Sarah Affonso: transatlantic dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n392147

Keywords:

Sarah Affonso, Women Artists, Modernism, Naïve Art

Abstract

A pioneer of the Portuguese Modernist movement, Sarah Affonso (1899-1983) encountered powerful concrete and unconscious obstacles along the path that defined her fate as a Woman and as an artist. The wife of the avant-garde artist, Almada Negreiros (1893-1970), hers was a story of enduring an eclipsed identity, her husband had the spotlight, and instead she transmuted her artistic career to the task of managing family life. Through the consciousness of the artist herself, we will present to the Brazilian reader the history of a woman who unfurled the banner of freedom in an extraordinary manner, but who was soon to be deprived of it to a certain degree. We will also contextualise her place in the history of Portuguese Modern Art, referencing the figures of speech and terminology used by contemporary critics to define her work, employing a series of stereotypes that are more closely associated with her gender than with her painting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dunia Roquetti, Instituto de História da Arte Universidade Nova de Lisboa

É doutora em História da Arte pela Universidade Ca’Foscari de Veneza (Itália), mestre em Estética e História da Arte pela Universidade de São Paulo. Dedica-se aos estudos dos estereótipos e polissemias da história da arte moderna. Apresentou seus trabalhos em universidades como Harvard, Queen’s Belfast, IUAV Veneza e USP. Atualmente, é investigadora no Instituto de História da Arte da Universidade Nova de Lisboa.

References

AFONSO, Lígia Filipa Dias. O SNI e a Bienal de São Paulo na génese da internacionalização contemporânea da arte portuguesa (1951-1973). 2018. Tese de Doutorado (História da Arte especialidade Museologia e Patrimônio Artístico). Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal.

AFFONSO, Sarah. “Vida Artística – A pintora Sarah Affonso fala-nos sobre arte moderna”. O rebate, Lisboa, p. 4, 26 de janeiro de 1928.

ANDRADE, Carlos Drummond de. “Poesia Brasileira”. Diário de Minas, Belo Horizonte, 17 de outubro de 1924.

ANDRADE, Carlos Drummond de. A lição do amigo: cartas de Mário de Andrade a Carlos Drummond de Andrade anotadas pelo destinatário. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1982.

BUDIGNA, Luciano. “L’importanza di Lasar Segall nella giovane cultura brasiliana”. Settimana INCOM Illustrata, Roma, 26 de julho de 1958.

CATÁLOGO II BIENAL DE SÃO PAULO. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1953.

CHARRIER, Gilda. “Vie commune et pensée célibataire”. Dialogue, Paris, n.102, p.44-53, 1988.

FERRO, António (catálogo). Sarah Affonso. Lisboa, Salão Bobone, 18-30 janeiro 1928.

FRANÇA, José Augusto. O modernismo na arte portuguesa. Lisboa: ICP, 1979.

FRANÇA, José Augusto. “Ideia para a representação da III Bienal de São Paulo”. O Estado de São Paulo, São Paulo, 27 de fevereiro de 1955.

LEHMKUHL, Luciene. O Café? de Portinari na Exposição do Mundo Português – agente catalisador do neorrealismo. Rio de Janeiro: Anais do Museu Histórico Nacional, v.54, 2021.

MENDES, Manuel. “Exposição Sarah Affonso e José Tagarro”. Seara Nova, n.191, p.365, 12 de dezembro de 1929.

NEGREIROS, Maria José Almada. Conversas com Sarah Affonso. Lisboa: Editora Arcádia, 1982.

NEGREIROS, Maria José Almada. Sarah Affonso. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1989.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? 2016. Disponível em http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf. Acesso em 01 de novembro de 2022.

NEMÉSIO, Vitorino. “1. Salão dos Independentes (Escultura – Pintura – Desenho)”. Seara Nova, Lisboa, n.208, abril, 1930.

PEDRO, Carlota Maria. Educação feminina no século XIX em Portugal: em busca de uma consciência. Lisboa: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, 2006.

PORTELA, Artur. “No Salão Bobone: A exposição de pintura inaugurada hoje. Diário de Lisboa, p.4, dezembro, 1929.

REGIO, José. “Divagação à roda do primeiro Salão dos Independentes”. Presença, Coimbra, n.27, p.4-8, junho-julho, 1930.

SARAIVA, Arnaldo. O modernismo brasileiro e o modernismo português: subsídios para o seu estudo e para a história das suas relações. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2015.

SAUSURRE, Ferdinand de. Cours de Linguistique Générale (1916). Paris: Payot, 1971.

SEABRA, Eurico de. Cartas as Mulheres. Lisboa: Porto Médico, 1915.

SIMINIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres artistas: nos salões e em toda parte. São Paulo: Arte123, 2022.

SOUZA, Antônio Cândido de Mello. Literatura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.

VALSECCHI, Marco. Arte Straniera alla XXVI Biennale. Veneza: La Biennale di Venezia, 1952.

WOOLF, Virginia. A Room of One’s Own. Londres: Hogarth Press, 1929.

XAVIER, Leonor. Fala de Viver. Rio de Janeiro: Difel-Bertrand, 1986.

Published

2024-12-06

How to Cite

Roquetti, D. (2024). Sarah Affonso: transatlantic dialogues. Revista Estudos Feministas, 32(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n392147

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.