(Dis)articulations between the theoretical-research field of Pedagogy and professional praxis: meanings of teacher-trainers in Pedagogy courses
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101018Keywords:
Pedagogy, Epistemology of Pedagogy, Pedagogical praxisAbstract
This article presents the final results of a qualitative doctoral research project aimed at analyzing and discussing the meanings constructed by teacher-trainers of Pedagogy degree courses in the state of Bahia about the epistemological status of Pedagogy as a field of knowledge and its (dis)articulations with the professional training of teachers and pedagogues. In fact, the following question guided the investigation: what are the meanings constructed by teacher-trainers of Pedagogy courses in the state of Bahia about the relationship between the theoretical-research field of Pedagogy and the professional praxis developed within Pedagogy courses formatted by CNE Resolution 01/2006? The theory is based on the defense of Pedagogy as a Science of Education, with a critical-dialectical approach, based on the understanding developed by Libâneo (2021); Franco (2008); Pimenta (2006) and Saviani (2012). The data was produced through semi-structured interviews with four teacher-trainers working on four different Pedagogy degree courses at public universities in the state of Bahia, the treatment of which was based on the theoretical-methodological guidelines of the nuclei of meaning (Aguiar; Ozella, 2013). The participants' testimonies converge in pointing out the invisibility of Pedagogy as a Science within the curricular proposals of Pedagogy courses and the centrality of training in teaching, although this happens in a deficient way, due to the multiplicity of professional qualifications provided for in the DCNP (2006). There is an urgent need to resume the debate on new National Curriculum Guidelines for Pedagogy courses in Brazil, which should be built in the light of the epistemological foundations of the area.
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP. Acesso em: 10 ago. 2022.
BRASIL. Ministério de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 7 set. de 2024.
COMENIUS, Johannis Amos. Didáctica Magna. Tradução de Joaquim Ferreira Gomes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
FRANCO, Maria Amélia do Santoro. Didática e Pedagogia: da teoria de ensino à teoria da formação. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. A Pedagogia como ciência da educação: entre práxis e epistemologia. 2001. 257 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. USP. 2001.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2008.
FRANCO, M. A. do R. S.; MOREIRA, J. da S. Possibilidades emancipatórias e insurgentes da Pedagogia Crítica: dialogando com Maria Amélia Santoro Franco. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21121.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21121. Acesso em: 4 maio 2024.
GATTI, Bernadete A. Professores do Brasil: novos cenários de formação / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André e Patrícia Cristina Albieri de Almeida. – Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em: 2 set. 2023.
HERBART, Johann. Friedrich. Pädagogische schriften. Zweiter Band: Allgemeine Pädagogik, aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet (1806). Herausgegeben von Walter Asmus. Düsseldorf/München: Verlag Helmut Küpper Vormals Georg Bondi, 1965.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia como ciência da educação: objeto e campo investigativo. In: Pedagogia: teoria, formação, profissão. PIMENTA, Selma Garrido; SEVERO, Leonardo Rolim Lima (org.) 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: para quê? 12. ed. São Paulo, Cortez Editora, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Que destino os educadores darão à pedagogia. In: PIMENTA, Selma Garrido. (coord.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.
MASCARENHAS, A. D. N..; MOREIRA, J. da S. Apresentação de dossiê: o campo teórico da Pedagogia e seus desdobramentos na formação de pedagogos(as). Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–8, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.22071.053. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22071. Acesso em: 4 maio 2024.
MOREIRA, Jefferson da Silva. Pedagogia como ciência da educação no Brasil: (des)articulações entre epistemologia e práxis. Orientador: Umberto de Andrade Pinto. 2023. 336 p. Tese (Doutorado em Educação) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH), Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos - São Paulo, 2023.
MOREIRA, Jefferson. da S.; PIMENTA, Selma. G. Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta. REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA, [S. l.], v. 13, n. 31, p. 925–948, 2021. DOI: 10.58422/repesq.2021.e1180. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180. Acesso em: 4 maio 2024.
MOREIRA, J. da S.; PINTO, U. de A.; SILVA, R. M. O. da. Pedagogia e pedagogos no contexto brasileiro: inflexões sobre dilemas persistentes. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1-22, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21392.020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21392. Acesso em: 4 maio 2024.
PIMENTA, Selma Garrido et. al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/xXzHWK8BkwCvTQSy9tc6MKb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2022.
PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação: Educação, Pedagogia e Didática. In: Pedagogia, ciência da educação? PIMENTA, Selma Garrido (org.). 5. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação: Educação, Pedagogia e Didática. In: Pedagogia, ciência da educação? PIMENTA, Selma Garrido (org.). 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1996.
SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2012.
SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima; PIMENTA, Selma Garrido. Introdução à Pedagogia na formação inicial de pedagogas/os: uma proposta de componente curricular. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dez 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19462. Acesso em: 1 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jefferson da Silva Moreira, Fabrício Oliveira da Silva , Aline Daiane Nunes Mascarenhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
