Study involving the function of images associated with Modern Physics topics in high school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p27

Abstract

The study refers to an investigation about the images that are presented inside the Physics’ didact books of High School approved by the National Program of Didact Book (Programa Nacional do Livro Didático) 2018. The main goal was to measure how these images are being used by the authors to illustrate the topics of Modern Physics regarding the black body radiation, the photoelectric effect, the atomic models and the spectroscopy. As theoretical support, it was adopted the taxonomy proposed by Perales e Jiménez (2002) to analyse the relation and the function of the images attached to the text. The results of this research indicate that the books present a big variety in the way how the images are presented and that being careful with the relation established between the image and the text in this didact resource is necessary, once they perform an important paper in the process of teaching and learning.

Author Biographies

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Professora e Pesquisador na Área de Ensino de Física na Universidade de Passo Fundo;

Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática;

Programa de Pós-Graduaçaõ em Educação;

Doutora em Educação Científica e Tecnológica;

Professora do Curso de Física-L.

Marivane de Oliveira Biazus, Universidade de Passo Fundo

Professora e Pesquisador na Área de Ensino de Física na Universidade de Passo Fundo;

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática;

Doutorando em Educação;

Professora do Curso de Física-L.

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação em Ciências;

Docente Permananete do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática;

Professor do Curso de Física-L.

References

ARAÚJO, J. C.; FERNANDES, M. J. C.; SILVA JUNIOR, O. F. Construções geográficas: teorizações, vivências e práticas. Duque de Caxias, RJ: Espaço Científico Livres Projetos Editoriais, 2013.

BARRETO, B.; XAVIER, C. Física aula por aula. 2 ed. São Paulo: FTD, 2016.

BIAZUS, M. O. Tópicos de física moderna e contemporânea no ensino médio: interfaces de uma proposta didática para mecânica quântica. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2015.

BISCUOLA, G. J.; VILLAS BÔAS, N.; DOCA, R. H. Física. 3 ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

BONJORNO, J. R. et al. Física. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 out. 2019.

CHAVES, F. G. Uma proposta de inserção de conteúdos de Mecânica Quântica no ensino médio, por meio de um curso de capacitação para professores em atividade. 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília.

DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W.; GIARETTA, P. H. O uso de imagens esportivas no ensino de mecânica: uma análise nos livros didáticos de Física. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 125-144, 2017.

DOMINGUINI, L. Física moderna no Ensino Médio: com a palavra os autores dos livros didáticos do PNLEM. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 34, n. 2, 2502, 2012.

FERREIRA, R. M. Física Moderna: divulgação e acessibilidade no ensino médio através das histórias em quadrinhos. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Alagoas, Maceió.

FUKE, L. F.; YAMAMOTO, K. Física para ensino médio. 4 ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

GARCIA, T. M. F. B. Cotidiano escolar, livros didáticos e formação docente. In: FONSECA, S.; GATTI JR., D. (Orgs.). Perspectivas do ensino de História: ensino, cidadania e consciência histórica. Uberlândia: Edufu, 2011, p. 361-371.

GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física. 3 ed. São Paulo: Ática, 2016.

GONÇALVES FILHO, A.; TOSCANO, C. Física: interações e tecnologia. 2 ed. São Paulo: Leya, 2016.

GIACOMELLI, A. C. Teoria da relatividade: uma proposta didática para o ensino médio. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2016.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, Brasília, v. 16, n. 69, p. 3-9, 1996.

MACHADO, D. I.; NARDI, R. Construção de conceitos de física moderna e sobre a natureza da ciência com suporte da hipermídia. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 28, n. 4, p. 473-485, 2006.

MARTINI, G. et al. Conexões com a Física. 3 ed. São Paulo: Moderna, 2016.

MARTINS, I.; GOUVÊA, G.; PICCININI, C. Aprendendo com imagens. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 38-40, 2005.

MÁXIMO, A.; ALVARENGA, B. Física: contexto a aplicações. 2 ed. São Paulo: Editora Scipione, 2016.

MONTEIRO, I. G.; JUSTI, R. S. Analogias em livros didáticos de Química brasileiros destinados ao ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 67-91, 2000.

MORAES, J. U. P. O livro didático de Física e o ensino de Física: suas relações e origens. Scientia Plena, Aracaju, v. 7, n. 9, p. 1- 4, 2011.

OLIVEIRA, J. B. A.; GUIMARÃES, S. D. P. A Política do livro didático. 2. ed. São Paulo: Summus Editora, 1984.

OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Updating the physics curriculum in high schools: a teaching unit about superconductivity. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 3, n. 2, p. 190-201, 2004.

OTERO, M. R.; GRECA, I. M. Las imágenes en los textos de Física: entre el optimismo y la prudencia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 35-64, 2004.

OTERO, M. R.; MOREIRA, M. A.; GRECA, I. M. El uso de imágenes en textos de física para la enseñanza secundaria y universitaria. Investigações em Ensino de Ciencias, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 127-154, 2002.

PERALES, F. J. Uso (y abuso) de la imagen en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 24, n. 1, p. 13-30, 2006.

PERALES, F. J.; JIMÉNEZ, J. D. Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 20, n. 3, p. 369-386, 2002.

PIETROCOLA, M. et al. Física em contextos. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

PIQUEIRA, J. R. C.; CARRON, W.; GUIMARÃES, J. O. S. Física. São Paulo: Ática, 2016.

SANTOS, V.A.; MARTINS, L. A importância do libro didático. Revista Candombá, Salvador, v. 7, n. 1, p. 20-33, 2011.

SILVA, J. A.; KAWAMURA, M. R. D. A natureza da luz: uma atividade com textos de divulgação científica em sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 18, n. 3, p. 317-340, 2001.

TERRAZZAN, E. A. Perspectivas para a inserção da Física Moderna na escola média. 1994. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

TORRES, C. M. et al. Física: ciência e tecnologia. 4 ed. São Paulo: Moderna, 2016.

VÁLIO, A. B. M. et al. Ser protagonista: Física. 3 ed. São Paulo: Edições SM, 2016.

Published

2020-04-06

How to Cite

Rosa, C. T. W. da, Biazus, M. de O., & Darroz, L. M. (2020). Study involving the function of images associated with Modern Physics topics in high school textbooks. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(1), 27–50. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p27

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física