Entrepeneurial orientation and regionality: a case study of Uberlandia's craft breweries

Authors

  • Ian Porto Coimbra Universidade Federal de Uberlândia/UFU
  • Alex Fernando Universidade Federal de Uberlândia/UFU
  • Daniel Leite Mesquita Universidade Federal de Lavras/UFLA

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2022.e83361

Keywords:

Entrepreneurship, Entrepreneurial Orientation, regionality, craft breweries

Abstract

This study aimed on understanding the entrepreneurial orientation of craft breweries located in the Uberlandia Region. Thus, a multiple case study was conducted with breweries in the region. Four interviews with entrepreneurs were conducted followed by a content analysis, in addition to data triangulation with passive observation of the companies studied and documentary analysis. The relevance of the research is shown in the approach of entrepreneurial orientation with a regional emphasis in an area that is growing and still understudied from an entrepreneurial perspective. The main results indicate that, due to the cooperation strategies among companies as a way to counterbalance the predominance of large breweries in the region, the composition of the entrepreneurial orientation dimensions presents the predominance of proactivity, followed by innovation. The study presents a focus on regionality as a methodological resource, enabling the observation of the entrepreneurial dynamics of the organizations studied, highlighting both similarities and differences of entrepreneurial orientation in a regional perspective.

Author Biographies

Ian Porto Coimbra, Universidade Federal de Uberlândia/UFU

Graduado em Relações Internacionais pela PUC Minas.

MBA em negócios internacionais pela FGV.

Mestrando em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Uberlândia.

Interesse nas áreas de empreendedorismo, micro e pequenas empresas, internacionalização de empresas e inovação.

Alex Fernando, Universidade Federal de Uberlândia/UFU

Doutor em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA). Professor Adjunto Nível III da Universidade Federal de Uberlândia (FACES/UFU). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Faculdade de Gestão e Negócios/Universidade Federal de Uberlândia (PPGA/FAGEN/UFU). Coordenador do Núcleo de Estudos em Organizações - NEOrg (FACIP/UFU). Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gestão como Prática Social (NEGEP/DAE/UFLA). Editor de sessão da Revista Organizações Rurais & Agroindustriais (UFLA). Revisor de artigos para periódicos e eventos científicos internacionais e nacionais. Possui interesse nas temáticas: Empreendedorismo; Empresas Familiares; Estratégia; Inovação; Estudos Organizacionais.

Daniel Leite Mesquita, Universidade Federal de Lavras/UFLA

Professor Substituto em Administração, pela Universidade Federal de Lavras (UFLA ), na área de Marketing;

Graduação, Mestrado e Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Lavras - UFLA, com foco em gestão estratégica, geração de inovação tecnológica e consumo de inovações

Pós- Doutorando em Administração - UFLA com ênfase em mobilidade urbana e acessibilidade

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Published

2023-02-02

How to Cite

Coimbra, I. P. ., Alex Fernando, & Mesquita, D. L. (2023). Entrepeneurial orientation and regionality: a case study of Uberlandia’s craft breweries. Revista De Ciências Da Administração, 24(64), 25–41. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2022.e83361

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