The Post-critical ethnography as a way of researching the pedagogical practice of cultural Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83001

Abstract

Ethnography has become one of the preferred forms of investigation in the school environment in recent times. In the way of its expansion, researchers transformed it, giving it other features. Those who are anchored in the contributions of post-critical theory began to re-signify it, giving way to new productions. In this context, the aim of this paper is to present post-critical ethnography as a methodological perspective in research involving pedagogical practice. Therefore, we get togheter the theoretical arguments that founded the emergence of post-critical ethnography in the investigated context, we report some results from it use during the investigation of cultural Physical Education classes in a public school in São Paulo and, finally, we indicate possible contributions to the debate about research on pedagogical practice.

Author Biographies

Jorge Luiz de Oliveira Junior, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Mestre

Professor de Educação Física da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Marcos Garcia Neira, Faculdade de Educação USP

Livre-Docente

Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP

Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada

References

BALESTRIN, Patrícia Abel; SOARES, Rosângela. “Etnografia de tela”: uma aposta metodológica. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAISO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 89-111.

BOSSLE, Fabiano; MOLINA NETO, Vicente. No “olho do furacão”: uma autoetnografia em uma escola da rede municipal de ensino de Porto Alegre. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 31, n. 1, p. 131-146, set. 2009.

BUENO, Belmira Oliveira. Entre a antropologia e a história: uma perspectiva para a etnografia educacional. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 471-501, jul./dez. 2007.

COIRO-MORAES, Ana Luiza. A análise cultural. In: COMPÓS, XXIV, 2015. Brasília. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca/compos-2015-4df33669-bb03-4c83-92ab-62fbe023bb30_2825.pdf. Acesso em: 25 jul. 2021.

DORNELLES, Leni Vieira. Sobre raça, racismo, negritude e beleza: o que as crianças têm a dizer sobre esse tema? In: GHANEN, Elie; NEIRA, Marcos Garcia. Educação e diversidade no Brasil: ensaios e práticas. Araraquara: Junqueira&Marin, 2014.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica – para além do estruturalismo e da hermenêutica. São Paulo: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FROW, John; MORRIS, Meaghan. Estudos Culturais. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 315-344.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.

IDÁRRAGA, Maria Rossi. Sobre um olhar etnográfico como gesto pedagógico. In: MARTINS, Fabiana Fernandes Ribeiro; VARGAS NETTO, Maria Jacintha; KOHAN, Walter Omar (Orgs.). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014. p. 73-81.

KLEIN, Carin; DAMICO, José. O uso da etnografia pós-moderna para a investigação de políticas públicas de inclusão social. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAISO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014.p. 65-87.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2ª ed. Jundiaí: Paco, 2019.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. As dimensões política, epistemológica e pedagógica do currículo cultural da Educação Física. In: BOSSLE, Fabiano; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. Educação Física escolar. Natal: EDUFRN, 2020. p. 25-43.

NEVES, Marcos Ribeiro. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2018.

OLIVEIRA, Amurabi. Por que etnografia no sentido estrito e não estudos do tipo etnográfico em educação? Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 69-81, jul/dez. 2013.

OLIVEIRA, Rogério Cruz; DAOLIO, Jocimar. Pesquisa etnográfica em Educação Física: uma (re)leitura possível. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, 15(1), p. 137-143, 2007.

OLIVEIRA JUNIOR, Jorge Luiz. Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. 2017. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2017.

PARAISO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAISO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 25-47.

PARAISO, Marlucy Alves. Currículo-Mapa: linhas e traçados das pesquisas pós-críticas sobre currículo no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, 30(1), p. 67-82, jan/jun. 2005.

PARAISO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 122, p. 283-303, maio/ago. 2004.

PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 42, p. 377-391, jul/dez. 2014.

SALES, Shirlei Rezende. Etnografia+netnografia+análise do discurso: articulações metodológicas para pesquisar em educação. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAISO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 113-134.

SALOMÃO, Alexandre França. Pesquisas etnográficas em educação física escolar: um balanço de dissertações e teses. 2017. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo: 2017.

TYLER, Stephen. La etnografía posmoderna: de documento de lo oculto a documento oculto. In: GEERDZ, Clifford; CLIFFORD, James (Orgs.). El surgimiento de la antropologia posmoderna. Barcelona: Gedisa, 2008. p. 297-313.

WORTMANN, Maria Lucia Castagna. Análises culturais – um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2002. p. 71-90.

Published

2021-12-06

How to Cite

de Oliveira Junior, J. L., & Neira, M. G. . (2021). The Post-critical ethnography as a way of researching the pedagogical practice of cultural Physical Education. Motrivivência, 33(64), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83001

Issue

Section

Porta Aberta