What was once hardly even considered has become a possibility: games in the final years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e106551

Keywords:

Teaching, Students, Participation, Dialogue

Abstract

In defense of the thematization of games in Physical Education classes in the final years of elementary school, the present study aims to analyze a teaching proposal inspired by the perspective of Cultural Physical Education. The research, of a qualitative nature, inspired by participant-research, was guided by the development of a didactic unit about games. Data were collected through two questionnaires to students and the production of class diaries. The data initially revealed the identification of sports predominance and the precariousness of the curricular organization. Throughout the process, there was a change in the look at the theme with reflections and experiences on its conceptualization, appreciation of the students' productions and access to other cultural perspectives. What was not even thought of before, became a possibility of confrontation with hegemonic narratives, marking reflections on cultural belonging to the community's games.

Author Biographies

Jean Fabiano Marcato Lamana, Universidade Estadual Paulista

Mestre em Educação pelo programa de Pós-graduação em Docência para Educação Básica pela Universidade Estadual Paulista / Bauru (2023). Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista/Bauru (2013), e em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho/Bauru (2016). Pós-Graduado em Educação Especial e Psicopedagogia. Atua como Diretor de Escola na EMEFEI Laura Rebouças de Abreu, possui experiência na Gestão Educacional (Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio), além da experiência na área de Educação Física (Atua como professor na Rede Estadual de Ensino desde 2014). Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC).

Lílian Aparecida Ferreira, Universidade Estadual Paulista

Livre-docente pela UNESP/Bauru em Ensino de Educação Física na Educação Básica (2023), doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005), mestrado em Ciências da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Rio Claro (2000), licenciada em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Jundiaí (1995). É professora associada da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: dimensões didático-pedagógicas do ensino, formação de professores, pedagogias dos esportes coletivos. Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC), cadastrado junto ao CNPq e certificado pela UNESP. Coordena o Laboratório de Pedagogia das Práticas Corporais. Membro da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH) e da Associação Internacional de Praxiologia Motriz (AIPRAM). Docente credenciada ao Programa de Pós-Graduação, mestrado profissional, em Docência para a Educação Básica da UNESP/Bauru.

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Published

2025-10-17

How to Cite

LAMANA, Jean Fabiano Marcato; FERREIRA, Lílian Aparecida. What was once hardly even considered has become a possibility: games in the final years of elementary school. Motrivivência, Florianópolis, v. 37, n. 68, p. 1–13, 2025. DOI: 10.5007/2175-8042.2025.e106551. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/106551. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais