The Word As Bait A Report On A Therapeutic And Creative Writing Workshop Inspired By Clarice Lispector And Anton Chekhov

Main Article Content

Milena Novack
Julia Aguiar Machado
David Tiago Cardoso

Abstract

This report details a therapeutic-creative writing workshop held during the 1st Brazilian Congress on Mental Health & 15th Santa Catarina Mental Health Conference, the primary objective of which was to explore language as a space for care and subjective expression. Approximately 20 participants attended, including students and professionals from the field. The workshop was facilitated in an experiential manner, integrating writing, reading, and sharing. The experience demonstrated the potential of writing as a therapeutic resource in mental health and for strengthening community bonds.

Article Details

How to Cite
NOVACK, Milena; AGUIAR MACHADO, Julia; CARDOSO, David Tiago. The Word As Bait: A Report On A Therapeutic And Creative Writing Workshop Inspired By Clarice Lispector And Anton Chekhov. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 17, n. 54, p. 1–13, 2025. DOI: 10.5007/2595-2420.2025.e109863. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/109863. Acesso em: 26 dec. 2025.
Section
Edição Especial: 1º Congresso Brasileiro de Arte, Cultura e Saúde Mental. XV Encontro Catarinense de Saúde Mental
Author Biographies

Milena Novack, a:1:{s:5:"pt_BR";s:41:"Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI";}

Estudante de Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí, membra da gestão de um grupo de estudos literários na mesma universidade.

Julia Aguiar Machado, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Estudante de Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí, membra da gestão de um grupo de estudos literários na mesma universidade.

David Tiago Cardoso, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutor (2024) e mestre (2018) em Psicologia, na área de Psicologia Social e Cultura, pela Universidade Federal de Santa Catarina, pesquisador no grupo de pesquisa MARGENS: modos de vida, família e relações de gênero. Graduação em Psicologia pela Universidade do Vale do Itajaí (2006). Psicólogo no Sistema Único de Assistência Social da Prefeitura Municipal de Balneário Camboriú, SC. Professor na Universidade do Vale do Itajaí no curso de Psicologia. Consultor na área de Políticas Públicas e Demandas Familiares em Contexto de Vulnerabilidade e Risco Social. Editor Júnior da Revista Nova Perspectiva Sistêmica, publicada pela editora do Instituto Noos (SP).

References

BENETTI, Idonezia Collodel; OLIVEIRA, Walter Ferreira de. O poder terapêutico da escrita: quando o silêncio fala alto. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental / Brazilian Journal of Mental Health, Florianópolis, v. 8, n. 19, p. 67–76, 2016. DOI: 10.5007/cbsm.v8i19.69050.

BION, Wilfred Ruprecht. Experiências com grupos: os fundamentos da psicoterapia de grupo. Tradução de Paulo Mendes Campos. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Ensinar escrita criativa. Palavras, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 55-60, 2019.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 169–191

CHAGAS, Fernanda Maiato; SANT'ANNA JUNIOR, Ademiel. MENTAL HEALTH, ART AND WRITING: cartographing an experience. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, Salvador, v. 5, n. 10, p. 1-28, 29 ago. 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/ZENODO.15149220.

DUNKER, C. I. L.. Mal-estar na literatura brasileira contemporânea. Estudos Avançados, v. 31, n. 91, p. 193–209, set. 2017.

FERREIRA, Marcelo Santana. Walter Benjamin e a questão das narratividades. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 127–134, 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/mnemosine/article/view/41479/pdf_218. Acesso em: 12 nov. 2025.

FIGUEIRAS, Maria João; MARCELINO, Dália. Escrita terapêutica em contexto de saúde: Uma breve revisão. Análise Psicológica, Lisboa, v. 26, n. 2, p. 327–334, 2008.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992. p. 127-166.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1975.

FREUD, Sigmund. O ego e o id e Outros Trabalhos (1923–1925): (volume 19). Rio de Janeiro: Imago, 1996. 355 p. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud). Tradução de Jayme Salomão.

GURGEL, Veronica. Linguística e produção de subjetividade: relações esboçadas. Fractal: Revista de Psicologia, v. 34, 2022.

LACAN, Jacques. O Seminário, livro 23: o sinthoma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007. 256 p.

LACAN, Jacques. O simbólico, o imaginário e o real. In: LACAN, Jacques. Nomes do Pai. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005. Cap. 2. p. 9–55. (2). Tradução de André Telles.

LISPECTOR, Clarice. Crônicas para jovens de escrita e vida. Ed Rocco Jovens Leitores, RJ. 2010.

OLIVEIRA, Alexandre Benini de et al. A escrita criativa e sua função enquanto borda para o psiquismo. In: ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 28.; ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 24.; ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, 14., 2024, São José dos Campos. Anais [...]. São José dos Campos: Universidade do Vale do Paraíba, 2024. Disponível em: https://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2024/anais/arquivos/RE_1101_1186_01.pdf. Acesso em: 10 de novembro de 2025.

PICHON-RIVIÈRE, Enrique. O processo grupal. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PONTALIS, Jean-Bertrand; MANGO, Edmundo Gómez. Freud com os escritores. Trad. de Andre Telles. São Paulo: Três Estrelas, 2012.

PORTELLA, Oswaldo. Vocabulário Etimológico Básico do Acadêmico de Letras. Revista Letras, Curitiba, UFPR, n. 33, p. 103–119, 1984.

SHOTTER, John. Momentos de referência comum na comunicação dialógica: uma base para colaboração clara em contextos únicos. Nova Perspectiva Sistêmica. [online]. 26 (57), 2017, pp.09-20. Disponível em de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-78412017000100002&lng=pt&tlng=pt.

TATEO, Luca; BROWN, Sheldon G. The method of imagination. Information Age Publishing, Incorporated, 2019.

WILLEMART, Philippe. O tempo lógico e as rodas da escritura e da leitura. São Paulo: Fapesp, 2014.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Ed. Nova Cultural (Col. Os Pensadores – trad.: José Carlos Bruni), 2000.

WRITERSWRITE. Literary Birthday – 29 January – Anton Chekhov. WritersWrite.co.za, 29 jan. 2013. Disponível em: https://www.writerswrite.co.za/literary–birthday–29–january–anton–chekhov/. Acesso em: 10 nov. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.