Aspects of the contemporary in order to think the production of life and Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89832

Keywords:

Democratic culture, Production of senses, Sensitivity

Abstract

The present article interprets the contemporary context as a risk to democracy. It suggests the need to affirm an intersubjective and intercultural universality and to seek a critical thinking committed to the development of a democratic culture and a scientific culture. It affirms a praxis capable of inspiring the creation of new ways of production of life in its entirety, of education and Physical Education, feeding utopian aspects through the wealth of experiences and the production of senses that will feed present and future uneasiness and social nonconformity.

Author Biography

Paulo Evaldo Fensterseifer, Unijuí

Doutor em Educação

Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí), Ijuí/RS, Brasil

References

ADORNO, Theodor W. Resignação. Uma conferência radiofônica pronunciada em 1968. Tradução Felipe Catalani. In: A Terra é redonda, 13/6/2021. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/resignacao/?utm_term=2021-06-13&doing_wp_cron=1623607460.1634919643402099609375. Acesso em: 16 set. 2021.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

ALMEIDA, Vanessa Sievers. A distinção entre conhecer e pensar em Hannah Arendt e sua relevância para a educação. Revista Educação e Pesquisa, n. 36 (3), dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/8MLXMfjFtmKLyrwSTcPBwJB/?lang=pt. Acesso em: 8 out. 2021.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2002.

DALBOSCO, Cláudio Almir. Educação e condição humana na sociedade atual: formação humana, formas de reconhecimento e intersubjetividade de grupo. Curitiba: Appris, 2021.

GONZÁLEZ, Fernando J.; FENSTERSEIFER, Paulo E. Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.

GONZÁLEZ, Fernando J.; FENSTERSEIFER, Paulo E. Entre o não mais e o ainda não: pensando saídas do não-lugar da educação física escolar. Cadernos de Formação do RBCE, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 2 out. 2021.

HEIDEGGER, Martin. O que quer dizer pensar? In: Ensaios e Conferências. Tradução de Gilvan Fogel. Petrópolis. Vozes. 2010.

IORIS, Rafael R. A crise da democracia liberal. In: A Terra é redonda, 22/9/2021. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/a-crise-da-democracia-liberal-2/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=a-crise-da-democracia-liberal-2&utm_term=2021-09-23. Acesso em: 8 out. 2021.

RICHTER, Ana Cristina; BASSANI, Jaison José; ALMEIDA, Fernando Quintão. Universalidade. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.

Published

2022-07-01

How to Cite

Fensterseifer, P. E. (2022). Aspects of the contemporary in order to think the production of life and Physical Education. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89832

Issue

Section

Seção Temática