Sport and recreation in the program "more education" in São Paulo state: characteristics of the programme and profile of managers of practice sports

Authors

  • Bruno Freitas Meireles Universidade Anhanguera
  • José Martins Freire Junior Universidade São Judas Tadeu
  • Danilo Sales Bocalini Universidade São Judas Tadeu
  • Sheila Aparecida Pereira dos Santos Silva Universidade São Judas Tadeu http://orcid.org/0000-0001-8205-3146

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p195

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p195

This article describes characteristics of Integral Education Program (IEP) in municipalities of São Paulo who joined the More Education Program (SMEs), sponsored by the federal government and the profile of its managers. PEI extend in 3 hours on average, the students' school day. The most common topic areas are: Educational Support, Arts and Heritage, Sport and Leisure, whose activities more developed are: Futsal, Athletics and Recreation. The study have a qualitative and descriptive character, collected information through a questionnaire with 16 closed questions applied to 68 managers, and data analysis was performed using descriptive statistics. The results show that the majority of managers are female, are tenured civil servants with an average of ± 6.2 years of work in the city and work, mostly in municipal management for about three years.

Author Biographies

Bruno Freitas Meireles, Universidade Anhanguera

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu – USJT

Docente na Universidade Anhanguera de São Paulo - Santo André

Santo André – São Paulo – Brasil

brunovolei@hotmail.com

José Martins Freire Junior, Universidade São Judas Tadeu

Pós Graduado em Treinamento Desportivo pela Universidade Gama Filho – UGF.

São Paulo – São Paulo – SP

jmf.juninho@hotmail.com

Danilo Sales Bocalini, Universidade São Judas Tadeu

Doutorado (2012) e pós-doutor pelo departamento de Cardiologia da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP

Universidade São Judas Tadeu – USJT

São Paulo – São Paulo – SP

bocaliniht@hotmail.com

Sheila Aparecida Pereira dos Santos Silva, Universidade São Judas Tadeu

Doutora em Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica (PUC) de São Paulo. Professor titular da Universidade São Judas Tadeu . São Paulo - São Paulo - Brasil.prof.sheila.silva@outlook.com.br

References

BELTRAMI, D. M. Dos fins da Educação Física escolar. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v. 12, n. 2, p. 27-33, 2011.

BRACHT, V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Porto Alegre. Movimento. Ano 6, n.12, p. 14 – 24, 2000/1.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Mais Educação: Passo a Passo. Brasília: MEC, Secad, 2014.

_______. Ministério da Educação. Portaria Normativa Interministerial Nº 17, de 24 de Abril de 2007. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/mais_educacao.pdf Acesso em: 01/07/2014.

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD). Educação integral/educação integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas na educação brasileira. Mapeamento das experiências de jornada escolar ampliada no Brasil. Brasília: MEC/SECAD, 2009.

CARVALHO, M. C. B. O lugar da educação integral na política social. Cadernos CENPEC: política e ação educacional, v. 1, n. 2, p. 7-11, 2006.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Papirus, Campinas, 1988.

FARIA, T. C. L. Reflexões sobre o programa Mais Educação na rede municipal de ensino de Natal/RN. Revista Científica das Faculdades de Comunicação, Artes e Educação, ano 1, n. 1, dez.2011/maio2012.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. Instituto Paulo Freire: São Paulo, 2009.

GASPAR, L. C. J.; PICH, S.; VAZ, A. F. Política pública de esporte escolar e educação física escolar: entre a inclusão social e a busca por talentos esportivos, tendo como pano de fundo o Programa Estadual Esporte Escolar de Santa Catarina. Motrivivência. Ano 26, n. 23, p. 103-116, dez, 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Censo Escolar 2013. Anexo I. Brasília, 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resultado/2013/dados_finais_censo_escolar_2013_anexo_I.xlsx Acesso em: 28/05/2014.

TABORDA DE OLIVEIRA, M. Educação Física Escolar e a ditadura militar no Brasil (1968 – 1984): entre a adesão e a resistência. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, v. 25, n. 2, p. 9 – 20, 2004.

Published

2016-11-28

How to Cite

Meireles, B. F., Freire Junior, J. M., Bocalini, D. S., & Silva, S. A. P. dos S. (2016). Sport and recreation in the program "more education" in São Paulo state: characteristics of the programme and profile of managers of practice sports. Motrivivência, 28(49), 195–206. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p195

Issue

Section

Artigos Originais