What was once hardly even considered has become a possibility: games in the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e106551Keywords:
Teaching, Students, Participation, DialogueAbstract
In defense of the thematization of games in Physical Education classes in the final years of elementary school, the present study aims to analyze a teaching proposal inspired by the perspective of Cultural Physical Education. The research, of a qualitative nature, inspired by participant-research, was guided by the development of a didactic unit about games. Data were collected through two questionnaires to students and the production of class diaries. The data initially revealed the identification of sports predominance and the precariousness of the curricular organization. Throughout the process, there was a change in the look at the theme with reflections and experiences on its conceptualization, appreciation of the students' productions and access to other cultural perspectives. What was not even thought of before, became a possibility of confrontation with hegemonic narratives, marking reflections on cultural belonging to the community's games.
References
BARTELMEBS, Rosa Chiesa; THUM, Carmo. Metodologia de Pesquisa em Educação: pressupostos e experimentações. Rio Grande: Editora da FURG, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
GASTALDO, Edison. Arquibancada Cotidiana: jogos, sociabilidade e interação. Revista Mídia, Esporte e Cultura. v. 23, n 01, 1º sem. 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/22362 . DOI: https://doi.org/10.12957/logos.2016.22362. Acesso em: 14/10/2025.
GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. IN: MINAYO, Maria Cecilia de Souza. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário Crítico de Educação Física. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física na área de códigos e linguagens. Educação Física cultural: escritas sobre a prática. Curitiba: CRV, 2016b.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física Cultural: Inspiração e prática pedagógica. 2 ed. Jundiaí, SP: Paco, 2019.
NUNES, Mario Luiz Ferrari. Educação Física e esporte escolar: poder, identidade e diferença. 2006. 206 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
ORTIZ, Jesus Paredes. A aproximação teórica à realidade do jogo. In: MURCIA, Juan Antonio Moreno (Org.). Aprendizagem através do jogo. Porto Alegre: Artmed, 2005.
PARLEBAS, Pierre. Juegos, Deporte y Sociedad: Léxico de Praxiologia motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
