Students with disabilities inclusion in school physical education: the look of teachers on construction process inclusive

Authors

  • Camila Lopes de Carvalho Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.
  • Marina Brasiliano Salerno Professora do Curso de Educação Física, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.
  • Rita de Fátima da Silva Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.
  • Paulo Ferreira de Araújo Professor Titular da Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29nespp144

Abstract

The educational inclusion have difficulties during the execution of this process. This study aims to analyze the inclusive process in physical education classes in public schools in Franca, São Paulo, from the look of the teachers of this discipline. A case study was developed, where physical education teachers this school system met the "evaluation tool of interaction between students with and without disabilities in physical education", Salerno, Araújo e Silva (2009), with data analyzed by categorization. There was a time of transition with facilitators points with teachers intending to develop appropriate lessons to all, alternating with complicating factors such as student infantilization with disabilities. There is a positive construction with notes for possible reorganizations of the performance according to the new academic proposals on educational inclusion and also on School Physical Education.

 

Author Biographies

Camila Lopes de Carvalho, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.

Doutoranda em Educação Física no Departamento de Educação Física Adaptada da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP). Possui graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado, pela Unicamp), graduação em Pedagogia (pela Unip), Especialização em Educação Especial e Inclusiva (pela Uninter) e Mestrado em Educação Física (pela Unicamp).
Email: camilalopes.c@hotmail.com

Marina Brasiliano Salerno, Professora do Curso de Educação Física, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Docente do curso de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Possui licenciatura em Educação Física, Bacharelado em Treinamento e Esportes, Especialização em Atividade Motora Adaptada, Mestrado em Educação Física e Doutorado em Educação Física, todos pela Unicamp.
Email: marina.brasiliano@gmail.comEndereço:


Rita de Fátima da Silva, Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, e em Educação Física pela Faculdade Adventista de Hortolândia. Especialista em Educação Especial. Possui mestrado e doutorado em
em Atividade Física Adaptada, Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/ UNICAMP).
Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Email: rita_fatima@hotmail.com

Paulo Ferreira de Araújo, Professor Titular da Faculdade de Educação Física - Universidade Estadual de Campinas.

Graduado em Educação Física. Doutor em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/ UNICAMP).
-Professor Titular no Departamento de Educação Física Adaptada, da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas.

Published

2017-12-08

How to Cite

Carvalho, C. L. de, Salerno, M. B., da Silva, R. de F., & Araújo, P. F. de. (2017). Students with disabilities inclusion in school physical education: the look of teachers on construction process inclusive. Motrivivência, 29, 144–161. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29nespp144

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)