The teaching of Physical Education at school: between pedagogical investment and divestment

Authors

  • Sinara Pereira de Souza Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Paulo Rogerio Barbosa do Nascimento Regional University of Cariri - URCA - Crato; Ceará / Brazil http://orcid.org/0000-0001-9585-6669
  • Paulo Evaldo Fensterseifer Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p143

Abstract

This study investigated the components of the school culture in two distinct school realities, which were lived by a collaborative teacher, considering the profiles involved in active teaching. Characterized as a qualitative research, this study is a descriptive case study. For the production of data, the research made use of semi-structured interviews and a field diary, which were categorized and analyzed according to the factors that influenced positively or negatively the active teaching, by comparing the opposing realities lived by the collaborative teacher. The study identified that certain aspects of the school culture stress the maintenance of a profile characterized by pedagogical investment. It made evident, also, that besides certain personal and professional aspects, and the place ensured and acknowledged given to the subject of Physical Education in the school curriculum by the members of the school community, the existence of a curriculum which is reasoned and the existence of consistent and continuous pedagogical support to ensure the maintenance of the pedagogical investment profile are primal.

Author Biographies

Sinara Pereira de Souza, Universidade Regional do Cariri - URCA

Acadêmica do curso de licenciatura em Educação Física da  Universidade Regional do Cariri - URCA

Membro do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Física - URCA

Bolsista do Programa institucional de Bolsa de Iniciação Científica - PIBIC / URCA

Email: souzasinara36@gmail.com

Paulo Rogerio Barbosa do Nascimento, Regional University of Cariri - URCA - Crato; Ceará / Brazil

Master in Education in Sciences - UNIJUI
Professor of Physical Education at the Regional University of Cariri - URCA - Crato CE, Brazil.
Emai: paulorogerio.nascimento@urca.br

Paulo Evaldo Fensterseifer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI

Professor Doutor em Educação - UNICAMP

Professor do Curso de Educação Física da UNIJUI - Ijuí-RS

Membro da Rede Internacional de Investigação Pedagógica em Educação Física Escolar - REIIPEFE

Email: fenster@unijui.edu.br

References

CARLAN, Paulo; KUNZ, Elenor; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O esporte como conteúdo da Educação Física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica “inovadora”. Movimento. Porto Alegre, out./dez. 2012, v. 18, n 4, pp. 55-75.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro A.; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. São Paulo: Pearson, 2007.

DESSBESELL, Giliane; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. O envolvimento de docentes com diferentes perfis de atuação no processo de (re) formulação coletiva do plano de estudo da disciplina de Educação Física em uma escola de educação básica. SIC-XIX Seminário de Iniciação Científica. Relatório apresentado ao Comitê Científico da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Anais... Ijuí, RS: Unijuí, 2011.

FARIA, Bruno de Almeida; BRACHT, Valter; MACHADO, Thiago da Silva; MORAES, Cláudia Emília Aguiar; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; ALMEIDA, Felipe Quintão de. Inovação pedagógica na Educação Física: O que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la EF y el Deporte, 2010, v. 1, n. 12, pp. 11-28.

______; MACHADO, Thiago da Silva; BRACHT, Valter. A inovação e o desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar: uma leitura a partir da teoria do reconhecimento social. Motriz. Rio Claro, SP, jan./mar. 2012, v. 18, n. 1, pp. 120-129.

FENSTERSEIFER, P.E.; SILVA, M.A. Ensaiando o “novo” em Educação Física escolar: a perspectiva de seus atores. Rev. Bras. Ciênc. Esporte. Florianópolis, jan./mar. 2011, v. 33, n. 1, pp. 119-134.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio século XXI: o minidicionário da língua portuguesa. 4. ed. rev. e ampliada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

GONZÁLEZ, F.J. A problemática da inovação e do abandono do trabalho docente em Educação Física: contextualização e aportes teórico-metodológicos. Seminário sobre Inovação e desinvestimento/abandono do trabalho pedagógico na Educação Física escolar. Anais... Vitória: UFES, 27 ago. 2008 (Mimeo).

______; FENSTERSEIFER, P.E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE. Florianópolis, 2009, v. 1.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Unijuí, 1994.

LIMA JÚNIOR, Yuri Moreira de. Investimento/desinvestimento pedagógico: compreendendo características da docência em Educação Física que podem levar o professor a investir/desinvestir no trabalho. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRG, 2012.

MACHADO, Thiago da Silva et al. As práticas de desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar. Movimento, abr./jun. 2010, v. 16, n. 2, pp. 129-147.

PICH, S.; SCHAEFFER, P.A.; CARVALHO, L.C. O caráter funcional do abandono do trabalho docente na Educação Física na dinâmica da cultura escolar. Revista Educação. Santa Maria, RS, set./dez. 2013, v. 38, n. 3, pp. 631-640.

REIIPEFE. Rede Internacional de Investigação Pedagógica em Educação Física Escolar. Disponível em: http://reiipefe.hol.es/. Acesso em: 02/12/2016.

SANTOS, Núbia Zorzanelli dos; BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão de. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. Movimento. Porto Alegre, abr./jun. 2009, v. 15, n. 2, pp. 141-165.

SILVA, Mauro Sérgio da; BRACHT, Valter. Na pista de práticas e professores inovadores na Educação Física escolar. Revista Kinesis. Santa Maria, jan./jun. 2012, v. 30, n. 1, pp. 80-94.

Published

2018-07-27

How to Cite

de Souza, S. P., Barbosa do Nascimento, P. R., & Fensterseifer, P. E. (2018). The teaching of Physical Education at school: between pedagogical investment and divestment. Motrivivência, 30(54), 143–159. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p143