The digital exclusion and its interference in the development process in information literacy of the users of the National Service of Industrial Learning Minas Gerais (SENAI/MG) library city of Matozinhos

Authors

  • Alejandro de Campos Pinheiro Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n41p157

Keywords:

Library, Information Literacy, Study Users, Digital Exclusion, National Industrial Apprenticeship Service

Abstract

The article discusses how the digital exclusion can harm users of the National Industrial Apprenticeship Service (SENAI/MG) of the city of Matozinhos library on your development process in information literacy. In order to discover, identify interests and know the habits of its users, the library of SENAI/MG Matozinhos, in partnership with the library of SENAI/ MG Pedro Leopoldo developed and applied a questionnaire to all students in order to improve the products and services offered. Among the various issues had applied some related knowledge about the information technology area, which were essential to establish the relationship between the digital exclusion and information literacy. Through the analysis of the results identified that the asker has doubts, difficulties and lack sufficient for the use of computer software and found it basic knowledge. These factors inhibit its initiative to uncover the workings of this tool and keep you from having enough time to conduct research on the Internet, develop their homework and know the appropriate information sources autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro de Campos Pinheiro, Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial

Bibliotecário do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial de Minas Gerais (SENAI/MG) da cidade de Matozinhos, graduado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) graduando em Arquivologia pela Univesidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION - ALA. Presential Comittee on Information

Literacy. Final Report. Chicago: ALA, 1989. Disponível em:

< http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential>.

Acesso em: 30 jun. 2013.

CAMPELLO, B.; ABREU, V. L. F. G. Competência informacional e formação do

bibliotecário. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 10, n. 2,

p. 178-193, jul./dez. 2005.

CAMPELLO, Bernadete. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v.2, n.2, p. 63-77, dez. 2006.

CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

CUNHA, Murilo Bastos da. Metodologias para estudos de usuários de informação científica e tecnológica. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 10, n. 2, p. 5-20, jul./dez. 1982.

INFOESCOLA. Disponível em: <http://www.infoescola.com/sociologia/exclusao-digital/>. Acesso em: 21 jun. 2013.

KUHLTHAU, C. C. Seeking meaning: a process approach to library and information

services. Norwood: Ablex, 1996.

LEVY, Pierre. Cibercultura. 1ª edição, São Paulo: Editora 34, 1999.

PINHEIRO, Alejandro de Campos; JESUS, Simone Mara de. Necessidades informacionais de instituições técnico-profissionalizantes: estudo de usuários do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial de Minas Gerais (SENAI/MG) dos municípios de Matozinhos e Pedro Leopoldo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais... Florianópolis: FEBAB, 2013. p. 3878-3893.

SANTOS, Raimundo Nonato Ribeiro dos. Competência Informacional no âmbito das bibliotecas de organizações de saúde. 2008. 76f. Monografia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2008.

SILVA, Helena; JAMBEIRO, Othon; LIMA, Jussara; BRANDÃO, Marco Antônio.Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ci. Inf., Brasília, v. 34, n. 1, p.28-36, jan./abr. 2005

SORJ, Bernardo; GUEDES, Luís Eduardo. Problemas conceituais, evidências empíricas e políticas públicas. Novos Estudos, n. 72, julho 2005.

WIKIPEDIA. Disponível em: < http://pt.wikipedia.org/wiki/Exclus%C3%A3o_digital>. Acesso em: 21 jun. 2013.

Published

2014-12-05

How to Cite

PINHEIRO, Alejandro de Campos. The digital exclusion and its interference in the development process in information literacy of the users of the National Service of Industrial Learning Minas Gerais (SENAI/MG) library city of Matozinhos. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 19, n. 41, p. 157–174, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n41p157. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p157. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.