Overview of Affirmative Actions in the Graduate Program in Education at the Federal University of Santa Catarina: between conflicts and achievements
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93359Keywords:
Affirmative Actions, Graduate Program in Education, Federal University of Santa CatarinaAbstract
Affirmative Actions (AA) are a set of policies, actions and strategies to repair inequalities reproduced in groups historically discriminated against by race, gender, disability, ethnicity, class, etc. Twenty years after the first AA initiative in Higher Education, these have been consolidating as a State policy in direct consonance with the claims of Black Social Movements. In this context, this paper aims to present an overview of the AA policy in the Graduate Program in Education at the Federal University of Santa Catarina, presenting a brief history of its implementation and its conflicts. To carry out the study, we read and analyzed notices of the selection processes, minutes of the Collegium meetings as well as the enrollment data. The analysis criteria included the target audience for the reservation of vacancies, use of a validation jury, cutoff score defined for reserved and general vacancies, offer and priority of scholarships and other permanence policies for the AA public. The results indicate that the AA implementing process is permeated by tensions, disputes and negotiations made explicit in the academic culture, based on epistemological definitions, socio-racial relations and structural racism. We also highlight the decrease in the number of self-declared black students in relation to the years prior to the policy, as a result of the grouping of blacks and browns not only as a category of racial belonging, but also as a claim for rights of access by reservation of vacancies.
References
BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: MEC, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 11 ago. 2023.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Lei n. 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 11 ago. 2023.
CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - CONSU. Resolução n. 196/2002. Estabelece e aprova o sistema de quotas para população afrodescendente, oriunda de escolas públicas, no preenchimento de vagas relativas aos cursos de graduação e pós-graduação e dá outras providências. Salvador (BA), 25 de julho de 2002. Disponível em: http://redeacaoafirmativa.ceao.ufba.br/uploads/uneb_resolucao_2002_196_1.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - CUN. Resolução Normativa n. 008/CUN/2007. Cria o “Programa de Ações Afirmativas” da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 10 de julho de 2007. Disponível em: http://www.vestibular2010.ufsc.br/sisu/resolucao_acoes_afirmativas.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA – CUN. Resolução Normativa n. 145/2020/CUN. Dispõe sobre a Política de Ações Afirmativas para negros(as) (pretos e pardos), indígenas, pessoas com deficiência e outras categorias de vulnerabilidade social nos cursos de pós-graduação lato sensu e stricto sensu da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 27 de outubro de 2020. Disponível em: https://novaprpg.paginas.ufsc.br/files/2019/07/RN_145_2020_CUN__Acoes_Afirmativas_assinado.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
FERNANDES, Jéssica Lins de Souza. GAUDIO, Eduarda Souza. PASSOS, Joana Célia.
Ações Afirmativas no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de
Santa Catarina: Antes e depois da obrigatoriedade. In: Congresso de Pesquisadores(as)
Negros(as) da Região Sul (V COPENE Sul). Criciúma, 2021.
FRANKENBERG, Ruth. White women, race matters: The social construction of whiteness. U of Minnesota Press, 1993.
FRANKENBERG, Ruth. Race, sex and Intimacy I: Mapping a discourse. Minneapolis: University of Minnesota, 1999.
FRANKENBERG, Ruth. A miragem de uma branquidade não-marcada. Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, p. 307-338, 2004.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO - MEC. Portaria Normativa n. 13/2016. Dispõe sobre a indução de Ações Afirmativas na Pós-Graduação, e dá outras providências, Brasília (DF), 11 de maio de 2016. Disponível em: http://ufsb.edu.br/wp-content/uploads/2016/08/Portaria-Normativa-n%C2%BA-13-de-11-de-maio-de-2016.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.
OSÓRIO, Rafael Guerreiro. O sistema classificatório de “cor ou raça” do IBGE. Brasília: IPEA, 2003. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2958/1/TD_996.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
PASSOS, Joana Célia; CRUZ, Tânia Mara; MWEWA, Christian Muleka. Acesso e Educação Superior no ambito das ações afirmativas. In: António Teodoro; José Beltrán. (Org.). Sumando voces: ensayos sobre educación superior en términos de igualdad e inclusión social. 1ed. Buenos Aires, Argentina: Miño Y Dávila, 2014, v. 001, p. 203-214.
PASSOS, Joana Célia; SANTOS, Pamela Cristina dos. As ações afirmativas na UFSC: breve histórico. Boletim Abiodum, Florianópolis, v. 17, p. 4-7, 02 dez. 2021. Disponível em: https://petpedagogiaufsc.paginas.ufsc.br/files/2017/12/Abiodum-17-2021-1.pdf. Acesso em 24 ago. 2023.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - PPGE. Ata da 307a Reunião Ordinária do Colegiado Delegado. Florianópolis (SC), 4 de dezembro de 2018. Disponível em: https://ppge.paginas.ufsc.br/files/2016/06/Ata-Dezembro-18.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - PPGE. Edital n. 02/PPGE/2019. Torna público o Edital de Seleção dos Cursos de Mestrado e de Doutorado em Educação, com ingresso respectivamente em 2019.2 e 2020.1. Florianópolis (SC), 2019. Disponível em: https://ppge.ufsc.br/files/2019/02/EDITAL-PPGE-2019-2020-2.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - PPGE. Edital n. 01/PPGE/2021. Torna público o Edital de Seleção dos Cursos de Mestrado e de Doutorado em Educação, com ingresso respectivamente em 2021/2 (M) e 2022/1(D). Florianópolis (SC), 23 de março de 2021. Disponível em: https://ppge.paginas.ufsc.br/files/2021/03/EDITAL-N-01.PPGE_.2021_FINALMESMO.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - PPGE. Edital n. 03/PPGE/2022. Torna público o Edital de Seleção dos Cursos de Mestrado e de Doutorado em Educação, com ingresso respectivamente em 2022/2 (M) e 2023/1(D). Florianópolis (SC), 24 de março de 2022. Disponível em: https://ppge.paginas.ufsc.br/files/2022/03/EDITAL-N-03.PPGE_2022_v1_Versao-aprovada-Colegiado-PPGE.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC. Portaria n. 195/GR/2006. Designa Comissão a fim de sistematizar e apresentar Proposta Preliminar de Política de Ampliação de Oportunidades de Acesso Socioeconômico e Diversidade Étnico-racial, visando ingresso na UFSC, através de Processo Vestibular. Florianópolis (SC), 3 de abril de 2006.
VENTURINI, Anna Carolina. Políticas de inclusão na pós-graduação: os bastidores e o histórico da edição da portaria normativa 13/2016. Novos estudos CEBRAP, v. 40, n. 2, p. 261-279, mai-ago 2021. https://doi.org/10.25091/10.25091/S01013300202100020005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/TDWD3B6Kdc3ykmb4jK5hFVz/. Acesso em: 24 ago. 2023.
VENTURINI, Anna Carolina; FERES JÚNIOR, João. Política de Ação Afirmativa na pós-graduação: o caso das universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 177, p. 882-909, jul. 2020. https://doi.org/10.1590/198053147491. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/dyyLjXzMKQCwnbz4DwZCGdK/. Acesso em: 24 ago. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jéssica Lins de Souza Fernandes, Eduarda Souza Gaudio, Joana Célia dos Passos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
