Game creation in the context of an alternative sports games festival
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e105798Keywords:
Sport games, Creativity, Corporal culture, School physical educationAbstract
This article analyzes the process of creating collective sports games by sixth-grade elementary school students in the context of the alternative sports games festival at Colégio Universitário/UFMA. We assume that the proposed educational situations allowed students to revisit and expand their playful and cultural repertoires, resulting in the creative systematization of the games Death Balloon, Rendificação, and Pilaboll. Methodologically, this is a descriptive and analytical experience report, based on the sports manuals created by students and field notebooks, in dialogue with specialized literature. We conclude that the creative process of games in this festival was a significant pedagogical intervention, highlighting the game as a social and cultural practice that produces meanings, values, attitudes, and ways of acting in the game and beyond.
References
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens. Lisboa: Cotovia, 1990.
BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.
BRAGA, Heytor Fioranelli; FURLANETTO, Diogo; NAZARI, Juliano. Paintball, estratégia e inteligência: uma alternativa para o esporte e o lazer. Revista Digital Desportiva, Cáceres, v. 3, n. 4, p. 100-109, 20 dez. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/43166449_Paintball_estrategia_e_inteligencia_Uma_alternativa_para_o_esporte_e_o_lazer_Paintball_strategy_and_intelligence_An_alternative_to_the_sport_and_the_recreation_Paintball_estrategia_e_inteligencia_Una_. Acesso em: 15 ago. 2024.
DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, ago. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822/3074. Acesso em: 15 ago. 2024.
FERMINO, Pamela Helena Diniz; FERMINO, Rodolfo dos Santos. A inclusão do tema esportes alternativos em aulas de Educação Física na rede pública de ensino do Estado de São Paulo. In: SEMINÁRIO DE METODOLOGIA DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA (SEMEF 2018), 7., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Universidade de São Paulo (USP), 2018. v. 7, p. 1-7. Disponível em: https://www.gpef.fe.usp.br/semef2018/Posteres/pamela_fermino.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.
FONTELLES, Mauro José; SIMÕES, Marilda Garcia; FARIAS, Samantha Hasegawa; FONTELLES, Renata Garcia Simões. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista paraense de medicina, Belém, v. 23, n. 3, p. 1-8, set. 2009. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/upload/S/0101-5907/2009/v23n3/a1967.pdf. Acesso em: 16 ago. 2024.
FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2017.
GODOY, Luís Bruno de; SCAGLIA, Alcides José. Os afetos provenientes do jogar: o devir jogador-artista por meio da experiência. Revista de Filosofia, Ética y Derecho del Deporte, Buenos Aires, v. 35, n. 1, p. 31-52, jul. 2024. Disponível em: https://raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/9900526/527280. Acesso em: 16 ago. 2024.
GODOY, Luís Bruno de; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Do macrojogo ao microjogo: os vários jogos que compõem o jogo. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87101/51519. Acesso em: 17 jul. 2025.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
MAGNANI, J. O velho e bom caderno de campo. Revista Sexta-Feira, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8- 12, maio 1997. Disponível em: https://nau.fflch.usp.br/sites/nau.fflch.usp.br/files/upload/paginas/o%20velho%20e%20bom%20caderno_de_campo.pdf. Acesso em: 18 ago. 2024.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1991.
PAIANO, Ronê; RODRIGUES, Graciele Massoli; FREIRE, Elisabete dos Santos; CASCO, Patricio; CARREIRO, Luiz Renato Rodrigues. Percepção de estudantes sobre a criação de jogos nas aulas de Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1-22, 3 mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/77757/45726. Acesso em: 25 ago. 2024.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas. In. GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Lutas, Capoeira e Práticas Corporais de Aventura. 4. ed. Maringá: Eduem, 2014.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2014.
SÉRGIO, Manuel. O Corpo: imaginação e pensamento. Espaço Plural, v. 11, n. 23, p. 20-27, dez. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4459/445944365004.pdf. Acesso em: 25 ago. 2024.
SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; FILHO, Lino Castellani; ESCOBARI, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
VAGO, Tarcísio Mauro. O" esporte na escola" e o" esporte da escola": da negação radical para uma relação de tensão permanente: um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 4-17, set. 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2228/936. Acesso em: 20 jul. 2024.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Imaginação e Criatividade na Infância. Lisboa: Dinalivro, 1930.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
