Teaching handball in Physical Education classes based on the critical-overcoming approach in the early years of primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e107873

Keywords:

Handball, Critical-overcoming approach, Physical education

Abstract

The research promoted handball knowledge planning in Physical Education classes based on Historical-critical Pedagogy and the Critical-overcoming Approach. Historical-dialectical materialism was used as the theoretical-methodological basis, and participatory research as the guiding technique for the pedagogical intervention process. The classes were organized into a teaching plan and carried out in ten lesson plans for 30 fourth-grade students in 2024, in the city of João Pessoa/PB. The results contributed to the systematization of school handball teaching and helped students develop a more critical and reflective understanding of reality through the teaching of scientific knowledge, considering the category of totality.

Author Biographies

Jacinto Antonio Pessoa Filho, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal da Paraíba (2024). 

Melina Silva Alves, Universidade Federal da Paraíba

Professora Adjunta - Universidade Federal da Paraíba. Doutora em Educação (UFBA/2015). Mestre em Educação ( UFS/2010). Especialista em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (UFBA/2008). Graduada em Licenciatura em Educação Física (UFPR/2006). Líder do Grupo de pesquisa LEPELPB (DEF/CCS/UFPB). Vice-líder do grupo EFEMARX (UFBA).  

References

ALVES, Melina Silva; MARTINS, Josegleise de Oliveira.; RODRIGUES, José Milton de Araújo; SILVA, Nathália Carolina. Contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica e da Abordagem Crítico-Superadora para a Formação Inicial e Continuada de Professores de Educação Física. In: TAFFAREL, C. N. Z. et al. (Orgs.). [Anais do] Seminário Nacional da Rede LEPEL: 30 Anos do Livro Metodologia do Ensino de Educação Física: a história e as possibilidades crítico-superadoras. Salvador, BA: Rede LEPEL, 2024. Disponível em: http://www.evento30anosefcs.ufba.br/modulos/gerenciamentodeconteudo/docs/633_ANAIS_COMPLETO_22_02.pdf . Acesso em mai. 2025.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 1992.

DANGIÓ, Meire Cristina dos Santos; MARTINS, Lígia Márcia. A Alfabetização sob o enfoque Histórico-Crítico: Contribuições Didáticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.

GAMA, Carolina Nozella. Princípios curriculares à luz da pedagogia histórico-crítica: as contribuições da obra de Dermeval Saviani. 232 f. 2015. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

ESCOBAR, Micheli Ortega. Transformação da didática: construção da teoria pedagógica como categorias da prática pedagógica. Experiencia na disciplina escolar Educação Física. 199 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

ESCOBAR, Micheli Ortega. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Transcrição: LORENZINI, Ana Rita. Auditório do CESEFE-ESEF-UPE, Recife, p. 160-175, 7 mai. 2001.

LAVOURA, Tiago Nicola.; SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira.; MELO Flávio Dantas Albuquerque. Ensino da cultura corporal na abordagem crítico-superadora: natureza e especificidade. In: MARCASSA, L. P.; ALMEIDA JÚNIOR, A. S.; NASCIMENTO, C. P. Ensino da educação física e formação humana. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021. P 143-164.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 1. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia. Elementos Fundamentais da Prática Pedagógica. Cacavel, 2016. Disponível em: https://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/23062016_ligia_marcia_martins.pdf. Acesso em: 09 out. 2024.

MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicola. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 71, p. 223-239, set./out. 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/er/a/75VNGFj5PH5gy3VsPNp3L6t/ . Acesso em jun. 2025.

MELO, Flávio Dantas Albuquerque. O trato com o conhecimento da educação física escolar e o desenvolvimento do psiquismo: contribuições da teoria da atividade. 178 f. 2017. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

MELO, Flávio Dantas Albuquerque; LAVOURA, Tiago Nicola; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Ciclos de escolarização e sistematização lógica do conhecimento no ensino crítico-superador da educação física: contribuições da teoria da atividade. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 10, p. 117-134, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2338 . Acesso em mai. 2025.

OLIVEIRA, Clara Lima. Ensino do esporte na educação física escolar a partir da abordagem crítico- superadora. 2022. 328 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador.

OLIVEIRA, Murilo Morais. O trato com o conhecimento esporte na abordagem crítico-superadora. 2018. 163 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador.

SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira; ALVES, Melina Silva. A abordagem Crítico-superadora como expressão da Educação Física Histórico-crítica. In: Anais do XXIII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e do X Congresso Internacional de Ciências do Esporte. Disponível em: https://cbce.org.br/evento/conbrace23 . Acesso em jun. 2025.

SAVIANI, Dermeval. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. In: Duarte, N. (org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Concepção Pedagógica (verbete). In: Navegando na História da Educação Brasileira. Lombardi, José Claudinei; Saviani, Dermeval; Nascimento, Maria Isabel Moura (orgs). Campinas: SP. HistedBR, 2006. Disponível em: https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_concepcao_pedagogica.htm. Acesso em 04 jul. 2025.

Published

2025-09-25

How to Cite

PESSOA FILHO, Jacinto Antonio; ALVES, Melina Silva. Teaching handball in Physical Education classes based on the critical-overcoming approach in the early years of primary education. Motrivivência, Florianópolis, v. 37, n. 68, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5007/2175-8042.2025.e107873. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/107873. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais