daniel. O fim da ideologia. Brasília: UNB, 1980.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 9.475, de 22 de julho de 1997. Dá nova redação ao art. 33 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9475.htm. Acesso em fev. 2017.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n° 5.452, de 1° de maio de 1943, e o Decreto-Lei n° 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei n° 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://legis.senado.leg.br/legislacao/ListaNormas.action?tipo_norma=LEI&numero=013415&data=2017&SUBMIT1=Pesquisar. Acesso em fev. 2017.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Disponível em: http://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/126992. Acesso em: fev. 2017.
BRASIL. Projeto de Lei nº 6.583, de 2013. Dispõe sobre o Estatuto da Família e dá outras providências. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=597005. Acesso em: mar. 2017.
BRASIL. Projeto de Lei nº 7.180, de 2014. Altera o art. 3º da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=606722. Acesso em: mar. 2017.
BRASIL. Projeto de Lei nº 867, de 2015. Inclui, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o "Programa Escola sem Partido". Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=1050668. Acesso em: mar. 2017.
CUNHA, Luiz Antônio. Autonomização do campo educacional: efeitos do e no ensino religioso. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, n. 1, p. 1-15, 2006.
CUNHA, Luiz Antônio. A entronização do ensino religioso na Base Nacional Curricular Comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 266-284, jan./mar. 2016.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Ensino religioso na escola pública: o retorno de uma polêmica recorrente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 183-191, 2004.
DIAP. Atualização da bancada evangélica: DIAP identificou 74 deputados. 2014. Disponível em: http://www.diap.org.br/index.php/noticias/noticias/24534-bancada-evangelica-levantamento-preliminar-do-diap. Acesso em: 10 fev. 2017.
GRAMSCI, Antonio. Quaderni del Carcere. Torino: Einaudi, 1978.
KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. São Paulo: Boitempo, 2005.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2013. L.1.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da novíssima filosofia alemã em seus representantes Feurbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo / Lisboa: Martins fontes / Presença, 1976.
MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.
OLE. Observatório da laicidade na educação. Disponível em: http://www.edulaica.net.br/. Acesso em: ago. 2016.
PERONI, Vera Maria Vidal. (Org.). Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público e o privado na educação. São Leopoldo: Oikos, 2015.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação. Projetos em disputa? Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez. 2015.
PERONI, Vera Maria Vidal Atuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do público. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 407-428, abr./jun. 2016.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
VAISMAN, Ester. A ideologia e sua determinação ontológica. Verinotio, Belo Horizonte, n. 12, p. 40-64, out./2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gisele Masson, Anita Helena Schlesener

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
