Physical education at school and football: what think the students of high school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56400Abstract
This study aimed to identify and present conceptions, beliefs and football episodic contexts that marked the life of the participating subjects - teenagers / students - as content and teaching strategy in physical education classes in high school. The reports were obtained from the method of collective participation of opinions, called "conversation circle" with students from a state school in Cuiabá-MT. The study indicated the need to think about football in a social and historical context in physical education classes and not only as a sports element explored from the technical and tactical experience. Thus, students will be perceived as critical and participative citizens socially and not just copiers of the physical skills and media discourses.
References
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
BETTI, Mauro. Mídias: aliadas ou inimigas da educação física escolar. Motriz. São Paulo, v. 7, n. 2, p. 125-129, jul./dez., 2001.
BRACHT, Valter. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Ijuí, RS: Unijuí, 2005.
BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí, RS: Unijui, 1999.
COIMBRA, Cecília Maria Bouças. Mídia e produção de modos de existência. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, DF, v. 17, n. 1, p. 1-4, jan./ abr., 2001.
DAMATTA, Roberto. Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.
DARIDO, Suraya Cristina. Apresentação e análise das principais abordagens da educação física escolar. Revista brasileira de ciências do esporte, Florianópolis, SC, v. 20, n. 1, p. 58-66, set., 1998.
GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George; (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 64-89.
GOMES, Paola Basso Menna Barreto. Mídia, imaginário de consumo e educação. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 22, n. 74, p. 191-207, abr., 2001.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GONÇALVES, Maria Augusta Salim. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. Campinas, SP: Papirus, 1994.
HELAL, Ronaldo. Futebol e comunicação: a consolidação do campo acadêmico no Brasil. Comunicação, mídia e consumo. São Paulo, v. 8, n. 21, p. 11-37, mar., 2011.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2004.
LOVISOLO, Hugo. Sociologia do esporte: viradas argumentativas. Encontro Anual da Anpocs, 26. Anais... Caxambu, MG, p. 1-16, 2002. Disponível em: <https://www.anpocs.com/index.php/papers-26-encontro/gt-23/gt06-7/4377-hlovisolo-sociologia/file>. Acesso em: 07 de jun. 2016.
MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo e..."mente": bases para a renovação e transformação da educação física. Campinas, SP: Papirus, 2006.
MELO, Victor Andrade de. Reflexão sobre a história da educação física no Brasil: uma abordagem historiográfica. Movimento. Porto Alegre, RS, v. 3, n. 4, p. 41-48, 1996.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec/ Rio de Janeiro: Abrasco, 1992.
NASCIMENTO, Maria Anezilany Gomes do; SILVA, Cícero Nilton Moreira da. Rodas de conversa e oficinas temáticas: experiências metodológicas de ensino-aprendizagem em geografia. Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, 10. Anais... Porto Alegre, RS, p. 1-11, 2009. Disponível em < http://www.agb.org.br/XENPEG/artigos/Poster/P%20(36).pdf > Acesso em: 07 de jun. 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Formação para a docência: o lugar da educação física na educação básica. In: SCHNEIDER, Omar; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; KUHN, Roselaine; RIBEIRO, Sérgio Dorensk Dantas. Educação física, esporte e sociedade: temas emergentes. São Cristóvão, SE: UFS, 2008
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo, SP: Phorte, 2008.
OLIVEIRA, Silvio Luiz de. Metodologia da pesquisa. In: OLIVEIRA, Silvio Luiz de. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisa, tgi, tcc, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira, 1999.
RUBIO, Katia. O atleta e o mito do herói. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.
SALUN, Alfredo Oscar. Palestra Itália e Corinthians: quinta coluna ou buona gente? 2008. 282f. Tese (Doutorado em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Batista. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw Hill, 2006.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2000.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes européias e Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 1994
SODRÉ, Muniz. Futebol, teatro ou televisão. In: SODRÉ, Muniz. O monopólio da fala. Petrópolis, RJ: Vozes, 1977.
VARGAS, Angelo Luiz. Desporto: fenômeno social. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.
VELHO, Gilberto. Memória, cultura e sociedade. In: LEIBING, Anete; LÜHL-BENNINGHOFF, Sibylle. (Orgs.). Devorando o tempo: Brasil, o país sem memória. São Paulo: Mandarim, 2001.
WISNIK, José Miguel. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).