Teacher education and digital culture in Physical Education: reflections from the book Being self-study researchers in a digital world: future-oriented research and pedagogy in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e57707Abstract
While It’s presenting the book "Being self-study researchers in a digital world: future oriented research and pedagogy in teacher education", this review seeks to reflect the contributions of the volume to the studies that articulate teacher education in Physical education with media and technology. The work brings important reports and reflections about the concept of self-study and its relation with the teacher education in Physical Education related to the media and technology in Brazil, and little explored by the national academic field, which offers other perspectives of studies for practices of the emergence of technologies in the teaching-learning environment.References
BIANCHI, P. Formação de professores e cultura digital: observando caminhos curriculares através da mídia-educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação Física) – Curso de Doutorado em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
BIANCHI, P. Formação em mídia-educação (física): ações colaborativas na rede municipal de Florianópolis/Santa Catarina. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Mestrado em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
BURNE, G. Moving in a virtual world: A self-study of teaching Physical Education with digital technologies. Dissertação (Mestrado em Educação), University of Auckland. 2017.
DAVIS, N., EICKELMANN, B. & ZAKA, P. (2013). Restructuring of educational systems. Journal of Computer Assisted Learning, 29, 438-450. doi:10.1111/jcal.12032
ERTMER, P. Addressing first- and second barriers to change: strategies for technology integration. Educational Technology, Research and Development, v. 47, n. 4, p. 47-61, 1999.
FLETCHER, T. & OVENS, A. Self-study in physical education: bridging personal and public understandings in professional practice. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 6:3, 215-219, 2015. DOI: 10.1080/18377122.2015.1092721
GARBETT, D. & OVENS, A. (Orgs.). Being self-study researchers in a digital world: future orientad research and pedagogy in teacher education. London: Springer, 2017.
LÉVY, P. O Que é Virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
MENDES, D. S. O estágio na licenciatura em Educação Física em perspectiva semiótica: (re)ver-se e (re)criar-se em imagens. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – curso de Doutorado em Educação, Faculdade de Ciência e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016.
MENDES, D. S. Luz, câmera e pesquisa-ação: a inserção da mídia- educação na formação contínua de professores de educação física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Mestrado em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
POFFO, B. N. Formação de professores e periódicos online: estudo com acadêmicos de Educação Física da UFSC. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Mestrado em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
QUARANTA, A. M. Formação de professores de educação física na modalidade de educação a distância: experiências docentes no estágio supervisionado. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Mestrado em Educação Física, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
SHIRKY, C. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? Edições Loyola. São Paulo, Brasil, 2005.
SOUZA JUNIOR, A. F. Os docentes de educação física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Curso de Mestrado em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
SOUZA, M. I. G. F. M. & FERNANDES, M. A. F. O autoestudo e as abordagens narrativo-biográficas na formação de professores. Educação, v. 37, n. 2, p. 297-306, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).