The manufacturing docile bodies in the Brazilian post-graduation: scene in the academic productivism

Authors

  • Anderson Luis da Paixão Café Tribunal de Justiça do Estado da Bahia (TJBA)
  • Núbia Moura Ribeiro Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Roberto Leon Ponczek Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n49p75

Keywords:

Power Relations, Domestication of Bodies, Academic Productivism, Teacher Evaluation

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n49p75

It deals with the banal productivism that took possession of minds and bodies in the Brazilian graduate. To address the issue, appealed to the theoretical concepts of Michel Foucault is one of the great French intellectuals who devoted himself to studies related to knowledge, power and ethics, questioning the roles played by different social institutions in bodies of disciplining those who they were placed in these places by imposing standards of conduct. The objective of this work is to show how each of disciplining techniques of bodies worked in Foucault's perspective, confirms to the emergence of distortions, including ethics, in the construction and dissemination of scientific knowledge process. To achieve this goal developed a bibliographical and exploratory research, associating the cloistered techniques quadriculamento, time control, normalizing sanction, exercise and take to the academic-scientific practices experienced by teachers and students in the Brazilian graduate. The results showed, among other things, that there is still a strong predominance of punitive evaluation at the expense of training when assessing the performance of the bodies in graduate programs. Finally, closes the article in the hope of contributing to broaden discussions about the current movement of manufacturing docile bodies in Brazilian graduate, helping to encourage academics to think new escape routes that make the most creative graduate, innovative and ethical, allowing bodies that it operates live life as a true work of art, that is, without the need to practice intellectual impostures as a form of academic survival.

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Author Biographies

Anderson Luis da Paixão Café, Tribunal de Justiça do Estado da Bahia (TJBA)

Doutorando em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Servidor do Tribunal de Justiça do Estado da Bahia (TJBA).

Núbia Moura Ribeiro, Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutorado em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestrado em Química de Produtos Naturais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA).

Roberto Leon Ponczek, Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-Doutorado em Sistemas Complexos pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI) de Ciências, Matemática e Tecnologia (CIMATEC). Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação e Mestrado em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Docente aposentado da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

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Published

2017-05-09

How to Cite

CAFÉ, Anderson Luis da Paixão; RIBEIRO, Núbia Moura; PONCZEK, Roberto Leon. The manufacturing docile bodies in the Brazilian post-graduation: scene in the academic productivism. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 22, n. 49, p. 75–88, 2017. DOI: 10.5007/1518-2924.2017v22n49p75. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v22n49p75. Acesso em: 18 may. 2024.

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