“Geo o quê, professor"?
olhares dos sujeitos escolares de Altamira/PA sobre a geodiversidade
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e105718Keywords:
Geoeducação, Ensino de Geografia, Educação GeográficaAbstract
Geodiversity is a relatively new area in the field of Earth Sciences, which gained prominence in the 1990s. Geodiversity is the study of the variety and importance of the natural elements that make up the Earth's surface, such as rocks, minerals, fossils, soils, water and landscapes. Despite a constant growth in interest and discussions on the subject in academic productions, studies related to Geodiversity Education are still relatively scarce. In order to contribute to the dissemination of concepts related to abiotic nature, as well as highlight its importance, this research aims to portray the perception of young students on the themes and content of Geodiversity worked on in the classroom in the Geography curricular component. The methodology included a bibliographic survey on the subject, especially on the discussion of Geodiversity in elementary school, as well as the application and analysis of questionnaires answered by students from two schools that make up the public education network of Altamira (PA). It can be concluded that knowledge about Geodiversity has been presented in schools in a fragmented way, and that the discussion of the concept of geodiversity is necessary in the process of redefining certain objects of knowledge in Geography, directing their respective approaches to the reality of the subjects and the place.
Keywords: Geoedocation; Teaching of Geography; Geographic Education,
References
ALBUQUERQUE, F. N. B. de. Geodiversidade e ensino de geografia: um ensaio metodológico. Revista Equador (UFPI), vol. 8, nº 2, p. 170 - 185. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/equador/article/view/9222/0. Acesso em: 13 mar. 2025
ALENCAR, R. A Geodiversidade da Ilha de Santa Catarina: explorando seu valor didático no 6º ano do Ensino Fundamental. 2013, 164f. Dissertação (Mestrado em Geografia), Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Santa Florianópolis, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/107182. Acesso em: 11 maio 2025.
BASSO, L. C. Geodiversidade de Irati, Paraná: estratégia de inserção do patrimônio geológico como conteúdo na educação local. 2019, 207 f. Tese (Doutorado em Geografia), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa. 2019. Disponível em: http://200.130.0.112/bdtd/Record/UEG-2_86dbe9323e97d5983945a7c6c163b46a. Acesso em: 12 maio 2025.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 174 p. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 12 maio 2025.
BRILHA, J. B. R. Patrimônio geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. São Paulo: Palimage Ed., 2005.
DINIZ, E.; ROGOSKI, C. A. O ensino da Geodiversidade por meio do geopatrimônio em Jaguaraíva, Paraná. Anais do XIV Encontro Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia – ENANPEGE, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/78837. Acesso em: 21 set. 2023.
FAGGIONATO, S. Percepção ambiental. Material de apoio – Textos, 2009. Disponível em: www.educar.sc.usp.br/textos. Acesso em: 20 jan. 2022.
GRAY, M. Geodiversity: valuing and conserving abiotic nature. England: John Wiley and Sons, 434p. 2004.
KOZEL, S. Mapas mentais – uma forma de linguagem: perspectivas metodológicas. In: KOZEL, S.; SILVA, J. C.; GIL FILHO, S. F. (orgs.). Da percepção e cognição à representação: reconstruções teóricas da geografia cultural e humanista. São Paulo: Terceira Margem, Curitiba: NEER, 2007. p. 114-138.
LICCARDO, A.; ALESSI, S. M.; PIMENTEL, C. S. Patrimônio geológico, divulgação e educação geocientífica no estado do Paraná - Brasil. Terr@ Plural, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 404-417, 2018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tp/article/view/12516. Acesso em: 12 maio 2025.
NIETO, L. M. Geodiversidad: propuesta de una definición integradora. Boletín Geológico y Minero, Madrid, v. 112, n. 2, p. 3-11, 2001. Disponível em: https://app.ingemmet.gob.pe/biblioteca/pdf/BGM112-2-3.pdf. Acesso em: 12 maio 2025.
NOGUEIRA, A. R. B. Mapa mental: recurso didático para o estudo do lugar. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (orgs.). Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
OWEN, D. et al. Gloucestershire cotswolds: geodiversity audit & local geodiversity action plan. Miro: Gloucester, 2005. Disponível em: http://www.glosgeotrust.org.uk/downloads/Cotswolds%20LGAP.pdf. Acesso em: 12 maio 2025.
PANIZZA, M.; PIACENTE, S. Cultural geomorphology and geodiversity. In: REYNARD, E.; CORATZA, P.; REGOLINI-BISSIG, G. (orgs.). Geomorphosites, München: Verlag Dr. Friedrich Pfeil, 2009. p. 35-48. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/266021139_Cultural_geomorphology_and_geodiversity. Acesso em: 10 jan. 2025.
PEREIRA, P. J. S. Patrimônio geomorfológico: conceptualização, avaliação e divulgação - aplicação ao Parque Nacional de Montesinho. Braga, 395f. Tese (Doutorado em Ciências-Geologia) - Universidade do Minho. 2006. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/6736. Acesso em: 15 jan. 2025.
SERVIÇO GEOLÓGICO DO BRASIL - CPRM. Levantamento da Geodiversidade. [online]. Disponível em: http://www.cprm.gov.br/. Acesso em: 15 ago. 2022.
SILVA, J. F. A.; AQUINO, C. M. S. Ações geoeducativas para divulgação e valorização da Geodiversidade e do geopatrimônio. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1-12, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322296236_Acoes_geoeducativas_para_divulgacao_e_valorizacao_da_geodiversidade_e_do_geopatrimonio. Acesso em: 12 maio 2025.
STANLEY, M. Geodiversity. Earth Heritage, [S./l.], v. 14, p. 15-19, 2000. Disponível em: https://www.earthheritage.org.uk/wp/wp-content/uploads/2018/03/EH14-2000.pdf Acesso em: 12 maio 2025.
TUAN, Y. F. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. São Paulo: Editora DIFEL, 1980.
XAVIER, L. S.; MENESES, L. F.; CAVALCANTE, M. Ensinando geodiversidade a partir de jogos didáticos. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, 15(8), p. 157-182, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/24001. Acesso em: 12 maio 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




