“Against the monsters": for quality early childhood education, equity and more rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e109515

Keywords:

National Quality Parameters, Public policies, Listening, Childhoods, Social Movements

Abstract

Brazilian early childhood education has historically been a field of disputes, conflicts, and challenges, now strained again with the approval of the National Quality and Equity Parameters for Early Childhood Education and CNE/CEB Resolution No. 1/2024, which establishes the National Operational Guidelines for Quality and Equity. Throughout its development, there was an attempt to engage in dialogue with public policymakers, social movements, civil society, and universities. However, the process revealed contradictions, historical gaps, and conflicts of interest among these different stakeholders. This dossier is set within this context, aiming to broaden the debate and gather diverse analyses on the criteria and meanings of "quality" that also consider professionals and families, in a movement against the silencing of what babies and young children do and want in the daily routines of daycare centers and preschools. Taking an intersectional and countercolonial approach, this dossier articulates national and international perspectives on quality in childhood education, in order to foster and strengthen the struggle, metaphorical and political, “against the monsters” that still block rights, participation, and equity.

Author Biographies

Solange Estanislau dos Santos, Instituto Federal de São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014); Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP (2006) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (2003). Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogias e Culturas Infantis (GEPPECI-UFAL); do Grupo de Pesquisa: GEPEDISC-linha Culturas Infantis (FE/UNICAMP) e apoiadora do Fórum Paulista de Educação Infantil (FPEI). Trabalhou como professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas e foi vice-coordenadora do Setor de Estudos em Educação Infantil. Desenvolve pesquisas nas seguintes temáticas: educação infantil,crianças, infâncias, discursos, culturas infantis, Sociologia da Infância, Pedagogia da Infância, diferenças, imagens, formação docente, políticas públicas.

Cleriston Izidro dos Anjos, Universidade Federal de Alagoas

Professor Associado do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (CEDU/UFAL/Brasil), atuando na Graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CEDU/UFAL). Membro do Corpo Docente do Mestrado em Educação Pré-Escolar do Instituto Superior de Ciências da Educação do Sumbe (Angola). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2004), Mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), Doutorado em Educação pelo Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (2015), Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2019) e Pós-Doutorado em Estudos da Criança pelo Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho (2023). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Formação de Professores, Linguagens Expressivas e Culturas das Infâncias. Coordenador do GEPPECI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogias e Culturas Infantis (CNPq/CEDU/UFAL), Membro Colaborador Doutorado do Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho (CIEC/UMinho/Portugal) no grupo "Contextos, quotidianos e bem estar da criança". Integrante da Frente Nordeste Criança (Representação Alagoas). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED).

Célia Regina Batista Serrão, Universidade Federal de São Paulo

Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestre e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - campus Guarulhos. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Sociologia da Infância e Educação Infantil GEPSI/ FEUSP e do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infância e Formação de Professores - GEPEPINFOR/ UNIFESP. Área de atuação Educação Infantil, Políticas Públicas e Formação de Professores.

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Published

2025-11-03

Issue

Section

Dossiê: Parâmetros de qualidade da educação infantil: disputas, conflitos e desafios