Contribution of Physical Education to high school: a study based on the teaching practice of teachers of the Federal Institutes

Authors

  • Andreia Cristina Metzner Centro Universitário UNIFAFIBE
  • Heidi Jancer Ferreira Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Poços de Caldas.
  • Hudson Fabricius Peres Nunes Instituto Federal de São Paulo - Câmpus de Votuporanga.
  • Marcos Roberto So Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Pouso Alegre.
  • Alexandre Janotta Drigo Programa de Pós-graduação em Ciências da Motricidade

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p106

Abstract

The aim of this article was to identify and analyze elements that contribute to the consolidation of Physical Education in high school integrated to technical education from diaries of classes and records of activities coordinated by teachers from federal institutes during a school year. Data were processed by thematic analysis. Four themes were identified as decisive for the appreciation of Physical Education at federal institutes: features of the discipline; professional profile of the teachers; pedagogical actions in teaching; research and extracurricular activities. Results indicate that the federal institutes offer good conditions for teaching, allowing the setting of Physical Education in the curriculum based on theoretical bases and organized practices.

Author Biographies

Andreia Cristina Metzner, Centro Universitário UNIFAFIBE

Doutoranda em Ciências da Motricidade, UNESP/Rio Claro. Professora do Centro Universitário UNIFAFIBE. Bebedouro/São Paulo, Brasil.

Heidi Jancer Ferreira, Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Poços de Caldas.

Doutoranda em Ciências da Motricidade, UNESP/Rio Claro. Professora do Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Poços de Caldas. Poços de Caldas/Minas Gerais, Brasil. 

Hudson Fabricius Peres Nunes, Instituto Federal de São Paulo - Câmpus de Votuporanga.

Mestre em Ciências da Motricidade, UNESP/Rio Claro. Professor do Instituto Federal de São Paulo - Câmpus de Votuporanga. Votuporanga/São Paulo, Brasil.

Marcos Roberto So, Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Pouso Alegre.

Mestre em Educação, UNESP/Presidente Prudente. Professor do Instituto Federal do Sul de Minas - Campus Pouso Alegre. Pouso Alegre/Minas Gerais, Brasil. 

Alexandre Janotta Drigo, Programa de Pós-graduação em Ciências da Motricidade

Doutor em Educação Física, UNICAMP/Campinas. Docente e orientador do Programa de Pós-graduação em Ciências da Motricidade pela UNESP, Campus Rio Claro. Rio Claro/São Paulo, Brasil.

Published

2017-09-28

How to Cite

METZNER, Andreia Cristina; FERREIRA, Heidi Jancer; NUNES, Hudson Fabricius Peres; SO, Marcos Roberto; DRIGO, Alexandre Janotta. Contribution of Physical Education to high school: a study based on the teaching practice of teachers of the Federal Institutes. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 106–123, 2017. DOI: 10.5007/2175-8042.2017v29n52p106. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n52p106. Acesso em: 28 dec. 2025.