The modes of adoption and the pervasiveness of surveillance capitalism in Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e80582

Abstract

Public education has seen a surge in the presence of platforms from large private software companies. This in turn has raised concerns in regards to technological autonomy of school systems and institutions, the treatment of strategic and sensitive data, and the privacy of students, teachers, administrators, and legal guardians. However, we know little about the extent of these partnerships and the substance of these agreements. This article presents an analysis of partnerships established between public higher education institutions and educational systems with two companies associated with 'surveillance capitalism. The work is based on requests made via the Access to Information Law (LAI) to state education departments and public higher education institutions in Brazil. The results indicate massive adherence to these services and little clarity about the content of the partnerships. Finally, the data allowed for the validation and improvement of a script that automatically collects data and allows for an up-to-date visualization of surveillance capitalism in Brazilian education.

Author Biographies

Tel Amiel, Universidade de Brasília, UnB

Professor do Departamento de Métodos e Técnicas

Faculdade de Educação

Universidade de Brasília, UnB

Thiago Pezzo, Iniciativa Educação Aberta

Pesquisador

Iniciativa Educação Aberta

Leonardo Ribeiro da Cruz, Universidade Federal do Pará, UFPA

Professor do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas

Universidade Federal do Pará, UFPA

Luísa Antunes Oliveira, Universidade de Brasília

Acadêmica de de Pedagogia

Faculdade de Educação

Universidade de Brasília

References

ALIM, F. et al. Spying on students: School-issued devices and student privacy. San Francisco, CA: Eletronic Frontier Foundation, 2017. Disponível em: <https://www.eff.org/files/2017/04/13/student-privacy-report.pdf>.

BORGMANN, A. Crossing the post-modern divide. Chicago: University of Chicago Press, 1993.

BRASIL. 8.666. Lei 8.666 de 1993. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal, institui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências. 1993.

BRASIL. 9.764. Decreto 9.764 de 2019. Dispõe sobre o recebimento de doações de bens móveis e de serviços de pessoas físicas ou jurídicas de direito privado pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal direta, autárquica e fundacional.. 2019.

CETIC.BR. TIC Educação 2018. Brasília: NIC.br, 2019.

COUTINHO, D. R.; KIRA, B. Por que (e como) regular algoritmos? Jota, 2 maio 2019. Disponível em: <https://www.jota.info/tributos-e-empresas/regulacao/por-que-e-como-regular-algoritmos-02052019>.

ETZIONI, A. The Privacy Merchants: What is to be Done? University of Pennsylvania Journal of Constitutional Law, v. 14, n. 4, p. 929, 1 mar. 2012.

KWET, M. Operation Phakisa Education: Why a Secret? Mass Surveillance, Inequality, and Race in South Africa’s Emerging National e-Education System. First Monday, 2 dez. 2017. Disponível em: <https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/8054>. Acesso em: 6 abr. 2021.

LIMA, S. Educação, Dados e Plataformas: Análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e Microsoft. São Paulo: Iniciativa Educação Aberta, ago. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.5281/zenodo.4012539>. Acesso em: 1 abr. 2021.

RNP. RNP e Microsoft assinam assinam acordo de cooperação em prol da educação e do empreendedorismo. 2018. Disponível em: <https://www.rnp.br/noticias/rnp-e-microsoft-assinam-assinam-acordo-de-cooperacao-em-prol-da-educacao-e-do>.

SANTOS, L. G. dos. A informação após a virada cibernética. In: Revolução tecnológica, internet e socialismo. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2003.

SILVEIRA, S. A.; AVELINO, R.; SOUZA, J. A privacidade e o mercado de dados pessoais. Liinc em Revista, v. 12, n. 2, 30 nov. 2016. Disponível em: <http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3719>. Acesso em: 24 nov. 2020.

SOLOVE, D. J. I’ve got nothing to hide and other misunderstandings of privacy. San Diego L. Rev., v. 44, p. 745, 2007.

ZUBOFF, S. Big other: capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização de informação. In: Tecnopolíticas da vigilância: Perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018.

ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

Published

2021-09-29

How to Cite

Amiel, T., Pezzo, T., da Cruz, L. R., & Oliveira, L. A. (2021). The modes of adoption and the pervasiveness of surveillance capitalism in Brazilian education. Perspectiva, 39(3), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e80582

Issue

Section

Dossiê Educação, Direitos Humanos e Ética Hacker