Teachers' beliefs and practices on inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e63201Abstract
This study aimed to analyze teachers' beliefs and practices about Inclusive Education, seeking to reflect how it permeates the implementation of a responsible and well quality inclusive process. We interviewed 10 primary school teachers, whose answers were analyzed using the Discursive Textual Analysis methodology. This resulted in 613 units of meaning which, after a thorough process of establishing relations between them, were organized into four final categories: (I) Advances and barriers in the process of inclusion; (II) Teacher and inclusion; (III) Role of the family in inclusion and; (IV) Precepts of inclusion. The analysis and interpretation of these data suggested that the main step towards an effective inclusion is to motivate key actors to embrace differences working with and from them, which involves and goes beyond a specific action with Special Education target audience. This presupposes a collective work, constant improvement, sensitivity, empathy and availability for all necessary dialogues.
References
BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola: de alunos com necessidades educacionais especiais. Porto Alegre: Mediação, 2005. 128 p.
BLANCO, Rosa. A atenção à diversidade na sala de aula e as adaptações do currículo. In: COLL, César et al. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. 3v. p. 290 – 308.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 17 de novembro de 2011. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011‐ 2014/2011/Decreto/D7611.htm Acesso em 10.12.2018
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008.
CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2013.
CARVALHO, Rosita Edler. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2014.
CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem: Educação Inclusiva. Editora Mediação, 2002.
COLL, César. Atenção à diversidade e qualidade do ensino. Revista Educação Especial, Santa Maria, p. 07-17, mar. 2012. ISSN 1984-686X. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5001> Acesso em: 16 jan. 2019.
FERNANDEZ, A. A inteligência aprisionada. Abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. Porto Alegre, Artmed, 1991.
GONZALES REY, Fernando Luis; MITJANS MARTÍNEZ, A. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
GOMES, Claudia; GONZALES REY, Fernando Luis. Inclusão escolar: representações compartilhadas de profissionais da educação acerca da inclusão escolar. Psicol. Cienc. Prof, v. 27, n. 3, p. 406-17, 2007.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. São Paulo: EPU, 2013.
MANZINI, E.J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel, 2003. p. 11-25.
MITJANS MARTÍNEZ, A. Inclusão Escolar: desafios para o psicólogo. In: MITJANS MARTÍNEZ, A (Org.). Psicologia escolar e compromisso social: novos discursos, novas práticas. Campinas: Alínea, 2005.
MITJANS MARTÍNEZ, A; TACCA, Maria Carmen Villela Rosa. Possibilidades de Aprendizagem. Ações pedagógicas para alunos com dificuldades e deficiência. Editora Alínea, 2011.
MITTLER. Peter. Educação Inclusiva Contextos sociais. Porto Alegre. Artemed. 2003.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijui: Unijui, 2016. 264 p.
OLIVEIRA, I. A. Política de Educação Inclusiva nas escolas: trajetórias de conflitos. In: BAPTISTA, Claudio Roberto et al (Org.). Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre: Mediação, 2009. 304 p.
PACHECO, José; EGGERTSDÓTTIR; Rósa. MATNÒSSON. Gretar L. Caminhos para inclusão: um guia para o aprimoramento da equipe escolar. Porto Alegre. Artmed. 2007.
ROZEK, Marlene. A formação de professores na perspectiva da Educação Inclusiva. In: STOUBÄS, Claus Dieter; MOSQUEIRA, Juan José Mouriño. Educação Especial: Em direção à Educação Inclusiva. 4. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2012. Cap. 8. p. 129-137.
ROZEK, Marlene. A formação docente: tensões e possibilidades. In: ROZEK, Marlene; VIEGAS, Luciane Torezan. Educação Inclusiva: Políticas, pesquisa e formação. Porto Alegre: Edipucrs, 2012. 111 p.
ROZEK, Marlene; SEVERO, Gabriela Jurie; MARTINS, Gabriela Dal Forno. Crenças de professores sobre a Educação Inclusiva: um estudo no contexto brasileiro. In: Porto International Conference on Research in Education, 2017, Porto. Livro de resumos do Porto International Conference on Research in Education, 2017. v. 1. p. 153-154.
SILVA, Karla Fernanda Wunder da. Inclusão escolar de alunos com deficiência mental: possíveis causas do insucesso. 2007. 184 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
SILVA, Karla Fernanda Wunder da. Inclusão Escolar: levantando possibilidades, encarando dificuldades. In: MORAIS, Salete Campos de; SOUZA, Magali Dias de. Inclusão Escolar: práticas e teorias. Porto Alegre: Redes Editora, 2008. 208 p.
SILVA, Virginia. A medicalização da sociedade e seus efeitos na educação dos estudantes com autismo. In: GOULART, Daniel Magalhães; ALCÂNTARA, Raquel de. Educação escolar e subjetividade: Desafios contemporâneos. Rockville, Global South Press, 2016.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIGOTSKY, L. S. Fundamentos da Defectologia. Obras completas Tomo V. Tradução de Maria Del Carmen Poce Fernández. Habana: Pueblo e Educación, 1989 (1929).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
