Geek girls strikes back: the female experience in geek events
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2023.e91637Keywords:
Comic con, Pop Culture, Geek events, Gender, Geek WomenAbstract
The article analyzes the experience of women geeks in events and conventions from the perspective of the artists participating in the Comic Con Experience, observing the increase in the female presence in this environment considered masculine. As methodological procedures, the descriptive research was based on a literature review and narrative interviews with the collaboration of 32 respondents. From the analysis, we identified that although women occupy more space in these events, they are still not seen with equality and respect by the male attendants of the event. Women feel insecure when identifying as geeks, and inclusion in various parts of the community is necessary to change this reality. Finally, we found that the microaggressions suffered are very common among the artists interviewed, which shows that we are still far from gender equality in the geek environment.
References
CAIM, Fabio. Multiplicidades do masculino nas histórias em quadrinhos dos X-MEN: um olhar sobre a ‘generificação’ do herói. In: CARVALHO, Eric de. Comunicação e cultura geek. São Paulo: Cásper Líbero, 2018. cap. 5, p. 76-90.
COLLINS, Hannah. Twilight Didn‘t Ruin Comic-Con, But It Did Change It. CBR, EUA, 12 nov. 2018. Disponível em: https://www.cbr.com/twilight-changed-didnt-ruin-comic-con/. Acesso em: 20 jun. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em:
https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.
HANNA, Erin Melissa. Introduction: Comic-Con and the Future of All Media. Showing the Business: The Exhibit Hall as Industry Space In: HANNA, Erin Melissa. Making Fandom Work: Industry Space and Structures of Power at the San Diego Comic-Con. Orientador: Sheila Murphy. 2014. Dissertação (Doutorado em Filosofia) - Universidade de Michigan, Estados Unidos, 2014. p. 401.
HERRMANN, Andrew F. Comic Con Communion: Gender, Cosplay, and Media Fandom. In: DUNN, Robert Andrew. Multidisciplinary Perspectives on Media Fandom. EUA: IGI Global, 2020. cap. 3, p. 37-52.
KOHNEN, Melanie. ‘The power of geek’: fandom as gendered commodity at
Comic-Con, Creative Industries Journal, 2014, p. 75-78, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17510694.2014.892295
LIMA, Scarlett Bicudo de. A Cultura Geek e seu Aproveitamento pelo Turismo na Cidade de São Paulo: Uma análise da Comic Con Experience. Orientador: Mario Jorge Pires. 2016. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Turismo) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
MAGGS, Sam. The Fangirl's Guide to the Galaxy: A handbook for Girl Geeks. Estados Unidos da América: Quirk Books, 2015. 208 p.
NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? 2° ed. São Paulo: Edições Aurora, 2016. 28 p., v. 6. Disponível em: http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.
ORME, Stephanie. Femininity and fandom: the dual-stigmatization of female comic book fans. Journal of Graphic Novels and Comics, 2016, p. 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/21504857.2016.1219958
REAGLE, Joseph. Geek Policing: Fake Geek Girls and Contested Attention. International Journal of Communication, Estados Unidos, v. 9, p. 2862-2880, 2015.
TURMA DA MÔNICA. Geeks, nerds e coisas do tipo. São Paulo: Panini, v. 2 série, n. 19, novembro/2016.
VANIEL, Aryelle dos Santos; VIEIRA, Elenara Vieira de. Turismo de eventos e o cenário do segmento geek: um estudo de caso da Comic Con Experience São Paulo – SP. Fólio: Revista Científica Digital - Publicidade e propaganda, Jornalismo e Turismo, São Paulo, p. 136-145, jun. 2018.
VITORIO, Tamires. CCXP de SP bate recorde de público e se consolida como a maior do mundo. Exame, São Paulo, 9 dez. 2019. Negócios. Disponível em: https://exame.com/negocios/ccxp-bate-recorde-de-publico-e-se-consolida-como-a-maior-do-mundo/. Acesso em: 19 jun. 2021.
WOO, Benjamin et al. Theorizing comic cons. Journal of Fandom Studies, Estados Unidos, v. 8, ed. 1, p. 9-31, 7 jan. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nicole Ferreira Fernandes, Cynthia Correa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).