Digital cultural assets: conceptual reflections based on the virtual context

Authors

  • Marina Gowert dos Reis Universidade Federal de Pelotas
  • Juliane Conceição Primon Serres Universidade Federal de Pelotas
  • João Fernando Igansi Nunes Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n45p54

Keywords:

Digital Cultural Heritage, Cultural Assets, Digital Media, Interaction

Abstract

The digital cultural heritage, either of digital genesis or duplication, is a category considered in official documents on preservation, such as the Charter on Digital Heritage Preservation, published by UNESCO in 2003. It is also practice understood by heritage institutions, which pursue in these resources the protection of archives and the expansion of access by the public. The focus of this article is to discuss the digital cultural assets that arise from these practices. To this end, we discuss the changes in the original-copy dichotomy, the context of the digital asset as remembered, observed and imagined, and the approximation of the conceptual and preservationist guidelines with the intangible cultural heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Gowert dos Reis, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda do PPG em Memória Social e Patrimônio Cultural - UFPel

Juliane Conceição Primon Serres, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Museologia - Universidad de Granada - Espanha (2010), mestrado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2004) e doutorado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2009). É professora na Universidade Federal de Pelotas - Curso de Museologia e do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural. Tem experiência na área de Museologia e História. Pesquisa principalmente nos seguintes temas: história da saúde pública, museus e patrimônio.

João Fernando Igansi Nunes, Universidade Federal de Pelotas

Doutor em Comunicação e Semiótica, PUC/SP com a Tese Design Computacional: comunicação do in-visível. Pesquisador no Laboratoire Paragraphe da Universidade Paris 8, França durante o ano de 2007. Membro do Grupo de Pesquisa NetArt perspectivas críticas e criativas (FAPESP) e do grupo de pesquisas Software Studies do Brasil (FILE Lab SP / UCSD - EuA). Professor Adjunto do Instituto de Artes e Design da UFPel, dedicando-se a pesquisas em Criações em Novas Mídias. Graduado em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas e Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Área de interesse e atuação em Comunicação, Artes e Design, com ênfase em Design de Interface, Design de Interação, Novas Tecnologias da Informação e Semiótica.

References

ADDISON, Alonzo C.. Virtual Heritage: Technology in the Service of Culture. In: Conference on VAST 01: Virtual Reality, Archeology and Cultural Heritage, 1., 2001, Atenas. Proceedings.... Atenas: University Of Atenas, p. 343 - 354. Online. Disponível em: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=584993&picked=prox. Acesso em: mar. 2015.

ADDISON, Alonzo C Digital Heritage 2.0: Strategies for Safeguarding Culture in a Disappearing World. In: International Symposium on Information and Communication Technologies in Cultural Heritage, 2008, Ioannina. Proceedings.... Disponível em: http://www.academia.edu/2519668/Digital_Heritage_2.0_Strategies_for_Safeguarding_Culture_in_a_Disappearing_World. Acesso em: mar. 2015.

BURGIN, Victor. The image in pieces: Digital photography and the location of cultural experience. In: AMELUNXEN, Hubertus Von & ROTZER, Florian (Org.). Photography after photography Memory and Representation in the Digital Age: Art Stock, 1997.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2006.

DODEBEI, Vera. Patrimônio Digital: Foco e Fragmento no movimento conceitual. In: VI CINFORM – Encontro Nacional de Ciência da Informação, 2005, Salvador. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia. Online. Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/vi_anais/docs/VeraDodebei.pdf. Acesso em: 02 set. 2015.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (orgs.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009, p. 25-33.

GRUBER, Marion & GLAHN, Christian. E-Learning for Arts and Cultural Heritage Education in Archives and Museums. 2009. Online. Disponível em: http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/2138/1/edumedia09_gruber_final.pdf?origin=publication_detail. Acesso em: fev. 2015.

KUJAWSKI, Guilherme. Arquivos: uma memória tripartida. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana Gonçalves (Org.). Futuros Possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Editora Peirópolis Ltda., 2014.

MENSCH, Peter Van. Notas sobre os arredores: patrimônio e novas tecnologias. Musas – Revista Brasileira de Museus e Museologia, n.4, nov. 2009. Disponível em: www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2012/03/musas20120327.pdf. Acesso em: 02 set. 2015.

ORTH, Gabriela Previdello. Entre a contingência e a permanência: arquivos nas linguagens eletrônicas. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana Gonçalves (Org.). Futuros Possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Editora Peirópolis Ltda., 2014.

PAUL, Christiane. Arquivamento de contexto: estratégias de preservação para arte na rede. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana Gonçalves (Org.). Futuros Possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Editora Peirópolis Ltda., 2014.

POMIAN, K. Coleção. In: Enciclopédia Einaudi – Memória – História. Lisboa: Imprensa Oficial/Casa da Moeda, 1987, p. 51-87.

PRIMO, Alex. Interação Mediada por Computador. Porto Alegre: Sulina, 2008.

ROUSSOU, Maria. The components of engagement in virtual heritage environments. Proceedings of New Heritage: Beyond Verisimilitude – Conference on Cultural Heritage and New Media. 2006. Disponível em: http://www.makebelieve.gr/mr/research/papers/NHeritage06/Roussou_NHeritage06_final.pdf. Acesso em: fev. 2015.

STUEDAHL, Dagny. Digital Cultural Heritage Engagement - A New Research Field for Ethnology. Ethnologia Scandinavica, v. 39, p. 67-81, 2009. Disponível em: http://www.academia.edu/1822469/Digital_Cultural_Heritage_Engagement_-_A_New_Research_Field_for_Ethnology._Ethnologia_Scandinavica_39_pp_67-81. Acesso em: dez. 2015.

TORNATORE, Jean-Louis. Patrimônio, memória, tradição, etc: discussão de algumas situações francesas da relação com o passado. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 1, n. 1, dez. 2009.

UNESCO. Charter on the Preservation of the Digital Heritage. 2003. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/mow/charter_preservation_digital_heritage_en.pdf. Acesso em: fev. 2015.

Published

2016-01-22

How to Cite

GOWERT DOS REIS, Marina; CONCEIÇÃO PRIMON SERRES, Juliane; IGANSI NUNES, João Fernando. Digital cultural assets: conceptual reflections based on the virtual context. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 21, n. 45, p. 54–69, 2016. DOI: 10.5007/1518-2924.2016v21n45p54. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n45p54. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.