Sarah Affonso: transatlantic dialogues
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n392147Keywords:
Sarah Affonso, Women Artists, Modernism, Naïve ArtAbstract
A pioneer of the Portuguese Modernist movement, Sarah Affonso (1899-1983) encountered powerful concrete and unconscious obstacles along the path that defined her fate as a Woman and as an artist. The wife of the avant-garde artist, Almada Negreiros (1893-1970), hers was a story of enduring an eclipsed identity, her husband had the spotlight, and instead she transmuted her artistic career to the task of managing family life. Through the consciousness of the artist herself, we will present to the Brazilian reader the history of a woman who unfurled the banner of freedom in an extraordinary manner, but who was soon to be deprived of it to a certain degree. We will also contextualise her place in the history of Portuguese Modern Art, referencing the figures of speech and terminology used by contemporary critics to define her work, employing a series of stereotypes that are more closely associated with her gender than with her painting.
Downloads
References
AFONSO, Lígia Filipa Dias. O SNI e a Bienal de São Paulo na génese da internacionalização contemporânea da arte portuguesa (1951-1973). 2018. Tese de Doutorado (História da Arte especialidade Museologia e Patrimônio Artístico). Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal.
AFFONSO, Sarah. “Vida Artística – A pintora Sarah Affonso fala-nos sobre arte moderna”. O rebate, Lisboa, p. 4, 26 de janeiro de 1928.
ANDRADE, Carlos Drummond de. “Poesia Brasileira”. Diário de Minas, Belo Horizonte, 17 de outubro de 1924.
ANDRADE, Carlos Drummond de. A lição do amigo: cartas de Mário de Andrade a Carlos Drummond de Andrade anotadas pelo destinatário. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1982.
BUDIGNA, Luciano. “L’importanza di Lasar Segall nella giovane cultura brasiliana”. Settimana INCOM Illustrata, Roma, 26 de julho de 1958.
CATÁLOGO II BIENAL DE SÃO PAULO. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1953.
CHARRIER, Gilda. “Vie commune et pensée célibataire”. Dialogue, Paris, n.102, p.44-53, 1988.
FERRO, António (catálogo). Sarah Affonso. Lisboa, Salão Bobone, 18-30 janeiro 1928.
FRANÇA, José Augusto. O modernismo na arte portuguesa. Lisboa: ICP, 1979.
FRANÇA, José Augusto. “Ideia para a representação da III Bienal de São Paulo”. O Estado de São Paulo, São Paulo, 27 de fevereiro de 1955.
LEHMKUHL, Luciene. O Café? de Portinari na Exposição do Mundo Português – agente catalisador do neorrealismo. Rio de Janeiro: Anais do Museu Histórico Nacional, v.54, 2021.
MENDES, Manuel. “Exposição Sarah Affonso e José Tagarro”. Seara Nova, n.191, p.365, 12 de dezembro de 1929.
NEGREIROS, Maria José Almada. Conversas com Sarah Affonso. Lisboa: Editora Arcádia, 1982.
NEGREIROS, Maria José Almada. Sarah Affonso. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1989.
NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? 2016. Disponível em http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf. Acesso em 01 de novembro de 2022.
NEMÉSIO, Vitorino. “1. Salão dos Independentes (Escultura – Pintura – Desenho)”. Seara Nova, Lisboa, n.208, abril, 1930.
PEDRO, Carlota Maria. Educação feminina no século XIX em Portugal: em busca de uma consciência. Lisboa: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, 2006.
PORTELA, Artur. “No Salão Bobone: A exposição de pintura inaugurada hoje. Diário de Lisboa, p.4, dezembro, 1929.
REGIO, José. “Divagação à roda do primeiro Salão dos Independentes”. Presença, Coimbra, n.27, p.4-8, junho-julho, 1930.
SARAIVA, Arnaldo. O modernismo brasileiro e o modernismo português: subsídios para o seu estudo e para a história das suas relações. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2015.
SAUSURRE, Ferdinand de. Cours de Linguistique Générale (1916). Paris: Payot, 1971.
SEABRA, Eurico de. Cartas as Mulheres. Lisboa: Porto Médico, 1915.
SIMINIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres artistas: nos salões e em toda parte. São Paulo: Arte123, 2022.
SOUZA, Antônio Cândido de Mello. Literatura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.
VALSECCHI, Marco. Arte Straniera alla XXVI Biennale. Veneza: La Biennale di Venezia, 1952.
WOOLF, Virginia. A Room of One’s Own. Londres: Hogarth Press, 1929.
XAVIER, Leonor. Fala de Viver. Rio de Janeiro: Difel-Bertrand, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


