Aesthetic education: body, childhoods and racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95325

Keywords:

Aesthetic Education, Childhoods, Racism

Abstract

This article presents questions regarding the importance of an aesthetic education that takes into account the body, black childhoods and the fight against structural and institutional racism historically situated in Brazilian society. The theoretical discussion aims to contemplate the importance of representativeness, the relationship between art, science and racism in Rosana Paulino's work. The dangers of a single story contemplated in the thinking of Chimamanda Adichie. Theoretical-conceptual dialogues in the formation of black children having as a guiding principle the concept of cognitive, curricular and social justice from the perspective of Nilma Gomes and Marlene de Araújo (2023). We place the importance of questioning the concept of whiteness as a social category, as well as training for an ethical-aesthetic and anti-racist education.

Author Biographies

Carolina Votto Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de Santa
Catarina, UFSC, Brasil. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina UFSC, Brasil. Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas, UFPel, RS, Brasil,
e Pedagogia pelo Centro Universitário ETEP; Mestre em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Brasil.

Antonio Reis de Sá Junior, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Adjunto do Departamento de Clínica Médica da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil. Médico graduado pela Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF, MG, Brasil. Mestre e Doutor em Psiquiatria pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

 

References

ABRAMOWICZ, A.; OLIVEIRA, F.; RODRIGUES, T.C. A criança negra, uma criança e negra. In: ABRAMOWICZ, A.; GOMEZ, N.L. (orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ABRAMOWICZ, A.; SILVEIRA, D.; SIMIÃO, L. Imagens de crianças e infâncias: a criança na iconografia brasileira dos séculos XIX e XX. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 1, 263-293, jan./jun. 2011.

ADCHIE, C. O perigo de uma única história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

ARAÚJO, M.; GOMES, N.L. Infâncias e relações étnico-raciais: a tensa luta pela garantia dos direitos em tempos antidemocráticos. In: GOMES, N.L.; ARAÚJO, M. de (orgs.) Infâncias negras: vivências e lutas por uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2023.

BRASIL. MEC. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: SECAD, 2004.

BRASIL. MEC. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e ações para educação das relações étnico-raciais. Brasília: SECAD, 2006.

CATÁLOGO PINACOTECA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2018.

CÉSAR, C. Música Negão. Disponível: https://www.letras.mus.br/chico-cesar/negao/.> Acesso em: 14 abr. 2023.

CUNHA, E. Corpo, afeto, rasura: apropriações da adversidade. Disponível em: https://revistausina.com/2023/04/11/historia-natural/. Acesso em: 12 mar 2023.

DAVIS, A. As mulheres negras na construção de uma nova utopia. Disponível em: https://www.geledes.org.br/as-mulheres-negras-na-construcao-de-uma-nova-utopia-angela-davis/?amp=1&gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMofn0npuCdLH39BPPRW8iC_DXjDeJeBIHknVQRIA3OJmZfhZfqtkh-AaAqw2EALw_wcB. Acesso em: 12 maio 2023.

HAAG, C. As fotos secretas do professor Agassiz. Disponível: https://revistapesquisa.fapesp.br/as-fotos-secretas-do-professor-agassiz/.Acesso em: 15 abr. 2023.

LOPES, A.L. Currículo, escola e relações étnico-raciais. In: Educação Africanidades Brasil. Brasília: MEC; SECAD; UnB; CEAD; Faculdade de Educação, 2006.

MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO (MASP). Catálogo exposição histórias da infância. São Paulo: MASP, 2015.

PAULINO, R. A arte de humanizar mulheres negras. Disponível: https://primeirosnegros.com/rosana-paulino-e-a-arte-de-humanizar-mulheres-negras/ Acesso em: 12 abr. 2023.

PAULINO, R. A experiência do corpo colonial nas obras “assentamento” e “é possível ser tão feliz? 2013. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/artista/rosana-paulino/. Acesso em: 14 abr. 2022.

PAULINO, R. Ancestralidade, território e ciência. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/artista/rosana-paulino/. Acesso em: 14 abr. 2022.

PAULINO, R. Somos muito ingênuos em relação ao poder da imagem. Disponível: https://www.ufrgs.br/jornal/somos-muito-ingenuos-em-relacao-ao-poder-da-imagem-afirma-rosana-paulino/ Acesso em: 25 maio 2022.

PINHEIRO, B. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.

REBOUÇAS, P. et al. Ethnoracial inequalities and child mortality in Brazil: a nationwide longitudinal study of 19 million newborn babies. Lancet Glob Health, v. 10, n. 10, p. e1453-e1462, 2022.

SOARES, A.; FEITAL, L.; MELO, R. Lutas antirracistas: a voz de meninas negras na educação infantil. In: GOMES, N.L.; ARAÚJO, M. de (orgs.). Infâncias negras: vivências e lutas por uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2023.

US DEPARTMENT OF EDUCATION. Office on Civil Rights. 2013-2014 civil rights data: a first look. 2016. Disponível em: https://www2.ed.gov/about/offices/list/ocr/docs/2013-14-first-look.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

VIEIRA JUNIOR, I. Torto arado. São Paulo: Todavia, 2019.

Published

2024-10-17

How to Cite

Votto Silva, C., & Sá Junior, A. R. de. (2024). Aesthetic education: body, childhoods and racism. Perspectiva, 42(4), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95325

Issue

Section

Dossier Bodies, Childhood and Education