Reflections on the teaching of martial arts at school from the dimensions of content: an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e90670Keywords:
Content dimensions, Teaching, Fights, Physical educationAbstract
We aim to understand the teaching, experience and learning processes of struggles at school from the dimensions of content. The research, of a qualitative and descriptive nature, is characterized as an integrative literature review. For data collection, the following bases were used: SciELO, Lilacs and Google Scholar, using the descriptor: “teaching and struggles and content dimensions”. The struggles can be carried out at school from pedagogical procedures based on the dimensions of content, covering procedural, attitudinal and conceptual aspects. In addition, students' participation in classes is enhanced by experiencing the struggles in their entirety, in addition to technical gestures. It is concluded that the systematization of struggles based on the dimensions of the content is configured as an effective strategy for the development of this content in Physical Education classes, leading to active participation of students in the process of teaching, experiencing and learning these bodily practices.
References
ALENCAR, Yllah Oliveira et al. As lutas no ambiente escolar: uma proposta de prática pedagógica. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 23, n. 3, p. 53-63, 2015. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/07/837467/as-lutas-no-ambiente-escolar.pdf
ALMEIDA, Maycon Ornelas et al. A prática pedagógica com as Lutas na Educação Física: um retrato da formação e da realidade de ensino de professores do ensino médio do Distrito Federal. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 44, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/h645GSsYPZ9myxBKvB5s3Fn/?format=pdf&lang=pt
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 5ª ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998 (Área: Educação Física; Ciclos: 3 e 4).
CHAVES, Paula Nunes; SILVA, Ivana Lúcia da; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. Lutas na educação física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de formação RBCE, v. 5, n. 2, 2015. Disponível em: http://rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SCAGLIA, Alcides José; ALMEIDA, José Júlio Gavião de. O jogo de faz de conta e o ensino da luta para crianças: criando ambientes de aprendizagem. Pensar a Prática, v. 19, n.1, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v19i1.38568
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; ZAMBELLI, Ricardo Manoel de Oliveira. Navegando no mundo da luta: possibilidades pedagógicas em diferentes contextos educativos. Cenas Educacionais, v. 4, p. e12144-e12144, 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/12144
GOMES, Mariana Simões Pimentel; FABIANI, Débora Jaqueline Farias. Martial Arts Applied at School as Physical Education:Creating a Learner Centered Environment. Quality Martial Arts Education. ICM Insight, vol. 05, p.33-40, 2021. Disponível em: http://unescoicm.org/eng/library/bookreport.php?ptype=view&idx=8115&page=1&code=bookreport_eng
GOMES, Mariana Simões Pimentel et al. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Movimento, v. 16, n. 2, p. 207-227, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982- 8918.9743
JUCÁ, Luan Gonçalves; LIMA, George Almeida; MELO, José Rodrigo Silva de. Metodologias inovadoras nas aulas de educação física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4991
LIMA, George Almeida; SILVA, Maria Luciléia Gonçalves da. Linguagem corporal e comunicação: a criança e o brincar. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 969-974, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.16891/2317-434X.v9.e1.a2021.pp969-974
LIMA, George Almeida. Ensino das lutas na escola: um estudo com professores de Educação Física da cidade de Campos Sales/CE. Temas em Educação Física Escolar, v.6, n.1, p. 71-86, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v6i1.3094
LIMA, George Almeida. et al. Estratégias de ensino da esgrima na educação física escolar: uma revisão integrativa. Revista Valore, v. 7, p. 7048, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22408/reva702022723e7048
LIMA, George Almeida; JUCÁ, Luan Gonçalves; MALDONADO, Daniel Teixeira. A Esgrima como conteúdo das aulas de Educação Física: possibilidades de uma pedagogia crítica em tempos de pandemia. Temas em Educação Física Escolar, v. 7, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3623
LIMA, George Almeida; MAIA, Francisco Eraldo da Silva. Os impactos da arte marcial no comportamento dos seus praticantes. Revista Interfaces: Saúde, humanas e tecnologia, v. 9, n. 2, p. 1098-1104, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.16891/914
MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637599
MATOS, José Arlen Beltrão et al. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, v. 13, n. 2, p. 117-135, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.8640658
MOURA, Diego Luz. Pesquisa Qualitativa: um guia prático para pesquisadores iniciantes. Curitiba: CRV, 2021.
NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; ALMEIDA, Luciano de. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007. Disponível em : https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3567/1968
NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do. Organização e trato pedagógico do conteúdo de lutas na Educação Física escolar. Motrivivência, n. 31, p. 36-49, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2008n31p36
OLIVIER, Jean-Claude. Das brigas aos jogos com regras: Enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
PAIM, Tiago et al. Inserção do conteúdo de lutas na escola: percepções de professores de Educação Física. Conexões, v. 19, p. 021039-021039, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i00.8663964. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8663964
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Lutas na escola: estratégias de ensino de professores de educação física. Journal of physical education, v. 32, 2022.. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v32i1.3226
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Lutas na escola: sistematização do conteúdo por meio a teia do conhecimento das lutas em rede. Conexões, v. 15, n. 3, p. 338-348, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8648512
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a Educação Física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, v. 11, n. 1, p. 145-170, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637635
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.26, n.2, p.283-300, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200011
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. A tematização das lutas nas aulas de Educação Física: uma análise a partir dos avanços e retrocessos da BNCC. Olhar de professor, v. 25, p. 1, e-20515.053, 2022. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor
SANTOS, Marcio Antonio Raiol; BRANDÃO, Pedro Paulo Souza. Produção do conhecimento em lutas no currículo da educação física escolar. Movimento, v. 25, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.78143
SILVA, Jaqueline da et al. Conteúdos e suas dimensões na educação física escolar no ensino fundamental: um estudo de revisão. Movimento, v. 28, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.114307
SO, Marcos Roberto; BETTI, Mauro. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Movimento, v. 24, p. 555-568, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/70995
SO, Marcos Roberto et al. Jogo e lúdico no conteúdo lutas em aulas de educação física escolar. Educación Física y Ciencia, v. 22, n. 2, p. 125-125, 2020. Disponível em: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111094
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Parto Alegre: Artmed, 1998
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).