(Dis)articulations between the theoretical-research field of Pedagogy and professional praxis: meanings of teacher-trainers in Pedagogy courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101018

Keywords:

Pedagogy, Epistemology of Pedagogy, Pedagogical praxis

Abstract

This article presents the final results of a qualitative doctoral research project aimed at analyzing and discussing the meanings constructed by teacher-trainers of Pedagogy degree courses in the state of Bahia about the epistemological status of Pedagogy as a field of knowledge and its (dis)articulations with the professional training of teachers and pedagogues. In fact, the following question guided the investigation: what are the meanings constructed by teacher-trainers of Pedagogy courses in the state of Bahia about the relationship between the theoretical-research field of Pedagogy and the professional praxis developed within Pedagogy courses formatted by CNE Resolution 01/2006? The theory is based on the defense of Pedagogy as a Science of Education, with a critical-dialectical approach, based on the understanding developed by Libâneo (2021); Franco (2008); Pimenta (2006) and Saviani (2012). The data was produced through semi-structured interviews with four teacher-trainers working on four different Pedagogy degree courses at public universities in the state of Bahia, the treatment of which was based on the theoretical-methodological guidelines of the nuclei of meaning (Aguiar; Ozella, 2013). The participants' testimonies converge in pointing out the invisibility of Pedagogy as a Science within the curricular proposals of Pedagogy courses and the centrality of training in teaching, although this happens in a deficient way, due to the multiplicity of professional qualifications provided for in the DCNP (2006). There is an urgent need to resume the debate on new National Curriculum Guidelines for Pedagogy courses in Brazil, which should be built in the light of the epistemological foundations of the area.

 

Author Biographies

Jefferson da Silva Moreira, State University of Feira de Santana

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Mestre e Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS, BA, Brasil. Professor da área de Política de Gestão Educacional do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS, BA, Brasil. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Profissão docente: formação, saberes e práticas - (GEPPESP/UnB), na linha de pesquisa Pedagogia: epistemologia, saberes e práticas. Interesse de estudos e pesquisas nas seguintes temáticas: Pedagogia Universitária, Didática, Formação e atuação profissional de Professores e Pedagogos, Aprendizagem Profissional da Docência, Professores Iniciantes e Pedagogia - tanto em relação ao curso quanto ao seu campo epistemológico. Possui experiência profissional na área de educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica na Educação Básica e Docência no Ensino Superior em cursos de graduação e pós-graduação latu sensu. Membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd), da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE) e da Rede Nacional de Pesquisa em Pedagogia (RePPed). 

Fabrício Oliveira da Silva , State University of Feira de Santana

Pós-doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Brasil, (2017). Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil, (2003). Especialista em Gestão de Pessoas com ênfase em Competências no setor público pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2019). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC - (2009). Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1998). Especialista em Filosofia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2022). Possui graduação em Licenciatura em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1997). É Professor Titular da Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS, BA, Brasil, lotado no Departamento de Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS, BA, Brasil. Diretor do Departamento de Educação - DEDU/UEFS. Líder e Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica DIVERSO. Líder e Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Aline Daiane Nunes Mascarenhas, Bahia State University

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS, BA, Brasil, 2006, Mestrado em educação pela Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil, (2011), Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil, (2015) e Pós Doutorado (andamento) pela Universidade Federal de Goiás sob a supervisão da Professora Miriam Fábia Alves. Atualmente é docente Adjunta da Universidade do Estado da Bahia, UNEB e professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos /UFPE. Atua principalmente nos seguintes temas: Didática e formação de professores; Teoria da Pedagogia, Educação em Direitos Humanos e Militarização das Escolas Públicas. Vice- Coordenadora do Grupo de Pesquisa Interlocuções entre Educação em Direitos Humanos, Currículo e Formação de Professores, cadastrado no CNPQ. Associada a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação no GT 04/ Didática. Membro da Associação Didática e Prática de Ensino /ANDIPE. Associada a Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos/ ReBEDH. Membro da Comissão de Políticas Educacionais em Direitos Humanos SECADI/MEC. Membro do Conselho Editorial da Revista Plurais da Universidade Estadual de Goiás - UEG. Parecerista da Revista Perspectiva e da Olhar de Professor e da Revista Educere et Educare 

References

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Published

2025-02-17

How to Cite

Moreira, J. da S., Silva , F. O. da, & Mascarenhas, A. D. N. (2025). (Dis)articulations between the theoretical-research field of Pedagogy and professional praxis: meanings of teacher-trainers in Pedagogy courses . Perspectiva, 43(2), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101018