Knowledge management and Competitive Intelligenge: designing competitiveness and innovation strategies to small business

Authors

  • Cassia Aparecida Corsatto Universidade Federal de São Carlos, Brasil.
  • Wanda Aparecida Machado Hoffmann Universidade Federal de São Carlos, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n38p19

Keywords:

Knowledge Management, Competitive Intelligence, Innovation, Small Business

Abstract

The present paper´s intention was make a presentation about the concepts and definitions of knowledge management and competitive intelligence search in the current bibliography and draw a parallel about their real possibility of application in the small business context. By the way, the main intention was bring the discussion to the relevance of the knowledge management to make and applied competitiveness strategies in this enterprise, another intention was show others elements and tools to support the application of this strategies inside the organization. This elements are: person and process. This elements are: person and process and they have a essential importance to create an internal enterprise knowledge, to create and maintain the information organized to keep the organizations with more appropriate information witch will support the way to formulated strategies and make decisions. It also intend to show tolls and methodologies to help organizations improved the competitive intelligence`s strategies as a way to increase competitiveness and value creation for customers and market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAIC - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ANALISTAS DE INTELIGÊNCIA COMPETITIVA. Glossário. Disponível em: http:// www.abraicorg.br/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=36&Itemid=57> Acesso em 04 jun. 2013.

ABPMP - ASSOCIATION OF BUSINESS PROCESS MANAGEMENT PROFESSIONALS. Guia para o Gerenciamento de Processos de Negócios : corpo comum de conhecimento. Versão 2.0, 2009.

BRUNO, F. S.; FILIPECKI, A. T. P.; SOARES JUNIOR. Globalização do setor têxtil e de confecção brasileiro: a busca pelo controle de ativos escassos de conhecimento. Revista Espacios, n.1, v.30, 2009. Disponível em: http://www.revistaespacios.com > Acesso em: 11/ jun. 2013.

CANONGIA, et. al. Foresight, Inteligência Competitiva e Gestão do Conhecimento: Instrumentos para a gestão da inovação. GESTÃO & PRODUÇÃO, v.11, n.2, p.231-238, mai.-ago. 2004.

CHOO, C.W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomardecisões. 2.ed. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Editora Senac, 2006. 425p.

CORSATTO, C. A.; HOFFMAN, W. A. M. O papel das aglomerações produtivas frente ao desenvolvimento sustentável: um desafio à sustentabilidade. São Carlos: UFSCar, 2011. In: Ciência, tecnologia e sociedade: desafios da construção do conhecimento. São Carlos: UFSCar, 2011.

DAVENPORT, T. H., PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 2.ed., Rio de Janeiro: Campus, 1998. 237 p.

DRUCKER, P. F. Sociedade pós-capitalista. 2. ed. Tradução de Nivaldo Montingelli Jr. São Paulo: Pioneira, 1993.

FGV - FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Introdução ao Encadeamento Produtivo. In: Curso Encadeamento Produtivo online. Módulo 1, 2013.

FULD, L. M. The new competitor intelligence: the complete resource for finding, analyzing and using information about your competitors. John Wiley & Sons, 1994. 482p.

GOMES, E.; BRAGA, F. Inteligência competitiva: como transformar informação em um negócio lucrativo. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

HOFFMANN, W. A. M. Gestão do conhecimento: desafios de aprender. São Carlos: Compacta, 2009. 188p.

HOFFMANN, W. A. M. Monitoramento da informação e inteligência competitiva: realidade organizacional. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., v. 2, n. 2, p. 125-144, 2011.

KUPFER, D.; HASENCLEVER, L. Economia Industrial: fundamentos teóricos e práticas no Brasil. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

LOURES, R. C. R. Educar e inovar na sustentabilidade. Curitiba: UNINDUS, 2008. 193 p.

MILLER, J. Millenium Intelligence: Understanding and conducting competitive inteligencein the digital age. Neu Jersey: CyberAge Books, 2000.

NIC/UnB. Inteligência Competitiva: estratégias para pequenas empresas. Brasília: UNB, 1999. In: JUNIOR, W. F. Cardoso. A Inteligência Competitiva Aplicada nas Organizações do Conhecimento como modelo de Inteligência Empresarial Estratégica para Implementação e Gestão de Novos Negócios. Universidade Federal de Santa Catarina. Inteligência Competitiva 2003.

NIT - NÚCLEO DE INFORMAÇÃO TECNOLÓGICA EM MATERIAIS. Manual de inteligência competitiva. 2004.

NONAKA, I. TAKEUCHI, H. Gestão do Conhecimento. Tradução de Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2008. 920p.

OCDE - ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Manual de Oslo: diretrizes para a coleta de dados sobre inovação. 3.ed. Brasília : FINEP, 2005.

PORTER, M. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Tradução de Elizabeth Maria de Pinho Braga. Rio de Janeiro: Campus, 1992. 512p.

PRAHALAD, C. K. The changing face of strategy and value creation. In: HSM Fórum Mundial de Estratégias. São Paulo, 05 e 06 de Agosto de 2008.

SENGE, P. A quinta disciplina: Caderno de campo: estratégias e ferramentas para construir uma organização que aprende. Tradução de Antonio Roberto Maia da Silva. Rio de Janeiro: Qualymark Ed., 1999.

STEWART, T. A. Capital intelectual: a nova vantagem competitiva das empresas. Tradução de Ana Beatriz Rodrigues e Priscilla Martins Celeste. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 237 p.

SCHUMPETER, J. A (1907-1990). Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural. 1985. 169p. (Série Os economistas).

TARAPANOFF, K. (Org.) Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

TEIXEIRA FILHO, J. Gerenciando conhecimento: como a empresa pode usar a memória organizacional e a inteligência competitiva no desenvolvimento de negócios. Rio de Janeiro: Ed. SENAC, 2000.

VALENTIM, M. L. P. et al. O processo de inteligência competitiva em organizações. DataGramaZero, v. 4, n. 3, jun. 2003. Disponível em:<http://www.datagramazero.org.br/jun03/F_I_art.htm>. Acesso em: 24 mai. 2013.

Published

2013-11-18

How to Cite

CORSATTO, Cassia Aparecida; HOFFMANN, Wanda Aparecida Machado. Knowledge management and Competitive Intelligenge: designing competitiveness and innovation strategies to small business. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 18, n. 38, p. 19–36, 2013. DOI: 10.5007/1518-2924.2013v18n38p19. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n38p19. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.