Reading of literary text: pleasure and acquisition of knowledge

Authors

  • Cecil Jeanine Albert Zinani Universidade de Caxias do Sul (RS)
  • Salete Rosa Pezzi dos Santos Universidade de Caxias do Sul (RS)
  • Tânia Maria Cemin Wagner Universidade de Caxias do Sul (RS)

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The reading of literary text is an important concern of Portuguese language and literature teachers. In an attempt to refl ect on this issue, some considerations will be presented about the use of literary texts in the teaching process. The paper first discusses theoretical aspects of reading and their implications for culture and school, highlighting the mediating role of the institution in the formation of the public reader and the valorization of the literary text as a possible means to stimulate an alliance between youth and the text, allowing a singular experience with the work. The paper then focuses on the contributions of Vygotsky about the concepts of the zone of proximate development.

Author Biographies

Cecil Jeanine Albert Zinani, Universidade de Caxias do Sul (RS)

Graduação em Letras pela UCS (1968) , especialização em Literatura Infanto Juvenil pela UCSl (1983) , mestrado em Teoria da Literatura pela PUC - RS (1991) e doutorado em Letras pela UFRGS (2003). Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Salete Rosa Pezzi dos Santos, Universidade de Caxias do Sul (RS)

Graduação em Letras Português-Francês pela UCS (1971) , especialização em Literatura Infanto-Juvenil pela UCS (1983) , mestrado em Letras pela UFRGS (2001) e doutorado em Letras pela UFRGS (2007). Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Tânia Maria Cemin Wagner, Universidade de Caxias do Sul (RS)

Graduação em Psicologia pela PUC - RS (1990), mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela UFRGS (1994) e doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela UFRGS (2000). Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2007-11-16

How to Cite

Zinani, C. J. A., Santos, S. R. P. dos, & Wagner, T. M. C. (2007). Reading of literary text: pleasure and acquisition of knowledge. Perspectiva, 25(2), 387–401. https://doi.org/10.5007/%x