Training historians in the digital age: Concepts and tools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-9222.2021.e80880

Abstract

This article addresses the challenges of renewing the professional training of historians in a global context increasingly characterized by the ubiquity of information technologies in all dimensions of social life. We analyze our recent pedagogic experiences, strongly inspired in the theoretical-methodological reflections by US historian T. Mills Kelly. We highlight the necessary relationship between, on the one side, a critical approach regarding the power of the big technological corporations in contemporary world e, on the other hand, the appropriation of computing tools that may be useful in the development of anti-hegemonic projects in the field of History.

Author Biography

Alexandre Fortes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutor em História pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor Associado do Departamento de História do Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Atua nos programas de pós-graduação em História e em Humanidades Digitais da mesma instituição, ambos com apoio do PROAP-CAPES. Bolsista de Produtividade do CNPq e Cientista do Nosso Estado (FAPERJ).

References

AQUINO, Israel. As Digital Humanities como uma comunidade de práticas: Entrevista com o professor Daniel Alves (IHC/NOVA FCSH). v. 12, n. 26, p. 22, 2020.

BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História digital: Reflexões a partir da hemeroteca digital brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 196–219, 2020.

FORTES, Alexandre; ALVIM, Leandro Guimarães Marques. Evidências, códigos e classificações: o ofício do historiador e o mundo digital. Esboços: histórias em contextos globais, v. 27, n. 45, p. 207–227, 2020.

GLASER, Barney G. More grounded theory methodology: a reader. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1994.

GLASER, Barney G.; STRAUSS, Anselm L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Pub. Co, 1967. (Observations).

HENRIQUES, Samuel de Almeida. Dom Adriano e ensino de história para os direitos humanos: um mapa digital sobre locais de memória e resistência à Ditadura em Nova Iguaçu. 2020. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Ensino de História) – Curso de Mestrado Profissional em Rede Nacional, ProfHistória, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2020.

KELLY, T M. Teaching History in the Digital Age. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2013.

LARIVIÈRE, Vincent; HAUSTEIN, Stefanie; MONGEON, Philippe. The oligopoly of academic publishers in the digital era. PLOS ONE, v. 10, n. 6, p. e0127502, 2015.

MATEUS, João Mascarenhas; VEIGA, Ivo. Portugal builds: Uma plataforma digital para a história da construção em Portugal nos séculos XIX e XX. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 88–110, 2020.

NOIRET, Serge. História Pública Digital │ Digital Public History. Liinc em Revista, v. 11, n. 1, 2015. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634. Acesso em: 20 abr. 2021.

REES, Yves; HUF, Ben. Training historians in urgent times. History Australia, 2020.

RIBEIRO, Felipe Augusto Dos Santos; SALES, Jean Rodrigues; NASCIMENTO, Alvaro Pereira Do; et al. Explorando os potenciais da história digital: A experiência do Centro de Documentação e Imagem da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Campus de Nova Iguaçu. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 152–172, 2020.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia do COVID-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020.

SAGIROGLU, Seref; SINANC, Duygu. Big data: A review. In: SMARI, Waleed W. (org.). International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS 2013): San Diego, California, USA, 20 - 24 May 2013. Piscataway, NJ: IEEE, 2013, p. 42–47.

SCHOLARLY COMMONS. LibGuides: Qualitative Data Analysis Software: Free Software. Disponível em: https://guides.library.illinois.edu/c.php?g=348074&p=2346107. Acesso em: 20 abr. 2021.

TENE, Omer; POLONETSKY, Jules. Big data for all: Privacy and user control in the age of analytics. Northwestern Journal of Technology and Intellectual Property, v. 11, n. 5, p. 38, 2013.

Biggest companies in the world by market cap 2020. Statista. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/263264/top-companies-in-the-world-by-market-capitalization/. Acesso em: 20 abr. 2021.

Published

2021-12-15

How to Cite

FORTES, Alexandre. Training historians in the digital age: Concepts and tools. Revista Mundos do Trabalho, Florianópolis, v. 13, p. 1–13, 2021. DOI: 10.5007/1984-9222.2021.e80880. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/80880. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Debates