The presence of coloniality in Latin American feminist cinema
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n180240Keywords:
Cinema, Colonialism, Coloniality, Feminism, Latin AmericaAbstract
This article investigates how coloniality is present in some narratives developed by Latin American feminist cinema produced between the 1960s and 1970s through the analysis of three films: Araya, by Margot Benacerraf (Venezuela, 1959), De cierta manera, by Sara Gómez (Cuba, 1974) and A propósito de la mujer, by Kitico Moreno (Costa Rica, 1975). In dialogue with feminist theorists and Latin American decolonial perspective, our goal is to perceive how films, understood as acts of resistance, reflect on colonialism (from past and present), in particular through the thought of María Lugones (2008; 2019).
Downloads
References
BALLESTRIN, Luciana. “América Latina e o giro decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, maio/ago. 2013.
BARRENHA, Natalia. “As veias abertas da América Latina: um ensaio sobre Araya”. RuMoRes, v. 8, n. 15, p. 1-17, 2014.
BARRIENDOS, Joaquín. A colonialidade do ver: rumo a um novo diálogo visual interepistêmico. Revista Epistemologias do Sul, v. 3, n. 2, p. 38-56, 2019.
COLOMBRES, Adolfo (Org.). La Descolonización de la mirada: una introducción a la antropología visual. La Habana: Ediciones ICAIC, 2012.
CORTÉS, María Lourdes. “Centroamérica: Imágenes y Mujeres”. Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe. San Pedro de Montes de Oca, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2005.
CRENSHAW, Kimberlé. “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics”. University of Chicago Legal Forum, n. 14, p. 139-67, 1989.
CUSICANQUI, Silvia R. Sociología de la imagen: ensayo. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.
DE NORONHA, Danielle Parfentieff. “A importância social da imagem: reflexões sobre diferença, representação e poder em diálogo com um pensamento decolonial”. Iluminuras, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 255-278, 2019.
GONZALEZ, Lélia. “A categoria política-cultural da Amefricanidade”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019[1983]. p. 341-356.
GROSFOGUEL, Ramón. “La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales: Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global”. Revista Tabula Rasa, Bogotá - Colômbia, n. 4, p. 17-48, 2006.
GROSFOGUEL, Ramón. “Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global”. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008.
HOLANDA, Karla (Org.). Mulheres de Cinema. Rio de Janeiro: Numa, 2019.
HOOKS, bell. Black Looks: Race and Representation. Boston: South End Press, 1992.
LEÓN, Christian. “Imagem, mídias e telecolonialidade: rumo a uma crítica decolonial dos estudos visuais”. Revista Epistemologias do Sul, v. 3, n. 2, p. 61-73, 2019.
LUGONES, María. “Colonialidad y género”. Tabula Rasa, n. 9, p. 75-101, 2008.
LUGONES, María. “Rumo a um feminismo decolonial”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 357-78.
MALDONADO-TORRES, Nelson. “Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto”. In: CASTRO-GOMES, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-68.
MENDES, Ricardo. “O Nuevo Cine Latino-americano e a filmografia sobre os Regimes Civil-militares”. Revista Intellectus, v. 2, p. 1-12, 2006.
MESQUITA, Cláudia; VEIGA, Roberta. “O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera”. Significação, São Paulo, v. 48, n. 55, p. 17-35, 2021.
MIGNOLO, Walter. Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2013.
QUIJANO, Aníbal. “Colonialidade do poder e classificação social”. In: SANTOS, Boaventura; MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009. p. 73-117.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, globalización y democracia. Lima: Peru, 2000.
QUIJANO, Anibal; Wallerstein, Immanuel. “La Americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial”. Rics, v. 44, n. 4, p. 583-591, 1992.
TEDESCO, Marina Cavalcanti. “Nuevo Cine Latinoamericano: uma análise do cânone a partir do gênero”. Aletria, Belo Horizonte, v. 30, n. 3, p. 39-62, 2020.
TEDESCO, Marina Cavalcanti. “Mulheres e direção cinematográfica na América Latina: uma visão panorâmica a partir das pioneiras”. In: HOLANDA, Karla (Org.). Mulheres de Cinema. Rio de Janeiro: Numa, 2019. p. 81-96.
VEIGA, Ana Maria. “Radicalizar el ‘Cine Imperfecto’ cubano - Sara Gómez”. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 28-48, jan./abr. 2018.
WALLERSTEIN, Immanuel. Análise dos sistemas mundiais. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (Org.). Teoria social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolivar, Ediciones Abya-Yala, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.