Game creation in the context of an alternative sports games festival

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e105798

Keywords:

Sport games, Creativity, Corporal culture, School physical education

Abstract

This article analyzes the process of creating collective sports games by sixth-grade elementary school students in the context of the alternative sports games festival at Colégio Universitário/UFMA. We assume that the proposed educational situations allowed students to revisit and expand their playful and cultural repertoires, resulting in the creative systematization of the games Death Balloon, Rendificação, and Pilaboll. Methodologically, this is a descriptive and analytical experience report, based on the sports manuals created by students and field notebooks, in dialogue with specialized literature. We conclude that the creative process of games in this festival was a significant pedagogical intervention, highlighting the game as a social and cultural practice that produces meanings, values, attitudes, and ways of acting in the game and beyond.

 

Author Biographies

Patricia Fortes de Almeida, Universidade Federal do Maranhão

Doutorado em Educação na Universidade Federal de Pernambuco/UFPE.  Atua como professora de Educação física no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico(EBTT) no Colégio universitário - COLUN da Universidade Federal do Maranhão e como professora supervisora no Pibid/UFMA.

Nathália Jansen Castelo Branco, Universidade Federal do Maranhão

Graduanda de Educação Física pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) 2023-2024. Integrante do grupo de pesquisa "Corpo, Infância e Cotidiano - CINCO" do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Maranhão.

Silvana Martins de Araujo, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB). É professora associada do Departamento de Educação Física da UFMA e tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Políticas Públicas de Esporte e Lazer, Educação Física Escolar, Formação Profissional e Epistemologia. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF), vinculado ao DEF/UFMA desde 1998. Coordena o Sub-Projeto da Educação Física PIBID/UFMA, desde abril de 2017.

References

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens. Lisboa: Cotovia, 1990.

BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

BRAGA, Heytor Fioranelli; FURLANETTO, Diogo; NAZARI, Juliano. Paintball, estratégia e inteligência: uma alternativa para o esporte e o lazer. Revista Digital Desportiva, Cáceres, v. 3, n. 4, p. 100-109, 20 dez. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/43166449_Paintball_estrategia_e_inteligencia_Uma_alternativa_para_o_esporte_e_o_lazer_Paintball_strategy_and_intelligence_An_alternative_to_the_sport_and_the_recreation_Paintball_estrategia_e_inteligencia_Una_. Acesso em: 15 ago. 2024.

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, ago. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822/3074. Acesso em: 15 ago. 2024.

FERMINO, Pamela Helena Diniz; FERMINO, Rodolfo dos Santos. A inclusão do tema esportes alternativos em aulas de Educação Física na rede pública de ensino do Estado de São Paulo. In: SEMINÁRIO DE METODOLOGIA DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA (SEMEF 2018), 7., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Universidade de São Paulo (USP), 2018. v. 7, p. 1-7. Disponível em: https://www.gpef.fe.usp.br/semef2018/Posteres/pamela_fermino.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.

FONTELLES, Mauro José; SIMÕES, Marilda Garcia; FARIAS, Samantha Hasegawa; FONTELLES, Renata Garcia Simões. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista paraense de medicina, Belém, v. 23, n. 3, p. 1-8, set. 2009. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/upload/S/0101-5907/2009/v23n3/a1967.pdf. Acesso em: 16 ago. 2024.

FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2017.

GODOY, Luís Bruno de; SCAGLIA, Alcides José. Os afetos provenientes do jogar: o devir jogador-artista por meio da experiência. Revista de Filosofia, Ética y Derecho del Deporte, Buenos Aires, v. 35, n. 1, p. 31-52, jul. 2024. Disponível em: https://raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/9900526/527280. Acesso em: 16 ago. 2024.

GODOY, Luís Bruno de; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Do macrojogo ao microjogo: os vários jogos que compõem o jogo. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87101/51519. Acesso em: 17 jul. 2025.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

MAGNANI, J. O velho e bom caderno de campo. Revista Sexta-Feira, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8- 12, maio 1997. Disponível em: https://nau.fflch.usp.br/sites/nau.fflch.usp.br/files/upload/paginas/o%20velho%20e%20bom%20caderno_de_campo.pdf. Acesso em: 18 ago. 2024.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

PAIANO, Ronê; RODRIGUES, Graciele Massoli; FREIRE, Elisabete dos Santos; CASCO, Patricio; CARREIRO, Luiz Renato Rodrigues. Percepção de estudantes sobre a criação de jogos nas aulas de Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1-22, 3 mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/77757/45726. Acesso em: 25 ago. 2024.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas. In. GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Lutas, Capoeira e Práticas Corporais de Aventura. 4. ed. Maringá: Eduem, 2014.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2014.

SÉRGIO, Manuel. O Corpo: imaginação e pensamento. Espaço Plural, v. 11, n. 23, p. 20-27, dez. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4459/445944365004.pdf. Acesso em: 25 ago. 2024.

SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; FILHO, Lino Castellani; ESCOBARI, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

VAGO, Tarcísio Mauro. O" esporte na escola" e o" esporte da escola": da negação radical para uma relação de tensão permanente: um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 4-17, set. 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2228/936. Acesso em: 20 jul. 2024.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. Imaginação e Criatividade na Infância. Lisboa: Dinalivro, 1930.

Published

2025-09-29

How to Cite

ALMEIDA, Patricia Fortes de; BRANCO, Nathália Jansen Castelo; ARAUJO, Silvana Martins de. Game creation in the context of an alternative sports games festival. Motrivivência, Florianópolis, v. 37, n. 68, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5007/2175-8042.2025.e105798. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/105798. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)