Teacher and student perceptions about the use of movies and series in English classes
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97884Keywords:
Perception, Teaching-learning, English languageAbstract
This study aims to analyze the perception of teachers and students of the use of movies and series in pre-intermediate English language classes. The research was structured in three stages: bibliographic survey, field research and data analysis, using Napolitano (2009a; 2009b), Duarte (2002), Gomes (2006) and Sousa (2016; 2017) as references. Thirty pre-intermediate students and three English teachers participated. Research with a qualitative, semi-structured approach and the application of online questionnaires that resulted in the understanding that in relation to student perception, the majority of students like it and demonstrated that they acquire new knowledge from movies and series; they feel motivated and more comfortable expressing themselves. As for the teaching perception in relation to their pedagogical practice, teachers use movies and series as a way to diversify their classes, making them more dynamic and maintaining the learning goals. Both teachers and students demonstrated that they appreciate the use of movies and series in the classroom, realizing that their selection attracts attention, helps with English skills and helps to learn more about slang and new knowledge. They consider the time spent watching movies and series important, as a way to better understand the pronunciation of words and become more familiar with the English language. The knowledge acquired through movies and series in English watched in the classroom contributes significantly and critically to the teaching-learning process, as a contribution to pedagogical theory.
References
BERNARDET, Jean Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2006.
BERTOLDI, Maristela; PALLÚ, Nelza Mara. Ensino e aprendizagem de língua inglesa: a importância dos temas transversais. Governo do Estado do Paraná, 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAIMI, Annamaria. Subtitling: Language Learner’s Needs vs. Audiovisual. In: DÍAZ CINTAS, Jorge; ANDERMAN, Gunilla (Ed.). Audiovisual Translation: Language Transfer on Screen. Londres: CPI Antony Rowe, Chippenham and Eastbourne, 2009. p. 240-251.
CLAVAL, Paul Charles Christophe. Geografia Cultural: um balanço. Revista Geografia, Londrina, v. 20, 2011. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/14160. Acesso em: 11 dez. 2023.
CUNHA. Tiago Martins. O Uso de Filmes Legendados no Ensino Comunicativo de Línguas no Desenvolvimento da Proficiência Oral em Nível Básico de Língua Estrangeira. 2007. 158p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2007.
DUARTE, Rosália. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FALASCA, Patrícia. Aquisição/aprendizagem de LE Subjetividade e deslocamentos identitários. Unesp – Universidade Estadual Paulista. Araraquara S.P. 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/86763. Acesso em: 11 dez. 2023.
FONSECA, Cláuda Chaves. Os meios de comunicação vão à escola? Belo Horizonte: Autêntica; FCH-FUMEC, 2004.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/28823635. Acesso em: 11 dez. 2023.
GOMES, Francisco Wellington Borges. O uso de filmes legendados como ferramenta para o desenvolvimento da proficiência oral de aprendizes de língua inglesa. 130p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza. 2006. Disponível em: https://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=42114. Acesso em: 11 dez. 2023
HOLDEN, Susan; ROGERS, Mickey. O ensino da língua inglesa. 2 ed. São Paulo, SP: SBS Editora, 2002, p.08-51-61-89.
MITCHELL, Rosamond; MYLES, Florence. Second language learning theories. London: Arnold, 1998.
NAPOLITANO, Marcos. Cinema: experiência cultural e escolar. In: Cadernos de Cinema do Professor: dois. São Paulo: FDE, 2009a.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema em sala de aula. São Paulo. Contexto. 2009b.
POÇAS, Gil. Languages, camera, action: using films to inspire your students. The Guardian, 26 Sep. 2013. Disponível em: https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher-blog/2013/sep/26/teaching-languages-foreign-film-students. Acesso em: 11 dez. 2023.
SANTOS, Francisco José Costa dos. A construção da fala em língua inglesa: um desafio ainda presente. Editora UERN, Rio Grande do Norte, 2000.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica ISSN 1677 4280. Vol.17. No 1 (2015).
SOUSA, Bill Bob Adonis Arinos Lima e. Aquisição vocabular em língua estrangeira por meio de filmes legendados: o uso da tradução numa sequência didática. 2016. 224f. - Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução, Fortaleza (CE), 2016. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21809. Acesso em: 11 dez. 2023.
SOUSA, Bill Bob Adonis Arinos Lima e. O uso de filmes legendados no ensino e aprendizagem de língua estrangeira: aquisição vocabular em língua inglesa. Rev. bras. linguist. apl. vol.18 no.1. Belo Horizonte Jan./Mar. 2018 Epub Dec 21, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-6398201711772. Acesso em: 11 dez. 2023.
TAKAKI, Nara Hiroko. Contribuições de teorias recentes de letramentos críticos para inglês instrumental. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 2012, 12: 971-996. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982012000400015. Acesso em: 11 dez. 2023.
TOTIS, Verônica Pakrauskas. Língua Inglesa: Leitura. São Paulo: Cortez, 1991.
USHIODA, Ema. Motivation as a socially mediated process. In: LITTLE, David; RIDLEY, Jennifer; USHIODA, Ema (ed.). Learner autonomy in the foreign language classroom: Teacher, learner, curriculum and assessment. Dublin: Authentik, 2003.
VERMEER, Anne. Exploring the second language learner lexicon. In: VERHOEVEN, L. DE JONG, J. H. A. L. (Eds.). The construct of language proficiency. Amsterdam: John Benjamins, 1992, p. 147-162.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrei Zandoná Bollis, Fernando Rossetto Gallego Campos, Leonel Piovezana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
