“Amefricanidade” and black-brazilian and indigenous literature written by women
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2025v33n2105827Keywords:
Lélia Gonzalez, Amefricanidade, Black-Brazilian Literature, Indigenous LiteratureAbstract
The reflections proposed in this article aim to reflect on the literary production of black and indig82enous Brazilian women, following Lélia Gonzalez’s political-cultural category Amefricanidade. According to the Brazilian thinker, “the term Amefricanas/Amefricanos designates an entire lineage: not only that of the Africans brought by the slave trade, but also those who arrived in AMERICA long before Columbus” (Gonzalez, 2018, p. 330, emphasis added). Therefore, it seems pertinent to foster a comparative dialogue between the literatures of these two groups, considering first that the writing of these women is permeated by the specific point of view of women who are on the margins of the social imaginary and literary criticism, especially when taking into account the profile of the contemporary Brazilian writer - male, white, middle-aged, from the Rio-São Paulo axis (Dalcastagnè, 2012).
Downloads
References
BARROS, Randra Kevelyn Barbosa. O canto de Graúna: uma poética da heterogeneidade nas literaturas indígenas brasileiras contemporâneas. Salvador: Eduneb, 2022.
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
COLLINS, Patrícia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Tradução de Juliana de Castro Galvão. In: Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, janeiro/abril 2016, p. 99-127.
CUTI (Luiz Silva). Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte, 2012.
DALCASTAGNÈ, Regina. Para não ser trapo no mundo: As mulheres negras e a cidade na narrativa brasileira contemporânea. In: Estudos de literatura brasileira contemporânea. Brasília, n. 44, jul./dez. 2014, p. 289-302. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/elbc/n44/a14n44.pdf. Acesso em 13 de março de 2015.
DORRICO, Julie. Literatura Indígena e seus intelectuais no Brasil: da autoafirmação e da autoexpressão como minoria à resistência e à luta político-culturais. Revista de estudos e pesquisas sobre as Américas, v. 11, n. 3, 2017.
EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. In: Scripta, Belo Horizonte. v.13, n.25, dez. 2009, p.17-31. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4365. Acesso em: 14 de 10 de janeiro de 2016.
GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez. São Paulo: Editora Filhos da África, 2018.
GRAÚNA, Graça. Contrapontos da Literatura Indígena Contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.
KAMBEBA, Márcia Wayna. Saberes da Floresta. São Paulo: Jandaíra, 2020.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, n. 26. Universidade Federal de Santa Maria, 2003, p. 77.
MIRANDA, Fernanda F. Silêncios Prescritos: estudos de romances de autoras negras brasileira (1859-2006). Rio de Janeiro: Malê, 2019.
NASCIMENTO, Gabriel. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. Rio de Janeiro: Grumin, 2018.
PRATES. Lubi. Um corpo negro. São Paulo: nosotros, 2019.
RIBEIRO, Djamila. O que é o lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
SANTOS, Mirian Cristina dos Santos. Intelectuais Negras: prosa negro-brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Malê, 2018.
SOBRAL, Cristiane. Dona dos Ventos. São Paulo: Patuá, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


