Childhoods in Information Science: where praxis is the living hope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e95195

Keywords:

Childhoods, Information Science, Ideology, Critical information theory, Critical information literacy

Abstract

Objective: User surveys show that children are consuming and producing content in digital informational environments that sometimes disregard and other times exploit their vulnerabilities or needs. These are environments where a new type of economic system operates, which seeks to modulate people's behavior by monetizing data through continued surveillance. In this sense, the objective of this paper is to present grounds and proposals about why and how childhoods need to be acknowledged by Information Science.

Methods: This article uses theoretical research based on literature as a method. Here, Benjamin's critique of metaphysical and instrumental approaches is taken as a starting point, and the child is seen as a social being under construction, with its own languages, cultures and knowledge. The issue is approached based on the view of the child as a subject who, since its early years, is determinant and historically determined. Childhood is seen as an important part of a historical moment.

Results: As a result of our theoretical analysis, we highlight possibilities of using critical information theory to compose diagnoses and propose the path of critical information literacy that, hand in hand with critical theory and critical pedagogy, aims to provide children with a critical awareness in favor of their autonomy as an individual.

Conclusions: this study concludes that Information Science has important conceptual bases and sufficient analysis tools to support the development of emancipatory practices for contemporary childhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Azen, Federal University of Rio de Janeiro

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - PPGCI/IBICT-UFRJ. Mestra em Ciência da Informação pelo PPGCI/IBICT-UFRJ e graduada em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela UFRJ. Bolsista CAPES no doutorado e CNPq no mestrado, integra o Grupo de Pesquisa Escritos - Estudos Críticos em Informação, Tecnologia e Organização Social.

Talita Soares Figueiredo, Federal University of Rio de Janeiro

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/IBICT/UFRJ). Mestre em Ciência da Informação (PPGCI/IBICT/UFRJ). Membro do grupo de pesquisa Escritos (Estudos Críticos em Informação, Tecnologia e Organização Social). Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Arthur Coelho Bezerra, Federal University of Rio de Janeiro

Pesquisador Titular do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), com bolsa de produtividade do CNPq e bolsa Jovem Cientista do Nosso Estado, da FAPERJ. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/IBICT-UFRJ). Vice-presidente do International Center for Information Ethics (ICIE). Coordenador do grupo de pesquisa Estudos Críticos em Informação, Tecnologia e Organização Social (Escritos). Doutor em Ciências Humanas (Sociologia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pós-doutorado também pela UFRJ. Mestre em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ) e bacharel em Produção Cultural pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

AZEN, Marcia. A infância convergente: um estudo crítico do regime de curadoria da informação para o público infantil no YouTube. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, RJ, 2022.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2009.

BEZERRA, Arthur Coelho. Vigilância e cultura algorítmica no novo regime global de mediação da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 22, n. 4, p. 68-81, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2936. Acesso em: 13 jan. 2023.

BEZERRA, Arthur. Coelho. Teoria crítica da informação: proposta teórico-metodológica de integração entre os conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. In: BEZERRA, Arthur. Coelho. et al. iKRITIKA: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019. Disponível em: https://www.garamond.com.br/loja/ikritika-ebook. Acesso em: 13 mar. 2023.

BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco. Posfácio. In: Competência crítica em informação: teoria, consciência e práxis. IBICT, 2022. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1200. Acesso em 13 mar. 2023.

BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco; SALDANHA, Gustavo. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação, Informação e Sociedade: estudos, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/47337. Acesso em 13 mar. 2023.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069/90. São Paulo, Atlas, 1991.

CAPURRO, Rafael. What is Information Science for? A philosophical reflection. In: VAKKARI, Pertti.; CRONIN, Blaise. (Eds.). Conceptions of Library and Information Science. Historical, empirical and theoretical perspectives. London: Taylor Graham. 1992. p. 82-98.

CETIC.br. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil - TIC Kids Online Brasil 2021. Disponível em https://cetic.br/pesquisa/kids-online/publicacoes/ Acesso em 16 ago. 2022.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2003.

DESLANDES, Suely; COUTINHO, Tiago. “Pesquisa social em ambientes digitais em tempos de COVID-19: notas teórico-metodológicas”. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 11, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311x00223120. Acesso em 13 mar. 2023.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FERREIRA, Marcelo Santana. Por uma concepção crítica de infância. Psicologia & Sociedade [online]. 2015, v. 27, n. 2 pp. 394-403. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p394. Acesso em 9 Ago. 2022.

FIGUEIREDO, Talita. Meu primeiro celular: competência crítica em informação para crianças. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, RJ, 2021. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1234. Acesso em 13 mar. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

FROHMANN, Bernard. Taking information policy beyond information science: applying the actor network theory. 23rd Annual Conference of the Canadian Association For Information Science, 7–10 de Junho, 1995, Edmonton, Alberta. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.521.6657&rep=rep1&type=pdf. Acesso em 13 mar. 2023.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Regime de Informação: construção de um conceito. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 43-60, 2012.

HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, Walter, HORKHEIMER, Max, ADORNO, Theodor W., HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos (Coleção Os Pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1980.

MARCUSE, Herbert O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo: EDIPRO, 2015.

MÉSZÁROS, István. Filosofia, ideologia e ciência social. São Paulo: Boitempo, 2008. https://pt.br1lib.org/book/21599994/cfdd85

NOBRE, Marcos. Teoria crítica. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em 13 mar. 2023.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SODRÉ, Muniz. Estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

TEWELL, Eamon. A decade of critical information literacy. Communications in Information Literacy, v. 9, n. 1, 2015.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

Published

2023-12-13

How to Cite

AZEN, Marcia; SOARES FIGUEIREDO, Talita; COELHO BEZERRA, Arthur. Childhoods in Information Science: where praxis is the living hope. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 29, p. 01–19, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2024.e95195. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/95195. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.