Where does this taxi go? A literature review on Geometry of Taxi in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e75726Abstract
Taxi Geometry has been gradually inserted in discussions about non-Euclidean geometries in Brazilian education, thus leading to the emergence of several research on this theme. In this work, which corresponds to an excerpt from a master’s thesis, we present a brief overview of the productions made in Brazil between the years 2010 and 2019 about the Geometry of Taxi in the teaching of mathematics. The methodology used in this study includes elements of a bibliographic research, from which were the scientific articles, theses, and dissertations in two online databases. The texts found were, at first, filtered according to the research objectives resulting in a corpus of 25 productions. The works were organized based on three categories: nature of the research, target audience and types of resources used. Weconclude that the researches, in their majority, bring results of applications of Taxi Geometry, predominantly with basic education students, contemplating the use of different resources, such as software, graph paper and games, from different approaches and focuses. We interpret these results as evidence of the potential of this geometry for the understanding and development of mathematical and geometric thinking inbasic education.
References
Andrade, F., Sarmento, I. & Lopes, L. (2016, novembro) A Geometria do Taxista e as tecnologias digitais no Proeja Guia de Turismo. In Anais do IX EPBEM. Campina Grande, PB. Recuperado de http://64.37.57.149/~epbem/epbem9/trabalhos- aprovados.php
Bairral, M. & Powell, A. (2013) Interlocuções e saberes docentes em interações on-line: um estudo de caso com professores de Matemática. Pro-Posições. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103- 73072013000100005&script=sci_abstract&tlng=pt
Base Nacional Comum Curricular – BNCC. (2018). Educação é a Base. Brasília, DF. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Caldato, P. (2013). O uso da Geometria do Táxi no ensino de Análise Combinatória. (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em rede Nacional PROFMAT). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto.
Cavichiolo, C. (2011). Geometrias Não Euclidianas na formação inicial do professor de Matemática: o que dizem os formadores. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
César, S. (2010). Geometria do Táxi – uma exploração através de atividades didáticas. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Fava Neto, I. (2013). Um novo conceito de distância: a distância do táxi e aplicações. (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em rede Nacional PROFMAT). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto.
Fernandes, D. (2017). Lugares Geométricos nas Geometrias Euclidiana X Táxi : conceitos e possibilidades de abordagem no ensino. ( Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em rede Nacional PROFMAT). Universidade do Estado de Mato Grosso, Sinop.
Ferreira, N. (2002). As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade , 23 (79), 257-272. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013
Ferreira, L. & Barros, R. (2013) Relações entre os objetos ostensivos e objetos não- ostensivos durante o ensino da Geometria do taxista com o software GeoGebra. JIEEM – Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. Recuperado de https://revista.pgsskroton.com/index.php/jieem/article/view/92
Fossa, J. A. (2003) Geometria Urbana. João Pessoa: Editora Universitária /UFPB.
Fuzzo, R., Rezende,V. & Santos,T. (2010, outubro) Geometria do táxi: a menor distância ente dois pontos nem sempre é como pensamos. In Anais do V Encontro de Produção Científica e Tecnológica. Campo Mourão, PR. Recuperado de http://www.fecilcam.br/nupem/anais_v_epct/PDF/ciencias_exatas/10_FUZZO_REZEN DE_SANTOS.pdf
Gusmão, N., Sakaguti, F. & Pires, L. (2017) A geometria do táxi: uma proposta da geometria não euclidiana na educação básica. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/30307
Kaleff, A. & Nascimento, R. (2004) Atividades Introdutórias às Geometrias Não Euclidianas: o exemplo da Geometria do Táxi. Boletim Gepem. Recuperado de http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000011892.pdf
Krause, E. (1986) Taxicab Geometry: an adventure in Non- Euclidean Geometry. New York: Cover Publications.
Leivas, J. (2014) Elipse, parábola e hipérbole em uma geometria que não é euclidiana. REVEMAT. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2014v9n2p189
Leivas, J. & Souza, H. (2015, maio) Geometria do Táxi – uma investigação com alunos do ensino médio no Brasil. In Anais do XIV CIAEM-IACME. Chiapas, MEX. Recuperado de http://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/183/115
Leivas, J. (2016) Geometria do Táxi: Resolvendo Problemas de Rotina. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2016v9n2p177
Loiola, C. (2014) Um Táxi para Euclides: Uma Geometria não euclidiana na Educação Básica. ( Dissertação de Mestrado em Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Loiola, C. & Costa, C. (2015) As Cônicas na Geometria do Táxi. Ciência e Natura. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/index.php/cienciaenatura/article/view/14596/0
Lovis, K. & Franco, V. (2015) As concepções de Geometrias não Euclidianas de um grupo de professores de matemática da educação básica. Bolema. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2015000100020
Nascimento, A. (2013) Geometrias não euclidianas como anomalias: Implicações para o ensino de geometria e medidas. ( Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências naturais e matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
Noronha, C. & Fossa, J. (2010) O modelo urbano como proposta para construção de conceitos matemáticos. Revista Cocar. Recuperado de https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/54
Noronha, C. (2006) As geometrias urbana e isoperimétrica: uma alternativa de uso em sala de aula. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
Oliveira, V. (2014) Geometria do táxi: pelas ruas de uma cidade aprende-se uma geometria diferente. ( Dissertação de Mestrado Profissional) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Matemática, Estatística e Computação Científica, Campinas.
Parecer CNE/CES 1.302/2001, de 06 de novembro de 2001. (2001). Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf
Presmic, J. (2014) Geometrias não euclidianas. (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade de Brasília – Instituto de Ciências Exatas, Brasília.
Sales, A. & Bairral, M. (2012) Interações docentes e aprendizagem matemática em um ambiente virtual. Investigações em Ensino de Ciências. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/198
Santos, P. (2016) Diagrama de Voronoi: uma exploração nas distâncias euclidiana e do táxi. (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.
Souza, H. & Leivas, J. (2016, julho) Geometria do táxi: uma investigação com estudantes do Ensino Médio. In Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, SP. Recuperado de http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/comunicacoes-cientificas-1.html
Souza, M. (2015) A geometria do táxi: investigação sobre o ensino de uma geometria não euclidiana para o terceiro ano do ensino médio. (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Física e de Matemática). Centro Universitário Franciscano, Santa Maria.
Toledo, M. (2018) Uma abordagem sobre a Geometria Não-Euclidiana para o Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado profissional em Matemática em rede Nacional PROFMAT). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).