Curricular activities complement in extra-curricular shift in schools of Paraná state: a study in field sports and leisure

Authors

  • Andréia Paula Basei Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Colegiado de Educação Física
  • Eduard Angelo Bendrath Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Colegiado de Educação Física
  • Pedro Henrique Iglesiaz Menegaldo Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n51p136

Abstract

The aim of this study was to conduct a systematic survey of the curricular activities complement in extra-curricular shift in schools  in field sports and leisure developed in public schools in Paraná state. The registration information of schools (N = 372) of the nineteen of large cities available in DataEscolaBrasil platform (MEC), were analyzed using descriptive statistics using SPSS software version 20.0. The results show that five complementary project activities concentrated 40.5% of the shares in 9 fields provided. Among the projects executed approximately 1/3 are linked to sports and leisure (35.4%). In this field 64.9% of projects are concentrated in 5 modes, indicating a tendency to standardize the actions and the prevalence of sport to the detriment of other leisure activities. It was concluded that curricular activities complement in extra-curricular shift reinforce actions in support of comprehensive education and area analysis has great potential in expanding learning opportunities for students.

Author Biographies

Andréia Paula Basei, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Colegiado de Educação Física

Licenciada em Educação Física pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC), Campus de São Miguel do Oeste; Especialista em Educação Física escolar pelo Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria; Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. 

Docente do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9433790328397810

Eduard Angelo Bendrath, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Colegiado de Educação Física

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação e Graduado em Educação Física também pela UNESP. Professor Adjunto A da Universidade Estadual de Maringá. Desenvolve pesquisas na área de política educacional e na relação entre educação física e educação não formal.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7143617086523472

Pedro Henrique Iglesiaz Menegaldo, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí.

 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8225882609311007

Published

2017-07-20

How to Cite

BASEI, Andréia Paula; BENDRATH, Eduard Angelo; MENEGALDO, Pedro Henrique Iglesiaz. Curricular activities complement in extra-curricular shift in schools of Paraná state: a study in field sports and leisure. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, p. 136–156, 2017. DOI: 10.5007/2175-8042.2017v29n51p136. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n51p136. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais