Classical sociology and Brazilian Physical Education: the place of Émile Durkheim

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e82962

Abstract

This article seeks to reflect on the presence occupied by sociologist Émile Durkheim in scientific production in the field of Brazilian Physical Education. Methodology: To do so, it starts from a systematic literature review in three scientific journals in the area, namely: Revista Movimento; Pensar a Pratica Magazine and Motrivivência Magazine. From this, the results and final considerations pointed out that: 1) Durkheim is, quantitatively, little used in the scientific production of Brazilian Physical Education; 2) In spite of little action, there seem to be theoretical paths through which discussions between the sociocultural and pedagogical sub-area of Physical Education and Durkheim can take place.

Author Biographies

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás-Campus ESEFFEGO

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo .  É professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (PPGEF-UFG). Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília. Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC

Silas Alberto Garcia, Federal University of Goiás (UFG)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus ESEFFEGO.  Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação, do(a) Universidade Federal de Goiás (GEPELC). Goiânia Goiás.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ari Lazzarotti Filho, Federal University of Goiás (UFG)

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina com Estagio de Doutorado na Università Cattolica Sacro Cuore di Milano. Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física UFG e do Mestrado Profissional em Educação Física em rede. Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC

References

ABRAHÃO, Bruno Otávio de Lacerda; PAOLI, Próspero Brum; SOARES, Antonio Jorge. Identidades" Raciais" e Identidades Nacionais: as representações do corpo negro na construção do" estilo brasileiro de Jogar Futebol”. Movimento, v. 17, n. 2, p. 195-210, 2011.

ALMEIDA, Dulce Filgueira de. Corpo, cultura e sincretismo: o ritual da Congada. Pensar a Prática, v. 15, n. 1, 2012.

ALMEIDA, Dulce Filgueira de; WIGGERS, Ingrid Dittrich; NERI, Ana Amélia. Leisure workers in the City Sports and Leisure Program: an approach to defining their profile. Movimento, v. 20, n. 1, p. 215-235, 2014.

ANJOS, José Luiz dos; SANETO, Juliana Guimarães; TAVARES, Otavio Guimarães. Futebol e sociabilidade: faces tradicionais e modernas de um clube de futebol. Movimento, v. 18, n. 2, p. 125-145, 2012.

BAGRICHEVSKY, M; ESTEVÃO, A. Saúde coletiva: dialogando sobre interfaces temáticas. Ilhéus, BA: Editus, 2015.

BETTI, Mauro. Por uma teoria da prática. Motus Corporis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 51-72, dez. 1996.

BERGER, P. LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2010.

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho. Epistemologia da Educação Física brasileira: (re)descrições da atividade epistemológica no século XXI. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, p. e26029, abr. 2020.

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho. As referências de François Dubet nos periódicos científicos de Educação Física: limites e continuidades. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 1-18, jul. 2019. ISSN 2175-8042.

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho. A presença de Anthony Giddens na produção científica da educação física brasileira: entre a reflexão e o deslize. Movimento, v. 24, n. 3, p. 777-788, jul./set. 2018.

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho; MONTALVÃO, Thais I; LAZZAROTTI FILHO, Ari. Apropriações da obra de Zygmunt Bauman no campo da Educação Física brasileira. Cadernos Zygmunt Bauman, São Luís, vol. 9, n. 21, p. 224-244. 2019.

BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Ed.Unijuí, 1999.

CAMILO, Christiane de Holanda. As possibilidades de atuação da educação de jovens e adultos para a relação intergeracional na educação em direitos humanos. Motrivivência, p. 245-261, 2014.

COELHO FILHO, Carlos Alberto de Andrade. O discurso do profissional de ginástica em academia no Rio de Janeiro. Movimento, v. 6, n. 12, p. 14-25, 2000.

CRUZ, Roberto Cachán. El deporte, proyección, espejo y símbolo cultural: reflexión sobre los deportes de sacrificio y su transmisión de valores en el contexto socioeducativo. Movimento, v. 19, n. 3, p. 315-336, 2013.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

DURKHEIM, Émile. As Regras do Método Sociológico. 6a edição, São Paulo: Nacional. 1974.

DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. 4. ed. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DURKHEIM, Émile. El Suicidio. Buenos Aires, Grupo Editorial Tomo, Primera Edición, 1998.

DURKHEIM, Émile. La Educación Moral. Madrid, Editorial Trotta, Primera edición, 2002.

GOMES, Isabela Sena; CAMINHA, Iraquitan. Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, v. 20, n. 1, p. 395-411, jan./mar. 2014.

GONÇALVES, Andreia Santos; AZEVEDO, Aldo Antonio de. A re-significação do corpo pela Educação Física escolar, face ao estereótipo de corpo ideal construído na contemporaneidade. Pensar a prática, v. 10, n. 2, p. 33-51, 2007.

GIDDENS, A. Sociologia. São Paulo: Artmed, 2001.

GUIMARÃES, Juracy da Silva. O ensino do esporte como problema multidisciplinar. Pensar a Prática, v.8, n.1, p. 55-67, 2005.

IANNI, Octavio. A Sociologia e o mundo moderno. Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 1(1): 7-27, 1.sem. 1989.

LAHIRE, Bernard. Reprodução ou prolongamentos críticos?. Educ. Soc., Campinas , v. 23, n. 78, p. 37-55, Apr. 2002.

LYRA, Vanessa Bellani; MAZO, Janice Zarpellon. A Escola Superior de Educação Física e o campo da formação de professores do estado sul-rio-grandense: as origens da formação especializada (1869-1929). Movimento, v. 16, n. 5, p. 37-60, 2010.

LOUREIRO, Sergio Adriano; NOLETTO, Ana Paula Reis; SANTOS, Lilian da Silva; SANTOS JÚNIOR, José Benedito Silva; LIMA JÚNIOR, Orlando Fontes. O uso do método de revisão sistemática da literatura na pesquisa em logística, transportes e cadeia de suprimentos. TRANSPORTES, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 95–106, 2016.

LÓPEZ FERNÁNDEZ, María del Pilar. El concepto de anomia de Durkheim y las aportaciones teóricas posteriores. Iberoforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, vol. IV, no. 8, p.130-147, 2009.

MASCARENHAS, Fernando. Lazer como prática da liberdade: uma proposta educativa para a juventude. Goiânia: Ed. UFG, 2003.

MALINOWSKI, Bronislw. Una Teoria Cientifica de la Cultura. Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 1948.

MERTON, Robert K. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.

MIRANDA, Made Júnior. A aprendizagem do voleibol e a formação do conceito sobre o jogo. Motrivivência, v. 26, n. 42, p. 222-237, 2014.

MOURÃO, Ludmila. Representação social da mulher brasileira nas atividades físico-desportivas: da segregação à democratização. Movimento, v. 6, n. 13, p. 5-18, 2000.

NOGUEIRA, Quéfren Weld Cardozo. Equipes esportivas no Colégio Arquidiocesano Sagrado Coração de Jesus: anotações sobre a experiência de jogo como formação. Movimento, v. 21, n. 3, p. 731-742, 2015.

NOGUEIRA, Quefren Weld Cardozo. Lutando contra a anomia: considerações sobre esporte e moralidade. Pensar a Prática, v. 19, n. 3, 2016.

ORTIZ, Renato. Durkheim: arquiteto e herói fundador. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.4, n.11:5-22, out. 1989.

PARSONS, Talcott. 1937. The Structure of Social Action. New York: McGraw-Hill Book Company.

SANTOS, Ana Raquel Mendes dos et al. Estilo de vida na adolescência: o envolvimento religioso atuando nos comportamentos de risco à saúde. Pensar a Prática, v. 17, n. 1, 2014.

SOUZA, Juliano de; MARCHI JÚNIOR, Wanderley. Por uma gênese do campo da Sociologia do esporte: cenários e perspectivas. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 45-70, fev. 2010.

TURA, Maria de Lourdes Rangel. Durkheim e a Educação. In: TURA, Maria de Lourdes Rangel (Org.). Sociologia para educadores. Rio de Janeiro: Quartet, 2004.

TRIANI, Felipe da Silva; JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira Magalhães; NOVIKOFF, Cristina. As representações sociais de estudantes de educação física sobre a formação de professores. Movimento, v. 23, n. 2, p. 575-586, 2017.

VAZ, Alexandre Fernandez. CERTA HERANÇA MARXISTA NO RECENTE DEBATE DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO BRASIL. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, p. e25069, nov. 2019.

WEISS, Raquel. Durkheim e as formas elementares da vida religiosa. Debates do NER. Porto Alegre, ano 13, n. 22, p. 95-119, jul/dez, 2012.

Published

2021-12-06

How to Cite

Bungenstab, G. C. ., Garcia, S. A., & Lazzarotti Filho, A. . (2021). Classical sociology and Brazilian Physical Education: the place of Émile Durkheim. Motrivivência, 33(64), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e82962

Issue

Section

Porta Aberta