Modelos de educação por espelhos e o processo de globalização técnica

Authors

  • Amarildo Luiz Trevisan UFSM - Santa Maria -RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The aim of this paper is to criticize the apologetic discourse of
the technical globalization on the basis of a study of conflicting reflective models and the image of the mirror knowledge metaphor. Education on the paradigms of Modernity, Postmodernism, Criticai Theory and Philosophical Hermeneutics attempts to answer questions referring to: (i) the sort of rationality that motivates the present flow of globalization; (ii)
the existence of places (not only virtual ones) forthe emergence of other rationality (ies); and (iii) broad or narrow perspectives forthe educational processo The global complexity era, marked by the disputes between the frameworks of the Modemity discourse and those of the Postmodernism,
reveals through several mirror games some interested presuppositions that reflect either favorably or not a truly emancipated human condition.

Author Biography

Amarildo Luiz Trevisan, UFSM - Santa Maria -RS

Graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora da Imaculada Conceição (FAFIMC), Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor dos Cursos de Licenciatura, Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, atuando na área de Filosofia da Educação e Pesquisa em Educação. Atualmente orienta 6 bolsistas de Iniciação Científica, 1 bolsista de Auxílio Técnico e 3 dissertações de Mestrado e 2 teses de Doutorado em Educação.

Mais informações: http://lattes.cnpq.br/2534601801498544

Published

1999-01-01

How to Cite

Trevisan, A. L. (1999). Modelos de educação por espelhos e o processo de globalização técnica. Perspectiva, 17(32), 117–134. https://doi.org/10.5007/%x