Reflective training teachers in Astronomy: indicators that contribute in the process

Authors

  • Rodolfo Langhi Universidade Estadual Paulista, campus Bauru http://orcid.org/0000-0002-3291-5382
  • Fabiana Andrade de Oliveira Doctoral student of Universidade Estadual Paulista, campus Bauru
  • Janer Vilaça Polo Astronômico Casimiro Montenegro Filho

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p461

Abstract

Researches point to problems of the Astronomy teaching related with factors of the initial training of teachers. Then, some non-formal establishments offer courses called "continuing education" to improvement the Astronomy Education and supply these gaps. However, research results point that these formative moments are predominantly based only in contents and has not provided a change practice teacher. Our objective in this investigation is understand how overcome this model. So, this study sought by indicators what are presented as contributors to teacher training under reflective approaches, with an effective change in the practice of teachers to Astronomy at school. These indicators were constituted from the Content Analysis of the discourses of teachers during a continuous formation and point to three phases of this reflexive process: the teachers recognize the importance of Astronomy teaching, they identify their intrinsic and extrinsic problems and they change their actions to teach Astronomy.

Author Biographies

Rodolfo Langhi, Universidade Estadual Paulista, campus Bauru

É professor assistente doutor da UNESP campus Bauru. Atuou como professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS/Campo Grande), departamento de Física. Possui mestrado (2004) e doutorado (2009) pelo Programa em Educação Para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Bauru). Desenvolve pesquisas, projetos e publicações na área de Educação em Astronomia, Formação de Professores, e Prática de Ensino de Ciências e de Física. Link para Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4778090D6

Fabiana Andrade de Oliveira, Doctoral student of Universidade Estadual Paulista, campus Bauru

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013). Mestre em Educação para Ciência pela Universidade Estadual Paulista "Julio Mesquita Filho" (UNESP). Atualmente é doutoranda no Programa Educação para Ciência/ UNESP. Atua em pesquisas na área de Educação em Astronomia, formação de professores, linguagem, discurso e Ensino de Ciências.

Janer Vilaça, Polo Astronômico Casimiro Montenegro Filho

Possui graduação em Geografia pela Faculdade de ensino superior de São Miguel do Iguaçu (2006) FAESI. Coordena o Polo Astronômico Casimiro Montenegro Filho da Fundação Parque Tecnológico Itaipu localizado em Foz do Iguaçu/PR. Por se tratar de espaço de ensino não formal, desenvolve várias atividades de ciências tendo como base a Astronomia. Como coordenador, apoia projetos de extensões das faculdades públicas e particulares da região, além de implementar cursos de capacitações em áreas afins para graduandos e professores. Promove eventos científicos tais como exposições, fóruns, palestras e recepção de alunos de todos os níveis para sessões no planetário e no observatório do complexo.

Published

2018-09-14

How to Cite

Langhi, R., Oliveira, F. A. de, & Vilaça, J. (2018). Reflective training teachers in Astronomy: indicators that contribute in the process. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(2), 461–477. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p461

Issue

Section

Formação inicial e continuada do professor de Física