Visual Scientific Communication: approaches in information science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019.e57995

Keywords:

Visual scientific communication, Communication channels, Iconographic documents, Integrative revision

Abstract

Objective: The study presents a discussion about scientific communication realized based on visual records, conceptualized as visual scientific communication. For that approach, it is developed an integrative revision in order to identify, from a survey in the Base for Reference Data of Articles and Journals in Information Science (BRAPCI), in the Data Base of Thesis and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (BDTD/IBICT), and in the annals of the National Meeting of Research in Information Science (ENANCIB), the comprehension about this concept and how visual scientific communication is discussed in the area of Brazilian Information Science (IS), with emphasis on iconographic documents.

Methods: From the methodological point of view, this study is characterized as an exploratory and descriptive research based on a documentary approach with a mixed approach.

Results: The surveyed results evidenced that the communication developed in that area of knowledge is restricted to textual and written documents, with emphasis on the bibliometric analysis of scientific journals.

Conclusions: Thus, in the final considerations it is shown that there is an incipiency of works which contemplate visual records as bearers of a given scientific knowledge that enable the divulgation of scientific information about a determined theme. This way, the developed initial work enables a debate about the referred theme, contributing to a more comprehensive discussion in relation to the advertising of the production of scientific information.

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Author Biographies

Ana Claudia de Araujo Santos, Universidade Federal de Pernambuco/Departamento de Antropologia e Museologia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, da Universidade Federal da Paraíba. Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2014). Possui graduação em Museologia pela Universidade Federal da Bahia, UFBA (2009). Foi professora substituta de Museologia do curso de Bacharelado em Museologia da UFPE, no período de 2011 a 2012.1, atualmente é Museóloga da mesma instituição e vice-coordenadora do Laboratório de Conservação e Restauração - LACER, do Curso de Bacharelado em Museologia da UFPE. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em História, da Universidade Católica de Pernambuco, UNICAP. Atua na área de organização, documentação e conservação de acervos fotográfico e museológico.

Edvaldo Carvalho Alves, Universidade Federal da Paraíba/Departamento de Ciência da Informação

Possui Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (2000), Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2002) e Doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2007). Atualmente é Professor Associado do Departamento de Ciência da Informação - DCI/ UFPB e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFPB. Tem experiência na área de Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociologia e Economia Política da Informação, Metodologia da Pesquisa e Disseminação, Acesso, Uso e Impactos da informação.

 

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Published

2019-05-06

How to Cite

DE ARAUJO SANTOS, Ana Claudia; CARVALHO ALVES, Edvaldo. Visual Scientific Communication: approaches in information science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 24, n. 55, p. 1–14, 2019. DOI: 10.5007/1518-2924.2019.e57995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e57995. Acesso em: 10 may. 2024.

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