Political participation and sustainability: reflections on a research-intervention with youngs in Cearas’s semi-arid region
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n1p36Abstract
Participating socially and politically in the country's life still is a huge democratic challenge, especially when it concerns Brazilian youth. This research therefore sought to understand the social and political participation of young people in the semi-arid region, analyzing their relations with sustainability. With a qualitative nature, it was developed between May and August of 2014 with a group of subjects, with 15 to 30 years old, members of a non-governmental organization in the city of Arneiroz, countryside of the State of Ceara. The type of research is expressed in the research-intervention which assumes a political and methodological feature. The Freirean Culture Circles were also used as a "place-instruments" of data collection. By the results, it was observed that young people have demonstrated that, despite recognizing the importance of acting and assuming a political role at the transformation of reality through participation mechanisms, they do not feel invited to occupy this place given the traditional and technocratic model of social control and, therefore, they show little interest in effective participatory action. It is urgent to elaborate methodologies that promote and reach to a committed and critical participation, structured through an ideal of sustainable and ethical public policies, stimulating more creative forms of emancipation.
References
ABRAMOVAY, Ricardo. Juventude rural: ampliando as oportunidades. Raízes da Terra: parcerias para a construção de capital social no campo. Secretaria de Reordenamento Agrário do Ministério do Desenvolvimento Agrário, Brasília – DF, ano 1, n. 1, abr. 2005. Disponível em: < http://www.creditofundiario.org.br/materiais/revista/artigos/artigo05.htm >. Acesso em: 10 jan. 2015.
BARROS, João Paulo et al. O Conceito de “sentido” em Vygotsky: Considerações Epistemológicas e suas Implicações para a investigação psicológica. Psicologia & Sociedade; v. 21, n. 2, p. 174-181; mar. 2009.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta a várias mãos: a experiência de partilha através da pesquisa na educação. São Paulo: Cortez, 2003.
CASTRO, Lúcia Rabelo de. Conhecer, transformar(-se) e aprender: pesquisando com crianças e jovens. In: CASTRO, Lúcia Rabelo de; BESSET, Vera Lopes (Org.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Trarepa/FAPERJ, 2008.
CHACON, Suely Salgueiro. Desenvolvimento, liberdade e paz. In: MATOS, K. S. L.; NASCIMENTO, Verônica Salgueiro do; NONATO JUNIOR, Raimundo. Cultura de Paz: do conhecimento à sabedoria. Fortaleza: Edições UFC, 2008.
_______. O sertanejo e o caminho das águas: políticas públicas, modernidade e sustentabilidade no semi-árido. Fortaleza: Banco do Nordeste do Brasil, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FONSECA, Igor Ferraz; BURZSTYN, Marcel. A banalização da sustentabilidade: reflexões sobre governança ambiental em escala local. Sociedade e Estado, v. 24, n. 1, p. 17-46, jan./abr. 2009.
GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: Uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Ed. L, 2008. (UniFreire).
GUIA DE POLÍTICAS PÚBLICAS DE JUVENTUDE. Secretaria Nacional de Juventude. Brasília, 2013.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Disponível em: < http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=230150&search= ceara|arneiroz|infograficos:-informacoes-completas >. Acesso em: 10 maio 2013.
LIMA, Aluísio Ferreira de; CIAMPA, Antônio da Costa. Metamorfose humana em busca de emancipação: a identidade na perspectiva da Psicologia Social Crítica. In: LIMA, Aluísio Ferreira de (Org.). Psicologia social crítica: paralaxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2012.
MARTIN-BARÓ, Ignácio. O papel do psicólogo. Revista de Estudos de Psicologia, v. 2, p. 7-27, jun. 1996.
MENEZES, Jaileila de Araújo; COSTA, Mônica Rodrigues. Festa estranha com gente esquisita: desafios e possibilidades para a participação juvenil. In: MAYROGA, Claudia; CASTRO, Lúcia Rabelo de; PRADO, Marco Aurélio Máximo (Org.). Juventude e a experiência do político no contemporâneo. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2012.
ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 23, n. 4, p. 64-73, dez. 2003.
SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.
SARMENTO, Manuel Jacinto; TOMÁS, Catarina; FERNANDES, Natália. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade e Culturas, n. 25, p. 183-206, 2007.
SARTORI, Simone; LATRÔNCIO, Fernanda; CAMPOS, Lucila. Sustentabilidade e Desenvolvimento Sustentável: Uma taxonomia no campo da literatura. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 1-22, mar. 2014.
SILVA, Vanda. Sertão de jovens: antropologia e educação. São Paulo: Cortez, 2004.
SPOSITO, Marília Pontes; CARRANO, Paulo César Rodrigues. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 16-39, 2003.
TOTH, Mariann; MERTENS, Frédéric; MAKIUCHI, Maria de Fátima Rodrigues. Novos espaços de participação social no contexto do desenvolvimento sustentável: as contribuições da Educomunicação. Ambiente & Sociedade, v. 15, n. 2, p. 113-132, ago. 2012.
WEISHEIMER, Nilson. Sobre a invisibilidade social das juventudes rurais. DESidades, v. 1, n. 1, p. 22-27, dez. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).