Aesthetic education: body, childhoods and racism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95325Keywords:
Aesthetic Education, Childhoods, RacismAbstract
This article presents questions regarding the importance of an aesthetic education that takes into account the body, black childhoods and the fight against structural and institutional racism historically situated in Brazilian society. The theoretical discussion aims to contemplate the importance of representativeness, the relationship between art, science and racism in Rosana Paulino's work. The dangers of a single story contemplated in the thinking of Chimamanda Adichie. Theoretical-conceptual dialogues in the formation of black children having as a guiding principle the concept of cognitive, curricular and social justice from the perspective of Nilma Gomes and Marlene de Araújo (2023). We place the importance of questioning the concept of whiteness as a social category, as well as training for an ethical-aesthetic and anti-racist education.
References
ABRAMOWICZ, A.; OLIVEIRA, F.; RODRIGUES, T.C. A criança negra, uma criança e negra. In: ABRAMOWICZ, A.; GOMEZ, N.L. (orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ABRAMOWICZ, A.; SILVEIRA, D.; SIMIÃO, L. Imagens de crianças e infâncias: a criança na iconografia brasileira dos séculos XIX e XX. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 1, 263-293, jan./jun. 2011.
ADCHIE, C. O perigo de uma única história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ARAÚJO, M.; GOMES, N.L. Infâncias e relações étnico-raciais: a tensa luta pela garantia dos direitos em tempos antidemocráticos. In: GOMES, N.L.; ARAÚJO, M. de (orgs.) Infâncias negras: vivências e lutas por uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2023.
BRASIL. MEC. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: SECAD, 2004.
BRASIL. MEC. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e ações para educação das relações étnico-raciais. Brasília: SECAD, 2006.
CATÁLOGO PINACOTECA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2018.
CÉSAR, C. Música Negão. Disponível: https://www.letras.mus.br/chico-cesar/negao/.> Acesso em: 14 abr. 2023.
CUNHA, E. Corpo, afeto, rasura: apropriações da adversidade. Disponível em: https://revistausina.com/2023/04/11/historia-natural/. Acesso em: 12 mar 2023.
DAVIS, A. As mulheres negras na construção de uma nova utopia. Disponível em: https://www.geledes.org.br/as-mulheres-negras-na-construcao-de-uma-nova-utopia-angela-davis/?amp=1&gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMofn0npuCdLH39BPPRW8iC_DXjDeJeBIHknVQRIA3OJmZfhZfqtkh-AaAqw2EALw_wcB. Acesso em: 12 maio 2023.
HAAG, C. As fotos secretas do professor Agassiz. Disponível: https://revistapesquisa.fapesp.br/as-fotos-secretas-do-professor-agassiz/.Acesso em: 15 abr. 2023.
LOPES, A.L. Currículo, escola e relações étnico-raciais. In: Educação Africanidades Brasil. Brasília: MEC; SECAD; UnB; CEAD; Faculdade de Educação, 2006.
MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO (MASP). Catálogo exposição histórias da infância. São Paulo: MASP, 2015.
PAULINO, R. A arte de humanizar mulheres negras. Disponível: https://primeirosnegros.com/rosana-paulino-e-a-arte-de-humanizar-mulheres-negras/ Acesso em: 12 abr. 2023.
PAULINO, R. A experiência do corpo colonial nas obras “assentamento” e “é possível ser tão feliz? 2013. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/artista/rosana-paulino/. Acesso em: 14 abr. 2022.
PAULINO, R. Ancestralidade, território e ciência. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/artista/rosana-paulino/. Acesso em: 14 abr. 2022.
PAULINO, R. Somos muito ingênuos em relação ao poder da imagem. Disponível: https://www.ufrgs.br/jornal/somos-muito-ingenuos-em-relacao-ao-poder-da-imagem-afirma-rosana-paulino/ Acesso em: 25 maio 2022.
PINHEIRO, B. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
REBOUÇAS, P. et al. Ethnoracial inequalities and child mortality in Brazil: a nationwide longitudinal study of 19 million newborn babies. Lancet Glob Health, v. 10, n. 10, p. e1453-e1462, 2022.
SOARES, A.; FEITAL, L.; MELO, R. Lutas antirracistas: a voz de meninas negras na educação infantil. In: GOMES, N.L.; ARAÚJO, M. de (orgs.). Infâncias negras: vivências e lutas por uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2023.
US DEPARTMENT OF EDUCATION. Office on Civil Rights. 2013-2014 civil rights data: a first look. 2016. Disponível em: https://www2.ed.gov/about/offices/list/ocr/docs/2013-14-first-look.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.
VIEIRA JUNIOR, I. Torto arado. São Paulo: Todavia, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Votto Silva, Antonio Reis de Sá Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.